Programmet tar ikke opp nye studenter

Hva lærer du? (2023–2025)

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten:

  • har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, musikk som vitenskap- og kunstfag

  • har kunnskap om læreplaner i faget, fagets læreplanhistorie og aktuelle debatter om skolefaget musikk

  • har forskningsbasert kunnskap om læring og om estetiske og kreative læreprosesser

  • har kunnskap om musikalsk ungdomskultur, media og teknologi og om forholdet mellom formell og uformell læring i musikk

  • har kunnskap om å kunne tilrettelegge for et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø som felleskap for musikalsk læring

  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og kan vurdere disse kritisk

  • har kunnskaper om ulike begrep og fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk

  • har kunnskap om forholdet mellom musikk og emosjonelle og sosiale kompetanser

  • har forskningsbasert kunnskap om musikkopplæring og om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring

  • har kunnskap om metoder for forsknings- og utviklingsarbeid i musikkvitenskapelige emner.

  • har kunnskap om et bredt utvalg musikk fra ulike kulturer, sjangrer og historiske epoker og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier.

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan synge og bruke stemmen på varierte måter, akkompagnere, og uttrykke seg musikalsk på ulike instrumenter

  • kan danse tradisjonelle og moderne stilarter inkludert dans fra ulike kulturer

  • kan vurdere og analysere musikk fra ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer med utgangspunkt i estetikk og kulturteori

  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, instrumenter og musikkteknologiske verktøy

  • kan legge til rette musikalsk materiale for ulike fremføringsformål og for musikkundervisning og læringsprosesser

  • mestrer ulike innfallsvinkler til progresjon i ulike kompetanser i skolefaget musikk

  • kan lede prosesser i utøving av musikk, komponering, lytting og musikalske opplevelser, og legge til rette for kulturforståelse for elever i skolen

  • kan reflektere over og drøfte musikkens rolle i et mangfoldig samfunn

  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

  • kan drøfte hvilken rolle uformelle læringsarenaer har for musikk og danseopplæring

  • kan ta i bruk gehørbaserte ferdigheter til å forstå, analysere, skape og utøve musikk

  • kan gjennomføre selvstendig fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid som bygger på grunnleggende forskningsetiske prinsipper

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre helthetlige undervisningsforløp og legge til rette for elevvurdering som bygger på faglige hensyn og forskningsbasert kunnskap om vurdering

  • kan initiere faglige samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglig prosjektarbeid

  • har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i et samfunn preget av mangfold

  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere

  • kan bidra i faglige endringsprosesser gjennom å legge vekt på innovasjon, endring og fleksibilitet i egen lærerrolle

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 03:21:17