Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Nettbasert

Studieplan for Digitalisering, utdannings- og endringsledelse i skoleutvikling (30 studiepoeng) (2024–2025)

Informasjon om studiet

Digitalisering, utdannings- og endringsledelse i skoleutvikling tilbys som nettbasert deltidsstudium for ledere og lærere i skolen. Studiet skal gi deg innsikt i digital transformasjon og gjøre deg i stand til å forstå hvilke handlingsrom man har for å gjennomføre digitale utviklingsprosesser i skolen. Studiet har som mål å gi en grunnleggende introduksjon til hvordan digitaliseringen av organisasjoner påvirker lederrollen og skolen som organisasjon, samt hvilke konsekvenser det har for å få til helhetlig skoleutvikling. Som student vil du få økt kompetanse til å kunne gjennomføre en helhetlig analyse av hvordan skolen skal lage strategier og praksiser av digitalisering. Du vil lære å operasjonalisere digitaliseringen, slik at du får teoretiske og praktiske ferdigheter i lærings- og innovasjonsprosesser, samt å gjøre viktige vurderinger knyttet til personvern og datasikkerhet.

Et viktig tema i studiet vil være å lære om hvordan man skal lede, forstå og håndtere utfordrende omstillingsprosesser, som kommer som følge av ny teknologi samt lover og planverk, som for eksempel GDPR og universell utforming. Du vil også lære om strategier og tiltak som gjør at du får aktivt eierskap til digitalisering i din virksomhet. Du vil lære om utfordringer og konsekvenser knyttet til implementering av nye teknologier i skolen. Det skal gjøre deg i stand til å bidra til omstilling av den enkelte elev og lærere slik at digitalisering innlemmes i pedagogisk praksis. Du vil for eksempel lære om hvordan du kan tilrettelegge for å heve lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse. For å kunne håndtere slike utfordringer, legger studiet opp til at studenter kan knytte studiets faglige innhold til nåværende og fremtidige skole- og utdanningskontekster. Det vil gjøre studiets kunnskaper og ferdigheter overførbare til praksis.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten

  • har kunnskap om digitaliseringsprosesser i samfunnet og hvilke konsekvenser det har for lærere og skoleeiere i sine roller i endrings- og utviklingsprosesser

  • har oversikt over styringsdokument og relevant metodikk i prosesser med integrering av digitale verktøy og arbeidsmåter i skolen

  • forstår skolens organisasjon, skolen som kulturell enhet og hvilken innvirkning skolekulturen har på betingelser for endring

  • har oversikt over/kunnskap om rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse

  • har kunnskap om ulike metoder og implementeringsprosesser av nye teknologier

  • har oversikt over ulike lære- og undervisningsformer som følge av nye teknologier

  • forstår prosesser for anskaffelse av nye teknologier i skolen som organisasjon

  • har kunnskap om GDPR, universell utforming og andre relevante juridiske rammeverk

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan designe og gjennomføre ståstedsanalyse

  • kan beskrive datasikkerhetsutfordringer som kan oppstå i skolen

  • kan identifisere, drøfte og ha oversikt over relevante undervisningsformer og pedagogiske metoder

  • kan planlegge og lede praksisendring hvor målet er å ta i bruk undervisningsformer som understøttes av nye teknologier

  • kan planlegge og drive utviklingsarbeid

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan evaluere utviklingsprosesser

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet er organisert i to obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng.

  • Digitalisering av skolen og skoleutvikling
  • Digitalisering, skoleutvikling og utdannings- og endringsledelse

Det første emnet gir innføring i digitalisering og organisasjonsforståelse, og gir innsikt i hvordan digitaliseringen utfordrer virksomheter som driver med skole og utdanning. Det andre emnet gir innføring i digitalisering, organisasjonsutvikling og endringsledelse, og man lærer om hvordan dette kan brukes til å få til endring og skoleutvikling. Emnene bygger på hverandre. Det anbefales å ta emnet Digitalisering av skolen og skoleutvikling (høst) for å kunne ta emnet Digitalisering, skoleutvikling og utdannings- og endringsledelse (vår).

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene som anvendes i studiet er praksisnære og relevante gjennom praktisk tilrettelegging og bruk av digitale teknologier. Arbeidsformer som vil bli brukt er for eksempel digitale undervisningsressurser, video, digitale tester, øvingsoppgaver, refleksjonsspørsmål og innlevering av praktiske oppgaver. Deltakerne jobber individuelt. Undervisningen i studiet bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.

Studiet er nettbasert. 

Arbeidskrav og vurderingsformer
Det er ingen arbeidskrav knyttet til emnene i studiet.
Studentene får digital tilbakemelding på studieframgang underveis i studiet i tilknytning til mappeoppgavene.
Det benyttes både individuell mappevurdering og individuelle oppgaver i emnene.
Både Bestått / Ikke bestått og A-F benyttes ved vurdering i emnene.
Se emnebeskrivelsene for en mer detaljert beskrivelse av vurderingsformer.

Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Det er ikke veiledet praksisopplæring i studiet.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av tilbakemeldinger fra studentene. Studentene oppfordres til å evaluere emnet i digitalt spørreskjema ved emnets slutt. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Litteratur

Litteraturen fremkommer i den enkelte emnebeskrivelse.

Jobb og videre studier

Gjennomført studium vil gi deg mulighet til å jobbe med digital transformasjon i praksis og hvordan det kan forstås fra ulike perspektiver. Etter studiet vil du være i stand til å ta fatt på nye ledelsesutfordringer i skole- og utdanningssektoren. Andre sektorer kan også være relevante. Ledelses- og utviklingsprosesser i offentlige virksomheter som har digital omstilling og prosesser som hovedfokus, kan også være aktuelle karriereveier.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 23. november 2022

Studieplanen er revidert

Instituttleder Espen Langbråten Wilberg, 3. mai 2024

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2024-2025

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk.
Instituttleder Espen Langbråten Wilberg Førsteamanuensis Halvdan Haugsbakken
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 18:22:17