Fakta om programmet

Studiepoeng:
120
Studiets varighet:
4 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Studieplan for Masterstudium i organisasjon og ledelse (120 studiepoeng) (2010–2014)

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper
Kandidaten har

  • avansert kunnskap innenfor sentrale deler av fagområdet organisasjon og ledelse.

Ferdigheter
Kandiaten har

  • øvd opp sine analytiske evner og der igjennom økt evnen til adekvat problemløsning.
  • tilegnet seg nødvendige styringsverktøy som leder og oppøvd ferdigheter i anvendelse av disse styringsverktøy for å kunne møte de stadig større utfordringer som offentlige og private virksomheter står overfor.
  • evnen til å gjennomføre utviklings- og endringsarbeid i egen organisasjon innenfor rammen av egen lederstilling eller som del av stabsfunksjoner.
  • evnen til å gjennomføre en kritisk analyse av organisasjonens virkemåte.
  • god forståelse for de særegne betingelser som gjør seg gjeldende i endringsprosesser, og hensiktsmessige valg av virkemidler.
  • evnen til å se mulighetene til a) å påvirke eget handlingsrom og b) øke organisasjonens handlingskapasitet.

Generell kompetanse
Kandidaten har

  • evnen til å analysere relevante organisasjonsetiske og forskningsetiske problemstillinger
  • innsikt i de utfordringer og muligheter ledere står overfor på alle nivåer i offentlig og privat sektor
  • oppøvd bevissthet om egen lederrolle
  • evnen til å utvikle veier til personlig vekst og mestring av lederrollen, blant annet ved å synliggjøre hvordan individuelle, relasjonelle, organisasjonsmessige og samfunnsmessige forhold påvirker lederrollen.

Opptak

  • 3- årig bachelorutdanning eller tilsvarende og
  • Minimum 3 års relevant yrkeserfaring etter gjennomført høyere utdanning.

Realkompetanse kan erstatte deler av kravet om høyere utdanning. Særlig relevant yrkeserfaring før gjennomført høyere utdanning kan unntaksvis godkjennes.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold


De enkelte studieenhetene/emnene og mastergradstudiets oppbygging:


120 studiepoeng er definert som 2 års heltidsstudier. Tar man mastergradsstudiet mens man er yrkesaktiv, vil normal gjennomføring være fire år. Om det er ønskelig å få noe tid mellom programmene til vurdering av metoder, kunnskaper og ferdigheter, er det rom for fleksibel gjennomføring når det gjelder overgang mellom de ulike trinn i mastergraden.
Det kan søkes om fritak for ulike emner om studenten har gjennomført studier med tilsvarende omfang (30 studiepoeng) og på tilsvarende, høyere grads nivå. For fritak fra emnet Ledelse kreves at det i tilsvarende studium inngår 10 studiepoeng i organisasjonsteori og 10 studiepoeng i samfunnsvitenskaplig metode. Følgende emner tatt ved HiØ vil kunne gi slikt fritak:
  • Kvalitetsarbeid
  • Helse- og sosialadministrasjon

Tematisk inndeling:

LEDELSE

LEDELSE OG STYRING

ORANISASJONS- OG LEDELSESUTVIKLING

MASTERAVHANDLING

1. semester.

2. semester.

3. semester.

4. semester.

5. semester.

6. semester.

7. semester.

8. semester.

Organisasjons-teori

-analyse

-forståelse

Ledelse, kommunikasjon & samhandling

-lederrollen og ledelse

-analytiske perspektiv på ledelse

-kommunika-sjon & samhandling

-forhand-linger og konflikt-løsning

-team og teambygning

Etikk, verdistyring og handlingsrommet for organisasjoner og ledere.

Internasjonali-sering, globalisering og moderne organisasjons-teorier.

Økonomi-styring.

Kvalitetsledelse og andre verktøy for styring og ledelse.

Individuelle strategier for utvikling

Gruppe-strategier for utvikling

Organisato-riske strategier for utvikling

Vitenskaps-teori og metode

Master-avhandling

Master-avhandling

Samfunnsvitenskapelig metode og akademisk skriving er for øvrig integrert i de respektive undervisnings- og læringsoppleggene.

Rekkefølgen for å gjennomføre mastergraden er angitt ved semestrene. I semester 6 ¿Organisatoriske strategier for utvikling¿ gjennomføres en prosjektoppgave som ledd i oppstart av masteravhandlingen. Prosjektoppgaven skal rette studentene inn mot det etterfølgende arbeidet med masteravhandlingen. Det innebærer at arbeidet med masteroppgaven i realiteten starter noe tidligere enn det som formelt er angitt i den tematiske inndelingen over.

Avdelingen har et nært samarbeid med Växjö universitet i Sverige. På studienivå inkluderer dette blant annet lærerutveksling, veilednings- og sensursamarbeid. Det er opprettet et felles programråd for mastergraden ved Høgskolen i Østfold og tilsvarende masterprogram ved Växjö universitet. Det tas sikte på å etablere en ordning der studenter i begge land kan velge emner på tvers av institusjonene. I tillegg har avdelingen etablert samarbeid med Karlstads universitet i Sverige, også dette inkluderer blant annet lærerutveksling og veiledningssamarbeid.

Organisering og læringsformer


Mastergradstudiet har en tverrfaglig karakter. På den ene siden anvendes teorier og metoder fra ulike vitenskapelige fagområder. På den andre siden kan også teoriene og metodene som er rettet inn mot bestemte områder anvendes i ulike sektorer, bransjer og virksomhetstyper. Studentene kommer til studiet med forskjellige erfaringer både av teoretisk art og yrkesmessig karakter. De har derfor mulighet til å lære mye av hverandres ulike bakgrunn og erfaring.  Studiet  legger opp til en arbeidsform der forskjellene i bakgrunn og erfaring utnyttes aktivt i studieopplegget som en ressurs.

Vitenskapsteoretiske emner og samfunnsvitenskapelige metoder er integrert i studiet gjennom teoretiske perspektiver og empiriske undersøkelser. Mye av vitenskapsteori og metode kommer i forbindelse med veiledning gjennom øvelser, hjemmeoppgaver, gruppearbeid eller prosjektarbeid. Hver enkelt student utfører for eksempel et prosjektarbeid på 15 studiepoeng allerede i første del av mastergradsutdanningen. Her må studenten redegjøre for hvilke metodiske valg som er mulige, begrunne det valg som er gjort og på tradisjonelt vis foreta en drøfting av de metodiske valg, sett i forhold til problemstillingen for prosjektet.

Det er bare på det tredje nivået, studieenheten i Organisasjons- og ledelsesutvikling, det gis mer formell undervisning i vitenskapsteori og metode, med vekt på kvalitative tilnærminger som case-studier, feltarbeid, intervjuformer, m.m. Også i forbindelse med avhandlingsarbeidet i de siste 30 studiepoengene vil det kunne bli gitt noe mer undervisning i vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode, men da i seminarform. I forbindelse med avhandlingen skal studenten velge 1500 sider pensum, hvorav 500 sider skal være metode og/eller vitenskapsteori. Se for øvrig litteraturhenvisningene under de enkelte studieenhetene.

Dette betyr at omfanget i vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode i løpet av mastergraden er på omkring 25 studiepoeng.

Akademisk skriving
Masterstudentene får opplæring og øving i akademisk skriving samt kritisk kildesøk og -bruk integrert i undervisningen. Skrivopplæringen gis underveis, i forbindelse med prosjektoppgaven i det første emnet Ledelse, og sammen med opplæring i vitenskapsteori og -metode i tredje emnet Organisasjons- og ledelsesutvikling. I tillegg legges vekt på god skriving under den individuelle veiledningen til masteravhandlingen i fjerde emne.

Arbeidskrav
Det kan være arbeidskrav knyttet til det enkelte emne. Disse må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav kan bl.a. være innleveringer i form av refleksjonsnotater.
Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.

Praksis

Mastergradstudiet og de enkelte studieenhetene er både erfaringsbaserte og deltakerstyrte ved at det legges avgjørende vekt på studentenes praksis og erfaring, og på deres engasjement og aktive deltakelse.
Det legges vekt på å gjøre avstanden mellom den konkrete erfaring i hverdagen og den nødvendige, i teorien forankrede begrepsdannelse så liten som mulig. Samtidig er det nødvendig å operere med et klart skille mellom det teoretiske og det hverdagslige. Studiet er deltakerstyrt og oppfordrer til et sterkt engasjement fra studentenes side. Studentene selv skal fremstille problemer og utfordringer som de opplever å stå overfor. Utfra dette blir studentene selv oppfordret til å markere bestemte behov for kompetanseoppbygging. Verken organiseringen eller innholdet i masterstudiet er derfor fastlåst og kan endres og tilpasses.

Masterens erfaringsbaserte og deltakerstyrte profil forutsetter at høgskolen og studentene har nær kontakt med arbeids- og organisasjonslivet. Mest praktisk gjøres dette gjennom prosjektarbeid og særlig masteravhandlingen. Bruk av representanter fra arbeids- og organisasjonslivet som forelesere og besøk ved bedrifter og virksomheter er også aktuelt. Videre kan enkelte studenter knytte sine avhandlinger direkte til andre forskningsprosjekter i  offentlige og private virksomheter. Høgskolen vil støtte opp under slike koblinger.

Internasjonalisering

Studiets innhold, arbeidsformer og pensum bygger både på nasjonal og internasjonal forskning. Som deltidsstudium, basert på konsentrerte samlinger er studiet spesielt tilpasset yrkesaktive studenter. Dette begrenser mulighetene som deltidsstudent å ta ett eller to semestre i utlandet. Dersom den enkelte student ønsker et kortere eller lengre opphold utenlands, kan dette drøftes med studieansvarlig og internasjonalt kontor. Et slikt utenlandsopphold vil passe best i studiets siste del der masteravhandlingens skal skrives.

Evaluering av studiet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. De enkelte emnene og studieprogrammet som helhet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering. Resultatene behandles i lærergruppen og i programrådet.

Tilbakemelding underveis

Det gis løpende tilbakemeldinger til studentene etter hver samling i de ulike emnene gjennom samlinger, kollokviegrupper og veiledning.

Vurdering


Vurderingsformene varierer fra emne til emne. Nærmere opplysninger finnes i de enkelte emnebeskrivelser. Det benyttes det nasjonale karaktersystemet med bokstavkarakterer og en karakterskala med 5 trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. I emnet Organisasjons- og ledelsesutvikling benyttes karakterregel "Bestått / Ikke bestått".

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eva L. Björk, 26.06.2007

Studieplanen er revidert

Studieleder Theo Schewe, 22. 5. 2010

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2010 - 2014.

Studieprogramansvarlig

Fakultet for helse, velferd og organisasjon

Studiemodell

Høst 2010

Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse

Vår 2011

Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse

Høst 2011

Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse

Vår 2012

Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse

Høst 2012

Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse

Vår 2013

Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse

Høst 2013

Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse

Vår 2014

Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 03:22:25