Det ikke er mulig å søke enkeltemneopptak til emner ved profesjonsutdanninger innen helse og velferd, og profesjonsutdanningene Bachelor i barnehagelærer og Grunnskolelærerutdanning 1.- 7. trinn og Grunnskolelærerutdanning 5.- 10. trinn.
Når skal du søke
Søkeperiode for emner med undervisningsstart høst: 1. mai til 1. juni
Søkerperiode for emner med undervisningsstart vår: 1. november til 1. desember
OBS! Det foretas løpende opptak. Opptak til enkeltemner foretas kun til emner med ledig plass. Til obligatoriske emner i første semester, foretas det kun enkeltemneopptak ved studier uten venteliste etter ordinært opptak.
Opptakskrav
Som søker må du fylle de ordinære opptakskravene og eventuelle krav til forkunnskaper som gjelder til de studiene emnet/emnene tilhører.
Du finner emnekoder og emnenavn her: Studieprogram – Høgskolen i Østfold (hiof.no)
Retningslinjer
- Opptak til enkeltemner reguleres i Forskrift om opptak til studier ved Høgskolen Østfold §22
- Emner innenfor masterstudier og profesjonsutdanninger er bare unntaksvis åpne for enkeltemnestudenter.
- Det er ikke mulig å søke enkeltemneopptak til emner ved profesjonsutdanninger innen helse og velferd, og profesjonsutdanningene Bachelor i barnehagelærer og Grunnskolelærerutdanning 1.- 7. trinn og Grunnskolelærerutdanning 5.- 10. trinn.
- Det er ikke mulig å ta mer enn 50 % av et gradsstudium som enkeltemnestudent. Ønsker du å ta mer enn dette, må du søke ordinært opptak som student på hele studiet.
- Som søker på enkeltemner blir du vurdert for opptak dersom det er ledig kapasitet etter ordinært opptak er foretatt.
- Som søker må du fylle de ordinære opptakskravene og eventuelle krav til forkunnskaper som gjelder til de studiene emnet/emnene tilhører.
- Det blir ikke gitt individuelle løsninger for enkeltemnestudenter, og du må følge emnet på lik linje med ordinære studenter. I de fleste emner kreves det godkjente arbeidskrav i løpet av semesteret før du kan fremstille deg til eksamen.
- Du finner emnekoder og emnenavn på siden for alle emnebeskrivelser: https://www.hiof.no/studier/emner/
Hvordan søker du
- Komme i gang
- Det første trinnet for å søke til Høgskolen i Østfold er å logge inn på SøknadsWeb og registrere søknaden. Når du kommer til påloggingssiden, velger du din foretrukne påloggingsmetode. Vi anbefaler at du velger ID-porten.
- Min profil
- Det første bildet du kommer til i Søknadsweb etter innlogging er, «Min profil», der skal du fylle ut opplysninger om adresse, telefon, e-post og lignende. NB! Sørg for at alle dine personopplysninger er korrekte. Endringer i personopplysninger, må registreres i Kontakt- og reservasjonsregisteret. Når all nødvending informasjon er fylt inn riktig, klikker du på "Neste".
- Ny søknad
- Velg kategori "Enkeltemner" fra listen og les nøye informasjonen som gis. Velg fakultetet som emnet du ønsker å søke på tilhører fra rullegardinmenyen nederst på siden. I merknadsfeltet skriver du inn hvilke emner du ønsker å ta. Du må skrive inn både emnekode og emnenavn. Du finner emnekoder og emnenavn på siden for alle emnebeskrivelser: https://www.hiof.no/studier/emner/ Du kan også legge inn en søknad ved å gå på menylinjen øverst på siden og velge "Ny søknad". Klikk på "Neste" når du er ferdig.
- Dokumentasjon
- For at høyskolens opptakskontor skal kunne behandle din søknad om opptak, må du laste opp dokumentasjon i Søknadsweb som viser at du dekker opptakskravet. Du kan laste opp dokumentasjon ved å trykke på «Mine dokumenter» på menylinjen øverst i Søknadsweb. Her finner du også en oversikt over det du har lastet opp. Dokumentasjonen må lastes opp snarest mulig. Dokumentasjon sendt inn per post eller e-post, vil ikke bli behandlet eller returnert.
Du finner informasjon på nettet om Høgskolen i Østfolds dokumentasjonskrav.
- For at høyskolens opptakskontor skal kunne behandle din søknad om opptak, må du laste opp dokumentasjon i Søknadsweb som viser at du dekker opptakskravet. Du kan laste opp dokumentasjon ved å trykke på «Mine dokumenter» på menylinjen øverst i Søknadsweb. Her finner du også en oversikt over det du har lastet opp. Dokumentasjonen må lastes opp snarest mulig. Dokumentasjon sendt inn per post eller e-post, vil ikke bli behandlet eller returnert.
- Kvittering
- Sjekk at du mottar kvittering på e-post etter å ha levert søknaden. Du finner også kvitteringen inne på Søknadsweb under "Mine søknader". Hvis du er usikker på om du har fått registret søknad og lastet opp dokumentasjon, må du logge deg inn i Søknadsweb og gå til "Mine søknader" for å sjekke søknaden din.
- Kommunikasjon
- All korrespondanse fra Opptakskontoret angående søknader blir gjort på e-post. Det er viktig at du registrerer den korrekte e-postadressen i søknaden, og at du sjekker spam-mappen din hvis du for eksempel ikke har mottatt kvitteringen på søknaden din. Husk å sjekke e-posten din ofte gjennom hele søknadsperioden.
- Svar på søknad
- Svar på søknaden sendes ut via e-post og publiseres i SøknadsWeb. Hvis du mottar et tilbud om opptak, må du svare i SøknadsWeb på tilbudet innen fristen som er angitt i svaret på sin søknad. Skulle du ikke svare innen fristen, vil tilbudet bli gitt til neste søker.