Periodisk programevaluering

I henhold til studiekvalitetsforskriften § 2-1 (2) skal institusjonene gjennomføre periodiske evalueringer av studietilbudene sine. Høgskolen har fastsatt mandatet for evalueringene, men forskriften fastslår at representanter fra arbeids- eller samfunnsliv, studenter og eksterne sakkyndige, som er relevante for studietilbudet, skal bidra i evalueringene.

Hensikten med periodisk programevaluering er å få et helhetlig, strategisk og eksternt perspektiv på utdanningskvaliteten i studieprogrammet. Studieprogramledelsen får dermed et grunnlag for å vurdere om studieprogrammet skal videreføres slik det er, eller om det må foretas justeringer. Utviklingsaspektet vektlegges fremfor kontroll.

Prodekan utdanning ved fakultetet / faglig ledelse ved akademiet har, i samarbeid med studieprogramledelsen, ansvar for å initiere og gjennomføre periodiske programevalueringer av studietilbudene ved sitt fakultet / akademi i henhold til den fastsatte syklusen. Utdanningsdirektøren vil gi en påminnelse om oppstart semesteret før og kan besvare praktiske spørsmål om gjennomføring.   

Under finner du lenker til nyttige ressurser i arbeidet med periodisk programevaluering.