Disputas: Charlotte Sørensen

Seniorforsker ved Telemarksforskning, Charlotte Sørensen, disputerer for ph.d.-graden i arbeidsvitenskap.

Charlotte Sørensen

Charlotte Sørensen vil offentlig forsvare sin avhandling:
"Annektering og identitetsforsterkning. En casestudie om internasjonalisering av høyere utdanning"

 

Disputas starter kl.13:15 og holdes på Auditorium 4
Auditoriet er åpent for publikum.

Disputasen sendes også direkte via Zoom.
Se disputasen her
Passord: 898630

 

Populærvitenskapelig sammendrag av avhandlingen:

Formålet med studien er å undersøke hva som skjer når ideen om internasjonalisering blir en ledelsesstrategi for organisasjonsendring. Akademisk drift refererer til høyskolers ønske om å bli universitet og prosessen med å etterligne universitetene og å endre institusjonskategori fra høgskole til universitet. Å bli et universitet er viktig for ledelsen fordi det gir flere fordeler og oppleves som mer attraktivt i samfunnet. Ledelsen tar i bruk internasjonalisering som et verktøy for å endre institusjonens status fra høyskole til universitet. I utgangspunktet har akademia iboende internasjonale trekk. Akademikernes internasjonale praksis er knyttet til utvikling av faget og må passe inn med dagens praksis.

Ledelsesstrategien for internasjonalisering er knyttet til praksis som gir en økt grad av akademisering. Begrepet internasjonalisering fylles med et spesifikt innhold og brukes som verktøy for organisasjonsendringer. Formålet med endringene er å endre akademikernes identitet, men akademikerne opplever det som at ledelsen annekterer deres forståelse av hva internasjonalisering er. Dette fører til to reaksjoner, lojalitet og motstand. Lojalitet  innebærer  at man forblir i organisasjonen til tross for misnøye.  Lojalitet fremmer ulike former for motstand rettet mot ledelsen. Jeg introduserer begrepet identitetsforsterkning som en viktig strategi for å uttrykke motstand. Forsterkning betyr at identitet som en del av arbeidet blir tillagt større vekt enn før. Hos akademikerne er det ledelsens identitetsarbeid med akademisk drift og akademisering som vekker motstand. Akademikere bruker til sammen fem former for motstand: distansering og dissens, diskursiv motstand, pseudolojalitet, humor og faglig forsterkning. Dette er motstandsformer som har til hensikt å ivareta akademikernes integritet og autonomi i møtet med ledelsens internasjonaliseringsstrategi.

Les avhandlingen her.

 

Hovedveileder

Professor Jan Christer Karlsson, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Karlstad Universitet.

Biveileder

Førsteamanuensis Jan Moren, Institutt for velferd, ledelse og organisasjon, Fakultet for helse, velferd og organisasjon, Høgskolen i Østfold.

Bedømmelseskomité

Opponent:
Professor Lennart Svensson, Göteborgs universitet

Vurderingsnemd:
Professor Åse Gornitzka, Universitetet i Oslo
Professor Helge Ramsdal, Høgskolen i Østfold
Professor Birgitta Eriksson, Karlstads universitet

Disputasleder

Professor Magnus Frostenson, Institutt for velferd, ledelse og organisasjon, Fakultet for helse, velferd og organisasjon. Universitetslektor og førsteamanuensis, Örebro Universitet

Emneord: Disputas, PhD
Publisert 25. okt. 2023 08:29 - Sist endret 13. nov. 2023 13:34