Oppbygging og gjennomføring (2024–2026)

Studiets oppbygging og innhold

Masterstudium i barnevernsarbeid er et toårig heltidsstudium på 120 studiepoeng. Samtlige av emnene i studiet er obligatoriske, og seks av syv emner har et omfang på 15 studiepoeng. Emnet Masteroppgaven har et omfang på 30 studiepoeng. I 3. semester skal studentene ha 4 ukers praksis. 

Studiet har som mål å utdanne kandidater som har inngående kompetanse om barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner, og har følgende kompetanseområder:

  • Perspektiver på barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

  • Barnevernsarbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

  • Innovasjon og fagutvikling i møte med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner 

Følgende emner inngår i studiet:

MBVA401 Barnevernsarbeid som kunnskaps- og praksisfelt (15 stp.)

Gjennom emnet skal studentene tilegne seg inngående kunnskap og bevissthet om ulike vitenskapsteoretiske grunnsyn, sentrale forståelsesmåter, diskurser og begreper i barnevernsarbeidet. Studentene skal opparbeide omfattende kunnskap om hvordan dette påvirker arbeidet med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. 

MBVA402 Barnet som aktør i barnevernsarbeidet (15 stp.)

Gjennom emnet skal studentene tilegne seg avansert kunnskap om barnevernsarbeid som praksisfelt i møte med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Det legges særlig vekt på barnet som aktør i barnevernsarbeidet, forståelsen av barnets beste som overordnet hensyn og barn og unges rett til beskyttelse, omsorg og medvirkning i alle beslutninger som angår deres liv. Gjennom emnet skal studentene også tilegne seg inngående kunnskap om juridisk metode (rettskildelære), bam og unges rettigheter og sentrale rettskilder og digitale verktøy som har innvirkning på barnevernsarbeidet. 

MBVA403 Barnevernsarbeid i et sosialpolitisk og samfunnskritisk perspektiv (15 stp.)

Emnet gir inngående kunnskap om barns utvikling, samt utsatte barn, unge og familiers hverdagsliv og levevilkår, samt teorier knyttet til individ og samfunn og hva etisk og faglig forsvarlig barnevernsarbeid innebærer i et samfunnskritisk og innovativt perspektiv. 

MBVA404 Vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk (15 stp.)

Emnet skal gi studentene avansert kunnskap metodologi, forskningsprosess og etiske problemstillinger knyttet til fagutvikling, innovasjon og forskningsrelatert arbeid med relevans for barnevernsfeltet. 

MBVA405 Barnevernsarbeid som tverrprofesjonell psykososial praksis (15 stp.)

Emnet gir studentene mulighet til å tilegne seg avansert kunnskap om teorier og praksiser knyttet til tverrprofesjonelt barnevernsarbeid med barn og unge og familier i utsatte livssituasjoner. Det legges særlig vekt på profesjonenes roller og ansvarsområder, og hvordan psykososiale tilnærmingsmåter kan bidra til å utvikle og styrke det tverrprofesjonelle barnevernsarbeidet som innovativ praksis. 

MBVA406 Utredning, kritisk analyse og tiltaksbeslutning i barnevernet (15 stp.)

I dette emnet skal studentene tilegne seg inngående kunnskap, ferdigheter og kompetanse i å utrede, analysere, iverksette og dokumentere vurderinger og beslutninger knyttet til barnevernets samfunnsmandat. Studenten skal med bakgrunn i et helhetlig rettskildebilde redegjøre så vel skriftlig som muntlig for barnevernfaglige og juridiske beslutninger. Emnet skal bidra til å styrke studentens evne til kritisk refleksjon over barnevernets rolle, makt og myndighetsutøvelse, samt egne verdier og holdninger i arbeid med utsatte barn, unge og familier. 

MBVA407 Masteroppgave (30 stp.)

Masteroppgaven skal gi studentene erfaring med å gjennomføre et selvstendig vitenskapelige arbeid av mindre omfang. Emnet vektlegger praktisk bruk av metode og utfordrer studentene i å knytte teori og empiri sammen.

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Politiattest

I henhold til forskrift om opptak til høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31.01.2007, kap. 6 Politiattest ved opptak til høyere utdanning, skal alle studenter ved masterutdanning i barnevernsarbeid levere politiattest. Søkere med merknad på politiattesten som er relevant for opptak til studiet skal levere politiattesten innen 3 uker etter tilbud om studieplass er gitt. Søkere som ikke har merknad på politiattesten skal levere politiattest senest innen studiestart. Dersom søkeren får tilsagn om studieplass mindre enn fjorten dager før studiestart skal politiattest fremlegges senest tre uker etter tilbud om studieplass er gitt. Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder. Mer informasjon om politiattester.

Skikkethetsvurdering

Alle studenter som er tatt opp til et studium der det inngår praksis blir vurdert for om hun eller han er skikket for yrket - gjennom hele studieløpet.

For mer informasjon om skikkethetsvurdering i utdanningen, se pkt. Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer i studieplanen.

Skikkethetsvurdering - Høgskolen i Østfold (hiof.no)

Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning (skikkethetsforskriften) - Lovdata

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet er samlingsbasert, og det legges opp til åtte samlinger for hvert semester. Hver samling vil gå over 3 dager. Det forutsettes at studentene også jobber aktivt mellom samlingene, blant annet via digitale læringsplattformer. Totalt forventes en arbeidsinnsats på ca. 1600 arbeidstimer pr. studieår, inkl. selvstudier.  

Undervisnings- og læringsformer

  • Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i studiet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner. Gjennom studentaktive læringsformer forventes det at studentene tar medansvar både for egen og medstudenters læring og faglige utvikling.

  • Gjennom hele studiet vil studentene få skriftlige oppgaver individuelt og i grupper for å utvikle faglig og akademisk skriftlig fremstilling. Det forventes at studentene er i stand til å lese og forstå engelsk faglitteratur. Høgskolen tilbyr veiledning i litteratursøk og referanseteknikk, utlån av bøker, tidsskrifter, samt tilgang til databaser. Høgskolen følger fastsatte lover og forskrifter om universell utforming.

  • Det forventes at studentene aktivt benytter og holder seg orientert om kunngjøringer og diskusjonsinnlegg. Informasjonsutveksling foregår i hovedsak via læringsplattformen og høgskolens e-post.

  • Praksisstudier er en læringsarena hvor studentene skal arbeide med sentrale problemstillinger og videreutvikle praktisk, analytisk og kritisk kompetanse i møte med barn, unge, foreldre og andre samarbeidspartnere

  • Studentene får tilbakemeldinger fra faglærer på oppgaver gjennom studiet. På enkelte oppgaver gir medstudenter tilbakemelding. Se emnebeskrivelser for mer informasjon. I arbeidet med masteroppgaven gis tilbakemeldinger i seminar og ved individuell veiledning. 

Arbeidskrav og vurderingsformer

Vurderingsformene i studiet består av arbeidskrav og eksamen. Vurderingsformene er varierte og tilpasset det forventede læringsutbyttet i hvert emne, samt krav i forskrift om nasjonal retningslinje for masterutdanning i barnevernsarbeid. 

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i det enkelte emnet. Hvert emne avsluttes med eksamen. Det benyttes kun skriftlige eksamensformer i studiet, men det varierer om dette foregår i gruppe eller individuelt. I studiet benyttes karakterskala A-F og Bestått/Ikke bestått (se den enkelte emnebeskrivelse). Vurdering gjennomføres med intern og ekstern sensur. Alle emner har avsluttende karakter som framkommer på vitnemålet. Det henvises til den enkelte emnebeskrivelse for nærmere informasjon. 

Plagiatkontroll

Masteroppgaver skal til elektronisk plagiatkontroll. Andre emner og arbeidskrav kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Manglende innlevering av elektronisk eksamensbesvarelse kan medføre at besvarelsen ikke blir sensurert. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Løpende skikkethetsvurdering: Studentens skikkethet vurderes fortløpende gjennom studiet i både teori- og praksisstudier. Dette innebærer at alle som har med studenten å gjøre i utdanningssituasjonen har ansvar for å vurdere studentens skikkethet fortløpende. Skikkethetsvurderingen omfatter både faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger. Skikkethetsvurderingen er regulert av forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning

Særskilt skikkethetsvurdering: Om det blir reist begrunnet tvil om at en student ikke er skikket for yrket skal melding om slik tvil utarbeides og sendes skikkethetsansvarlig for skikkethetssaker. Studenten vil da bli kalt inn til en samtale, og saken vil bli vurdert. I de fleste tilfeller vil utvidet veiledning og oppfølging av studenten bli iverksatt. Særskilt skikkethetsvurdering

Her kan du lese mer om skikkethet

Praksis

I masterstudiet i barnevernsarbeid inngår totalt fire ukers sammenhengende praksis innen barnevernsfeltet.

  • Praksis skal bidra til å utvikle studentens praktiske, analytiske og kritiske kompetanse, og vil være knyttet til relevante læringsutbytter i barnevernsarbeid

  • Praksis gjennomføres i 3. semester og kan gjennomføres individuelt eller i samarbeid med medstudent

  • Praksis skal gjennomføres innenfor sentrale etater/virksomheter med ansvar for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

  • Studenter som arbeider innen barnevernfeltet kan benytte egen arbeidsplass som praksissted under forutsetning av at det søkes og godkjennes innen gitt frist

  • Praksisperioden kan gjennomføres ved samarbeidende utdanningsinstitusjoner i og utenfor Europa, forutsatt at undervisningsleder har godkjent utvekslingen

  • Se mer informasjon i emne MBA405 Barnevernsarbeid som tverrprofesjonell psykososial praksis (15 studiepoeng)

Forsknings- og utviklingsarbeid

Masterstudium i barnevernsarbeid bygger på relevant forskning innen fagfeltet. Ved Institutt for velferd, ledelse og organisasjon er fagmiljøet engasjert i forsknings- og utviklingsarbeider, blant annet innen områdene:

  • Rettsliggjøringsprosesser i barnevernsarbeidet

  • Barn og unges posisjon i barnevernsarbeidet

  • Teoriutvikling og begrepsforståelse i barnevernsarbeidet

  • Barnevernfaglige utfordringer relatert barns navigering på digitale plattformer

  • Metodeutvikling i barnevernsarbeidet

  • Digitalisering av offentlige tjenester og forvaltning

  • Bruk av standardiserte verktøy som beslutningsstøtte i barnevernsarbeidet

  • Barnevernsarbeid som psykososial praksis 

Studentene vil tidlig i studiet gjøres kjent med forskningsbasert kunnskap både i undervisning, studieoppgaver og casestudier. Studentene kan bli invitert til å arbeide med delprosjekter i tilknytning til ansattes forsknings- og utviklingsarbeider. Gjennom masteroppgaven skal studentene gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid under veiledning, dette arbeidet kan ha utgangspunkt i et prosjekt som ansatte også er involvert i.

Internasjonalisering

Masterstudiet i barnevernsarbeid legger vekt på kulturforståelse, hvordan barnevernsarbeidet utøves i ulike kulturer og barnevernsfaglig utvikling i et internasjonalt perspektiv. Studentene vil få kjennskap til pågående internasjonale forskningsprosjekt som foregår ved HiØ gjennom undervisning og studieoppgaver, inkludert masteroppgaven. Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk. Enkelte tema kan forekomme på engelsk, dette gjelder i hovedsak ved bruk av internasjonale gjesteforelesere. Internasjonal litteratur er en viktig del av pensumlitteraturen til Masterstudium barnevernsarbeid.
Det finnes også ordninger for ansattmobilitet som kan være aktuelle for fagansatte tilknyttet masterstudiet i barnevernsarbeid.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert på emne- og programnivå, for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet. 

  • Hvert enkelt emne er gjenstand for underveis- og sluttevaluering. Se den enkelte emnebeskrivelse og høgskolens kvalitetssystem for nærmere informasjon

  • Hvert år gjennomføres det en nasjonal studentundersøkelse blant 2. års studenter på alle bachelor- og masterprogram i regi av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Resultatene fra undersøkelsen publiseres i portalen Studiebarometeret.no

  • Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering av gradsgivende studier. Les mer om studentmedvirkning i kvalitetsarbeidet, i henhold til høgskolens godkjente kvalitetssystem for utdanning: Studentmedvirkning i kvalitetsarbeidet - Høgskolen i Østfold (hiof.no)

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse. Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid vil bli oppdatert i forkant av hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig ved semesterstart

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juni 2024 03:17:14