Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Studieplan for Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring - GLSM (30 studiepoeng) (2010–2011)
Informasjon om studiet
Studiet er et betalingsstudium med studieavgift. Ta kontakt med Senter for kompetanseutvikling (SKUT) for mer informasjon.
Innholdet i GLSM: Studiet er organisert etter de to fagområdene norsk og matematikk. I dette studiet vil fagene bli sett i sammenheng. Studentene skal styrke sitt faglige og didaktiske grunnlag for å gjennomføre grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring på småskoletrinnet. Kunnskapsløftet har et mål om å styrke elevenes grunnleggende ferdigheter, og dette studiet er med på å opparbeide en forståelse av hva dette innebærer. I tillegg skal studentene videreutvikle evnene til å vurdere og reflektere over kvalitet i opplæringen slik at alle elever har størst mulig forutsetning for å oppnå god kompetanse innenfor de nevnte områder.
Opptak
Bestått førskolelærerutdanning eller allmennlærerutdanning.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng som går over to semestre.
Temaer høst:
- Læreplanen
- Lingvistikk
- Arbeidsmåter
- Lesestrategier og leseopplæringsmetoder
- Matematisk kompetanse
- Tallbegrepet/begrepsutvikling
- Barns skriftspråkutvikling
- Grunnleggende leseopplæring
- Kjønnstypisk språkbruk
- Problemløsning
- Geometri I
- Tallære
- Språk og matematikk
- Tilpasset opplæring
- Bruk av drama som metode
Temaer vår:
- Matematikk for minoritetsspråklige
- Norsk for minoritetsspråklige
- Bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen - multimodalitet
- Spill og lek
- Bildebøker og eventyr
- Den språklige overgangen barnehage - skole
- Læreverk - oppbygging og vurdering
- Bruk og vurdering av digitale læringsressurser
- Språkvansker
- Matematikkvansker
- Kartlegging og kartleggingsprøver
- IKT
- De fire regneartene
- Geometri II
- Målinger
- Bruk av drama som metode
Organisering og læringsformer
Det brukes varierte arbeidsformer, bl.a. prosjektarbeid, muntlige framlegg og individuelt arbeid.
På undervisningsdagene vil forelesninger og mindre gruppediskusjoner/gruppesamtaler være hovedarbeidsformen. Det forutsettes aktiv studentmedvirkning.
Arbeidskrav:
Studentene skal utføre to tverrfaglige oppgaver knyttet til undervisning på småskoletrinnet. Det skal utføres en tverrfaglig oppgave i høstsemesteret og en tverrfaglig oppgave i vårsemesteret. Det forutsettes da at studentene har mulighet til å prøve ut noe av teoristoffet på småskoletrinnet i løpet av studiet.
Det stilles krav om loggskriving fra enkelte obligatoriske samlinger.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Praksis
Erfaring fra arbeid på småskoletrinnet forut for eller i løpet av studiet foretrekkes. Se også arbeidskrav.
Evaluering av studiet
Studentene skal hvert semester evaluere studiet på skjema fra SKUT.
Tilbakemelding underveis
De to tverrfaglige oppgavene som det skal arbeides med i løpet av høst- og vårsemesteret vil det bli gitt tilbakemelding på.
Vurdering
Individuell skriftlig eksamen og individuell muntlig eksamen
Deleksamen 1:
Individuell skriftlig eksamen på 6 timer som teller 50%.
Tillatt hjelpemiddel: enkel kalkulator.
Studenten prøves i både norsk- og matematikkperspektiv på GLSM. Det gis graderte karakterer fra A - F der A er beste og E dårligste beståttkarakter. F betyr ikke bestått. Eksamen holdes i høstsemesterets eksamensperiode.
Deleksamen 2:
Individuell muntlig eksamen på ca 45 minutter som teller 50%.
Muntlig eksamen tar utgangspunkt i pensum og arbeidskrav. Studenten prøves i både norsk- og matematikkperspektiv på GLSM. Graderte karakterer fra A - F. Eksamen holdes i vårsemesterets eksamensperiode.
Det gis en samlet karakter i emnet. Begge eksamener må være bestått for å få endelig karakter og uttelling i form av studiepoeng. Begge eksamener vurderes av to sensorer.
Dersom studenten ikke består én av deleksamenene, vil han/hun kunne ta bare den deleksamen som ikke er bestått på nytt.
Ved ny eksamen (dvs. forbedring av karakter) må studenten ta begge deleksamenene.
Litteratur
Bøker:
Breiteig, T. og Venheim, R. (2005) Matematikk for lærere 1. 4. utgave. Oslo: Universitetsforlaget.
Efskin, R. (2000) Matematikkverksted. Klepp: InfoVest forlag.
Engen, Liv og Lise Helgevold (red.). 2006. Fagbok i bruk. Grunnleggende ferdigheter. Stavanger: Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning.
Ingolv Austad (red.) (2003) Mening i tekst Oslo: Cappelen forlag.
Kibsgaard/Husby (2002) Norsk som andrespråk i barnehage og skole. Utdrag. Oslo: Universitetsforlaget.
Skjong, S. (red.) (2005) GLSM. Grunnleggjande lese-, skrive- og matematikkopplæring. Oslo: Samlaget.
ABC-verk:
- Et abc-verk utgitt 2002 eller senere.
- Verket som legges opp, skal omfatte bokstavdel og antologidel (tekstdel), samt tilhørende lærerveiledning(er) og arbeidsbok (-bøker). Regnes som 100 sider.
Artikkelsamling:
Alseth, B. (2005) Hva er grunnleggende ferdigheter i matematikk? i Tangenten 4/2005 (s. 18-20)
Skorpen, L.B (2006) Kunnskapstypar og arbeidsformar i matematikk i begynnaropplæringa i Haug, P. Begynnaropplæring og tilpassa undervisning - kva skjer i klasserommet (utdrag)
Devold, E. Matte på tvers... i Tangentens temahefte Matematikk for små - inspirasjon for store (s 40-44)
Alseth, B. Hvilke uttrykksmåter bør vi bruke i matematikkundervisningen?(2003) i Tangentens temahefte Begynneropplæring 2/2003. (s 16-20)
Karoliussen, L. og Natås, E. (2008) Magne Nyborgs systematiske begrepsundervisning i Tangenten 3/2008 (s 15-19)
Lunde, K.H. (2005) Hvordan tallene preger en dag i 1. klasse i Tangenten 4/2005 (s. 2-5)
Alseth, B. og Røsseland, M. (2006). Undersøkelseslandskap i matematikk i Frislid, M.E. og Traavik, H. (red.) Boka om GLSM (s 99-120)
Herheim, R. (2006). "Det der er ikkje ein trekant!" i Frislid, M.E. og Traavik, H. (red.) Boka om GLSM (s 186-201)
Alseth og Throndsen. (2008) Regneprøven 2. Trinn i Tangenten 2/2008 (s 38-42)
Dalvang og Davidsen (2009) Bruk av MIO - et observasjonsmateriell for barnehager i Tangenten 2/2009 (s 73-77)
Alseth, B. (2008) Matematikk på småskoletrinnet (s 68-78)
Jahr, E. (2003) Måling i Tangentens temahefte Begynneropplæring 2/2003 (s 40-41)
Høines, M.J. Begynneropplæringen Bergen: Caspar (s 77-97)
Høines, M.J. Begynneropplæringen Bergen: Caspar (deler av kap 5)
Matre, Synnøve (2005) Dei yngste barna og nynorsken i Anne S. Nordal (red.): Didaktiske perspektiv på nynorskopplæringa. Nynorsksenteret, Høgskulen i Volda.