Nyopprettede kombinasjonsstillinger styrker praksisrelevansen i lærerutdanninger

Fakultet for lærerutdanninger og språk øker praksisrelevansen i grunnskolelærerutdanningene og PPU (Praktisk-pedagogisk utdanning). Fra august er seks lærere i grunnskoler og videregående skoler i Østfold og Follo ansatt i mindre stillinger ved fakultetet.  

Bilde av de nytilsatte i kombinasjonsstillingene

De nyansatte i kombinasjonsstillinger ved Fakultet for lærerutdanninger og språk. Fra venstre: Lars Olaussen, Åsa Torstensson, Anne-Lene Glomsrød, Marie Kronby, Monika Gjersøe og Matthias Solgaard. Foto: Veronica Knigge.

Spennende satsing

I strategien Lærerutdanning 2025 er et av målbildene at høgskoler og universiteter skal ha et antall ansatte i delte stillinger mellom høgskole/universitet og praksisfeltet. Dette er også en satsing i prosjektet Lærerutdanningsskoler ved Høgskolen i Østfold de neste årene. 

Fakultet for lærerutdanning og språk er det i forkant av dette studieåret ansatt seks personer i delte stillinger. De seks er alle ansatt i 20 %-stillinger ved fakultetet. Den resterende tiden arbeider de som lærere ute på sine egne skoler. De nyansatte vil arbeide ved grunnskolelærerutdanningene (GLU) og praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).

Bidrar med helt fersk praksiserfaring

Det at de seks nytilsatte arbeider både i skole og ved høgskolen gjør at de kan bidra med helt fersk praksiserfaring inn til lærerutdanningene, noe som øker praksisrelevansen i utdanningene. De vil samarbeide tett med fagansatte om undervisning, delta på profesjonsdager og bygge bro mellom teori og praksis. I tillegg gir delte stillinger muligheter til ta med studenter ut i praksisfeltet utenom praksisperiodene, og elever fra skolene kan komme til campus. De nytilsatte skal også styrke praksisopplæringen og samarbeidet med praksisfeltet. Til sist vil deres brede fagkompetanse være til nytt i fagene både i GLU og PPU. 

De nytilsatte

De nytilsatt i delte stillinger er:

De fire førstnevnte er i hovedsak knyttet til grunnskolelærerutdanningene og vil ha fast tilhold på høgskolen hver onsdag. Monika og Lars er i hovedsak knyttet til PPU og deres arbeid knyttes i større grad til samlinger på PPU. 

Haugåsen ungdomsskole og Gimle skole er forøvrig lærerutdanningsskoler og partnere i prosjektet Lærerutdanningsskoler 2025, de andre skolene har lang erfaring med å ha studenter fra lærerutdanningene i praksis. 

Gir nye utviklingsmuligheter

Profilbilde av Lin Ramberg.
Lin Ramberg

Programleder for GLU Lin Ramberg gleder seg til å videreutvikle grunnskolelærerutdanningen sammen med lærerutdannere fra praksisfeltet.

- Vi får en helt annen mulighet til å utvikle programmene våre nå som de fra praksisfeltet også blir kjent med GLU fra «innsiden». I tillegg får de jo en nærhet til studentene og til de fagansatte som er gull verd. Det er som kjent mange ideer som tar form rundt kaffemaskinen, sier Lin. 

Profilbilde av Karl-Arne Korseberg.
Karl-Arne Korseberg

Programleder for PPU Karl-Arne Korseberg ser også fram til samarbeidet.

- Det er første gang vi har slike kombinasjonsstillinger ved lærerutdanningene. De gir oss mulighet til å samarbeide med praksisfeltet på en annen måte enn vi har gjort til nå. Jeg gleder meg til fortsettelsen og ser fram til tilbakemeldingene fra studenter og ansatte, sier Karl-Arne. 

Emneord: kominasjonsstillinger, delte stillinger, LUS 2025, Lærerutdanningsskoler 2025, praksisrelevans, praksisrelevans i lærerutdanning, praksisrelevans i grunnskolelærerutdanning (GLU), praksisrelevans i PPU Av Irene Felde Olaussen, Veronica Knigge
Publisert 19. aug. 2022 07:27 - Sist endret 11. mars 2024 13:15