Oppbygging og gjennomføring (Høst 2011)
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne som går over ett semester og omhandler følgende temaer.
- Helsebegrepet
- Helseatferd
- Helsepsykologi
- Individuelle forskjeller
- Hva som hemmer og fremmer endring
- Motivasjon
- Mestring
- Holdninger
- Kommunikasjon
Organisering og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, selvstudier og arbeid med oppgaver. Studiet gjennomføres som et samlingsbasert deltidsstudium med 7 samlinger. Den første samlingen er en heldagssamling på seks timer. De seks neste fordeler seg gjennom semesteret og er hver på tre undervisningstimer. Mellom samlingene skal studentene arbeide i grupper og med lesing av litteratur.
Arbeidskrav:
1. Studentene skal levere et refleksjonsnotat innen nærmere angitt frist. Maksimalt 1500 ord.
2. Studentene skal gjennomføre fremlegg i gruppe. Det kan f.eks være utformet som et rollespill.
Oppgavene kan bearbeides to ganger dersom de ikke blir godkjent første gang.
For at studentene skal kunne fremstille seg til eksamen, må arbeidskravene være godkjente senest tre uker før eksamen.
Praksis
Det er ikke knyttet praksis til studiet.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Studiet bygger på relevant forskning innen fagfeltet.
Evaluering av studiet
For at vi skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Studentene skal derfor evaluere studiet ved slutten av semesteret på skjema fra SKUT.
Tilbakemelding underveis
Det blir gitt tilbakemelding på refleksjonsnotatet og fremlegget i plenum (arbeidskravene).
Vurdering
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.
Besvarelsen vurderes med gradert karaktere A - F, der A er beste og E dårligste beståttkarakter. F betyr Ikke bestått. Eksamensbesvarelsen vurderes av to inerne sensorer.
Litteratur
Litteraturlista er satt opp pr. 16.03.11.
Det tas forbehold om endringer.
Prescott, P. og Børtveit T. Helse og atferdsendring.
2004. Gyldendal Akademisk.
ISBN: 978-82-05-31131-2.
200 sider
Mæland, J.G. Forebyggende helsearbeid.
2010. 3. utg. Tano Aschehoug.
ISBN: 978-82-15-01608-5.
Kap. 3, 6, 7, 9, 10, 13, 14
69s
Espenes, G.A og Smedslund, G. Helsepsykologi 2009
Gyldendahl Akademisk
ISBN:978-82-05-39075-1
Kap: 1, 2, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 15, 16
190 s
Sørensen, M. og Graff-Iversen, S., (2001).
Hvordan stimulere til helsefremmende atferd? .
Type litteratur: Artikkel
I Tidsskr Nor Lægeforening , nr 6, ; 121:720-724,
4 s
Fugelli, P. og Ingstad B (2001).
Helse slik folk ser det.
4s
Albarracìn, D, Johnson, B.T, Fishbein, M og Muellerleile, P.A (2001)
Theory of Reasoned Action and Planned behavior as Models of Condome Use: A Meta Analysis
Psycholgical Bulletin 2001. Vol. 127, No 1, 142-161
19s
Hilbert, A, Winfried, R and Elmar Braechler (2008)
Stigmatizing Attitudes Toward Obesity in a Representative Population-based Sample
Obestity (2008) 16, 1529-1534
5s
Simonsen, Arne (2005)
Hvorfor virker ikke holdningskampanjer - eller gjør de det?
Tidskriftet Mot Rusgift 74/75, 2005
9s
Arntzen, A og Sandvold, B (2010)
Forskning, nr 3, 2010; 5: 182-190
Hvordan veilede om røykeslutt
11s
Psychological adjustment to chronic disease
Denise de Ridder; Rinie Geenen; Roeline Kuijer; Henrit van Middendorp
The Lancet; Jul 19-Jul 25, 2008; 372, 9634;
Fysisk aktivitet og Helse
Helsedirektoratet 2000
IS-1011
80s
Huffman, M.H (2010)
Health Coaching
A Fresh Approach for Improving Health Outcomes and Reducing Costs
AAOHN Journal - Vol. 58, No. 6, 2010
7s
Deci, E.L og R. M. Ryan (2008).
Facilitating optimal Motivation and Psykological Well-beeing Across life's Domains. Canadian Psychology, 49 (1), s.14-23.
9s
Sjöberg, L. (2003).
Neglecting the Risks: The Irrationality of Health Behavior and the Quest for La Dolce Vita. European Psychologist, 8 (4), s.266-278
12s
Wilson, P.M; D. E. Mck og K. P. Grattan (2008).
Understanding the Motivation for Exercise: A self- Determination Theory perspective. Canadian Psychology, 49 (3), s.250-256
6s
Gale, C, Batty, D og Deary, J (2008)
Locus of Control at Age 10 Years and Health Outcomes and Behaviors at Age
30 Years: The 1970 British Cohort Study
Psychosomatic Medicine 70:397-403
6s
(Folkehelsearbeidet - veien til god helse for alle
Helsedirektoratet, 2010. Rapport IS-1846
Lenke: Fulltekst fra Helsedirektoratet.no)