Oppbygging og gjennomføring (2018–2019)
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng som gir en innføring i grunnleggende pedagogisk/didaktisk tenking:
Grunnleggende pedagogikk:
- Teorier om læring og læringspsykologi
- Teorier om sosialisering
- Utviklingspsykologi
- Teorier om motivasjon
- Samspill og kommunikasjonsteori
Pedagogiske institusjoners oppgave og funksjon:
- Pedagogisk filosofi og etikk
- Den felleskulturelle skolen
- Organisasjonsforståelse
Grunnleggende didaktikk:
- Læreplananalyse
- Planlegging og tilrettelegging for undervisning og læring
- Undervisnings-/opplæringsmetoder
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Studiet går over to semestre og er organisert med fire helgesamlinger pr. semester. Samlingene vil hovedsaklig være forelesninger. Vi anbefaler studentene å organisere seg i kollokviegrupper der problemstillinger fra pensum skal drøftes.
Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnene til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.
Arbeidskrav
-
Muntlig presentasjon av gruppeoppgave med konkret problemstilling knyttet til læringsteori eller sosialiseringsteori
-
Individuell fagtekst med didaktisk tema
-
Deltakelse i undervisningen med minst 80 %
Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgavene og det vil bli gitt tilbakemelding på arbeidskrav av faglærer i løpet av studiet.
Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Studentene får tilbakemeldinger på innleverte arbeidskrav.
Eksamen:
Individuell skriftlig eksamen, 6 timer
Eksamen avholdes i vårsemesterets eksamensperiode.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterskala A-F.
Intern og ekstern sensor.
Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Praksis
Ingen.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Undervisningen i studiet vil være forskningsbasert, og gi oppdatert kunnskap innen fagområdet. I løpet av studiet gjennomfører studenten arbeidskrav og veiledning, og tilegner seg på den måten innsikt i faglitteratur, teori, metode, akademisk skriving og kildebruk.
Internasjonalisering
Internasjonale perspektiver på faget vil bli ivaretatt gjennom faglitteraturen.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. Etter hvert semester evaluerer studentene studiet på elektronisk skjema fra HiØ VIDERE.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 07.06.2018
Bergkastet, I.; Dahl, L. og Hansen, K. A. (2009). Elvenes læringsmiljø - lærerens muligheter: en praktisk håndbok i relasjonsorientert klasseledelse. Oslo: Universitetsforlaget. (191 s.)
Dypedahl, M.; Myklevold, G. A.; Sørmo, D.; Jensen, M. S. og Bøhn, H. (2016). Livet som lærer. Oslo: Gyldendal akademisk. (203 s.)
Imsen, Gunn (2016): Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk. 5. utg. Oslo: Universitetsforlaget AS. (570 s.)
Imsen, Gunn (2014): Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi. 5.utg. Oslo: Universitetsforlaget AS. (528 s.)
Ohnstad, Frøydis O. (2015): Profesjonsetikk i skolen. 2. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. (156 s.)
Røys H.; Gjøsund P. og Huseby R. (2007): Didaktikk i skolen. N. W. Damm & Sønn. (200 s.)
Solerød, Erling (2012): Pedagogiske grunntanker. 3. utg. Oslo: Universitetsforlaget AS: (250 s.)