Programmet tar ikke opp nye studenter

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Spansk
Studiested:
Halden og nettbasert

Studieplan for Spansk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) (2016–2017)

Informasjon om studiet

Spansk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 stp) er valgfag i Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (240 studiepoeng), og er utformet i tråd med Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene og Kunnskapsløftet. Studiet er profesjonsrettet og praksisnært.

Studiet inkluderer de fire fagovergripende hovedområdene som er presisert i rammeplanen: grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, flerkulturelt perspektiv og kunnskap om og erfaring med varierte arbeidsmåter.

Det er krav om politiattest og tuberkulinkontroll til studiet, se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (240 studiepoeng).

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAP
Kandidaten har

- kunnskap om moderne spansk språk, spanskspråklig litteratur og kulturer, samfunnsutviklingen i målspråkområdet og om spanskopplæringen på mellom- og ungdomstrinnet

- kunnskap om språklæringsteorier, vurderingsformer, spansk fagdidaktikk, gjeldende læreplanverk for skolen, samt om relevant forsknings- og utviklingsarbeid

- kunnskap om faktorer som bidrar til godt læringsarbeid i spansk på mellom- og ungdomstrinnet

- kunnskap om grunnleggende ferdigheter

- inngående kunnskaper om planlegging, gjennomføring, evaluering og videreutvikling av tilpassede undervisningsopplegg i spansk

FERDIGHETER
Kandidaten

- har utviklet de sentrale kommunikative ferdighetene: lytte- og leseforståelse, muntlig produksjon og samhandling samt skriftlig produksjon  

- kan redegjøre for og reflektere over form og innhold i nyere spanskspråklige tekster i ulike sjangere og andre kulturtrekk

- kan legge til rette for et godt læringsmiljø og gi god, variert og differensiert undervisning i spansk på mellom- og ungdomstrinnet i tråd med til enhver tid gjeldende planer og lovverk

- kan bidra til, selvstendig og i et fagfellesskap, videreutvikling av gode læringsstrategier og god undervisningspraksis

GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten

- kjenner faglærerrollen og kunne reflektere over egen utvikling som lærer

- har oversikt over ulike informasjonsressurser og læremidler innen sitt fagfelt og kunne gjøre kritiske vurderinger av disse

Opptak

Ingen krav ut over opptakskravet til Grunnskolelærerutdanningen 5-10 (240 studiepoeng).

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av fire obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng. Det er også mulig å kun velge to av dem (i alt 30 studiepoeng):

-       Spansk språk og kommunikasjon 1 Høst 5-10

-       Spansk muntlig språkferdighet og kultur Høst 5-10

-       Spansk språk og kommunikasjon 2 Vår 5-10

-       Spanskspråklige tekster Vår 5-10

Emnene består av både teoretiske, praktiske og fagdidaktiske komponenter som er viktige for å utvikle gode kunnskaper og ferdigheter i arbeid med spansk på mellom- og ungdomstrinnet.

Organisering og læringsformer

Studiet er organisert i forelesninger, gruppeundervisning og selvstudium. Bruk av læringsplattform er sentralt i studiet. Det er lagt opp til undervisningsformer som skal ivareta god kontakt både mellom student og lærer og studentene imellom, og det forventes at studenten deltar aktivt i undervisningen, særlig med tanke på utvikling av egne muntlige ferdigheter. Undervisningen i spansk må ses i sammenheng med PEL-faget og profesjonsdager.

Biblioteket bidrar til å utvikle studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant og faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene tilbud om bibliotekundervisning, der målet er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Omfang og forventet læringsutbytte av bibliotekets undervisning finner man under de aktuelle emnebeskrivelsene, knyttet til emnets kunnskapsmål, ferdighetsmål og generell kompetanse.

Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til det enkelte emnet. Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Praksis

Studiet følger praksisplanen for Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap. Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.

Internasjonalisering

Et studieopphold ved en av høgskolens samarbeidsinstitusjoner i utlandet anbefales sterkt i løpet av studietiden. Dette må skje innenfor en gradsutdanning. Et slikt semester vil ikke bare styrke språkkunnskapene, men også gi et kulturmøte i praksis. På høgskolens websider for internasjonalisering vil man finne mer detaljert informasjon om institusjoner i utlandet som høgskolen har utvekslingsavtaler med. Mer informasjon vedrørende dette kan rettes til programkoordinator for Spansk for grunnskolelærerutdanning 5-10 eller Internasjonalt kontor.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at hver enkelt student deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

            - HiØs utvalg for utdanningskvalitet gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)

            - Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelser for detaljer.

Tilbakemelding underveis

Studentene vil få muntlig og skriftlig tilbakemelding underveis, både med hensyn til språklig nivå, teoretisk forståelse og didaktiske ferdigheter. Tilbakemeldinger gis blant annet i forbindelse med arbeidskrav og veiledning. I tråd med Kunnskapsløftets fokus på innsikt i egne læringsstrategier legges det opp til at student og lærer i fellesskap kan bidra til å gi den enkelte student god kvalitet på sine studier.

Vurdering

Arbeidskrav knyttet til studiet må være innlevert/gjennomført til avtalte frister og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen (se den enkelte emnebeskrivelse).

- Vurdering gis i form av individuell skriftlig og muntlig eksamen.

- Karakterer gis på en skala fra A-F, der A er beste karakter, E er bestått og F er ikke bestått.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse. Litteraturlister som er publisert for emner fram i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdaterte litteraturlister vil være tilgjengelige i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Jobb og videre studier

Studiet gir formell undervisningskompetanse i spansk på mellom- og ungdomstrinnet.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Kristina Lindh, 11. juni 2015

Studieplanen er revidert

Studieleder Sverre Vesterhus 14.01.2016

Studieplanen gjelder for

2016-2017

Studieprogramansvarlig

Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 03:26:35