Hva lærer du? (2023–2025)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
-
har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, musikk som vitenskap- og kunstfag
-
har kunnskap om læreplaner i faget, fagets læreplanhistorie og aktuelle debatter om skolefaget musikk
-
har forskningsbasert kunnskap om læring og om estetiske og kreative læreprosesser
-
har kunnskap om musikalsk ungdomskultur, media og teknologi og om forholdet mellom formell og uformell læring i musikk
-
har kunnskap om å kunne tilrettelegge for et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø som felleskap for musikalsk læring
-
har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og kan vurdere disse kritisk
-
har kunnskaper om ulike begrep og fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk
-
har kunnskap om forholdet mellom musikk og emosjonelle og sosiale kompetanser
-
har forskningsbasert kunnskap om musikkopplæring og om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring
-
har kunnskap om metoder for forsknings- og utviklingsarbeid i musikkvitenskapelige emner.
-
har kunnskap om et bredt utvalg musikk fra ulike kulturer, sjangrer og historiske epoker og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier.
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan synge og bruke stemmen på varierte måter, akkompagnere, og uttrykke seg musikalsk på ulike instrumenter
-
kan danse tradisjonelle og moderne stilarter inkludert dans fra ulike kulturer
-
kan vurdere og analysere musikk fra ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer med utgangspunkt i estetikk og kulturteori
-
kan improvisere og komponere musikk med stemme, instrumenter og musikkteknologiske verktøy
-
kan legge til rette musikalsk materiale for ulike fremføringsformål og for musikkundervisning og læringsprosesser
-
mestrer ulike innfallsvinkler til progresjon i ulike kompetanser i skolefaget musikk
-
kan lede prosesser i utøving av musikk, komponering, lytting og musikalske opplevelser, og legge til rette for kulturforståelse for elever i skolen
-
kan reflektere over og drøfte musikkens rolle i et mangfoldig samfunn
-
kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring
-
kan drøfte hvilken rolle uformelle læringsarenaer har for musikk og danseopplæring
-
kan ta i bruk gehørbaserte ferdigheter til å forstå, analysere, skape og utøve musikk
-
kan gjennomføre selvstendig fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid som bygger på grunnleggende forskningsetiske prinsipper
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan planlegge og gjennomføre helthetlige undervisningsforløp og legge til rette for elevvurdering som bygger på faglige hensyn og forskningsbasert kunnskap om vurdering
-
kan initiere faglige samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglig prosjektarbeid
-
har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i et samfunn preget av mangfold
-
kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere
-
kan bidra i faglige endringsprosesser gjennom å legge vekt på innovasjon, endring og fleksibilitet i egen lærerrolle