Mia ønsker å gi elevene den samme trygge opplevelsen som hun selv har til engelskspråket

Mia Engesvik, som har studert i Perth, ønsker å gi elevene den samme tryggheten som hun selv har til språket. Hun beskriver en enda større glede over å få undervise i engelskfaget og ser hvor nyttig det er at elevene bruker språket aktivt.  

Mia Engesvik                                                                                                                                                                  Foto: Mia Engesvik

Kan du fortelle litt om deg selv? 

Jeg bor i Mysen med mann og to barn. Jeg har en bakgrunn som billedkunstner med utdanning fra Australia. Jeg har tidligere jobbet i kulturskolen, men har lengst fartstid som lærer på ungdomstrinnet. Jeg har kompetanse i kunst og håndverk, digital mediedesign, norsk og engelsk. På bakgrunn av 3,5 år som student i Perth, valgte jeg å ta videreutdanning i engelsk. Jeg ser på meg selv som en trygg språkbruker av engelsk, og jeg ønsket å vite mer om hvordan jeg kunne gi elevene mine den samme trygge opplevelsen og mestringen.

Hvordan vil du beskrive engelskstudiet?

Engelsk 1. 5.-10. trinn var praksisnært og på den måten ble øktene på campus troverdige for oss lærere. Vi fikk kjenne på sommerfugler i magen når vi skulle synge raplåt om grønnsaker, vi kunne ha avslappede samtaler med foreleserne i pausene, og vi ble fortere kjent med hverandre fordi vi hadde gruppeoppgaver.

Ett av de beste tipsene vi fikk var hvordan man kan jobbe med grammatikk. Jeg har selv vært elev og strevd gjennom utallige grammatikkhefter med rene grammatikkoppgaver. I studiet fikk vi vite at det er lurt å jobbe med grammatikk i en sammenheng med for eksempel sjangeren fortelling eller mens man jobber med en novelle. Jeg opplevde arbeidet med den nye læreplanen og hvordan vi kan bruke autentisk litteratur som svært nyttig. Dette åpnet opp min verden av bøker for ungdom og også hvordan vi kan bruke billedbøker på et helt annet nivå.

På hvilken måte tenker du at utdanningen vil være verdifull i din yrkespraksis?

Studiet har gitt meg selvtillit til å komme med ideer og forslag under planlegging av faget. Jeg føler meg trygg på det jeg gjør samtidig som jeg liker å innhente bedre kunnskap i faget og lese meg opp på litteratur. Jeg ble enda mer glad i faget på bakgrunn av studiet fordi jeg forstår hvor viktig det er at elevene klarer å kommunisere godt på engelsk.

 Hva likte du best med studiet?

Jeg har mange gode opplevelser og minner fra studiet. York-turen står øverst på lista når det gjelder opplevelser. Det var fantastisk å kjenne på det autentiske ved språket og det sosiale vi i klassen hadde sammen på den turen.

Når det gjelder undervisningsmessig må jeg trekke frem det å være kreativ i engelskundervisningen. Tidligere kunne jeg tenke at «Nei, dette kan jeg ikke gjøre», eller «Dette har ikke noe med engelsk å gjøre». Studiet fikk meg til å innse at rammene for hvordan vi velger å bruke kreativitet i undervisningen, er ubegrenset. Dette gjør at jeg den dag i dag tør å tenke utenfor boksen når det gjelder engelskfaget.

Har du noen tips og råd til andre som vurderer å ta studiet?

Det er en fordel å undervise engelsk mens man tar studiet. Da kan du ta i bruk det du lærer i undervisningen i klasserommet, og det blir lettere å fullføre arbeidskravene. Det er flere arbeidskrav og eksamen, og dette krever mye. Jeg vil anbefale at man blir frigjort som kontaktlærer mens man tar studiet slik at det blir lettere å fokusere på studiet.

Mer om studiet Engelsk 1: 5.-10. trinn finner du på denne siden.

 

Publisert 6. des. 2023 08:42 - Sist endret 1. feb. 2024 14:12