Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Nettbasert

Studieplan for Teknologistøttet læring (30 studiepoeng) (2024–2025)

Informasjon om studiet

Studiet skal gi innføring i faglig og pedagogisk bruk av digitale teknologier for å kunne lage fleksible og nettbaserte undervisningsopplegg. Deltakerne skal få styrket sin profesjonsfaglige digitale kompetanse, både i forhold til profesjonsutvikling og profesjonsutøvelse – med særlig fokus på varierte undervisningsmiljøer – for å møte krav fra samfunnet og være i tråd med intensjonene i LK20.

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Ingen

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten

  • kjenner til hovedtrekkene i forskning og teori knyttet til nettundervisning, fleksible undervisningsmetoder og digitale læringsomgivelser

  • kjenner til prinsipper for gode læringsdesign i helt og delvis nettbaserte omgivelser

  • har tilegnet seg kunnskap om hvordan den digitale utviklingen utvider og forandrer fagenes innhold, begrepsapparat, vurderingsformer og arbeidsmetoder – samt påvirker verden og samfunnet

  • har fått kunnskap om hvordan den digitale utviklingen skaper behov for kritisk vurdering

  • har kjennskap til bruk av opphavsrett på Internett og universell utforming

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan anvende god og relevant vurderingspraksis i helt og delvis nettbaserte læringsdesign

  • kan produsere multimodalt innhold basert på prinsipper for godt læringsdesign i helt og delvis nettbaserte omgivelser

  • kan anvende digital teknologi, læremidler og læringsressurser for å oppnå fagenes mål og sikre faglig progresjon

  • kan benytte ulike digitale arenaer til å støtte samhandling og utvikle gode relasjoner med relevante aktører i og utenfor profesjonsfellesskapet

  • kan anvende og undervise i regler om opphavsrett, personvern, datasikkerhet, kildekritikk og riktig bruk av kilder

Generell kompetanse
Kandidaten

  • har utviklet strategier for gjennomføring og revidering av nettkurs og andre digitale læringsdesign

  • kan videreutvikle, tilrettelegge for og anvende egen profesjonsfaglig digital kompetanse og elevenes/ studentenes digitale kompetanse

  • kan tilrettelegge for elevenes/ studentenes læring i fag og på tvers av fag ut fra samspill mellom faglig innhold, kompetansemål, digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser

  • kan kritisk drøfte digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser i et faglig fellesskap med henblikk på utvikling av fag, undervisning og skolekultur

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Ingen

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet Teknologistøttet læring (30 studiepoeng) er organisert i to obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng som har følgende hovedområder:

LTEK10122 Nettpedagogikk og nettundervisning:

  • Plattformvalg, læringsdesign, innholdsproduksjon, drift, revidering og vurdering

LTEK10222 Profesjonsfaglig digital kompetanse:

  • Profesjonsutvikling, profesjonsutøvelse, teknologistøttet pedagogikk og fagdidaktikk

Detaljert informasjon om innholdet i emnene går fram av emnebeskrivelsene.
Emnene kan tas uavhengig av hverandre.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene som anvendes i studiet er praksisnære og relevante for lærere og undervisere gjennom praktisk tilrettelegging og bruk av digitale teknologier. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningsressurser, praktiske og teoretiske oppgaver, quizer og refleksjonsspørsmål. Deltakerne jobber individuelt, men enkelte oppgaver kan også løses i gruppe. Undervisningen i studiet bygger på oppdatert, forskningsbasert kunnskap.

Arbeidskrav og vurderingsformer
Det er ingen arbeidskrav knyttet til studiet.

Studentene får kontinuerlig tilbakemeldinger i Canvas (LMS) på studieframgang underveis i studiet, i tilknytning til oppgaver og innleveringer.

Eksamensformer i studiet er individuell mappevurdering og individuell oppgave. Det blir gitt én karakter i hvert emne etter karakterregel Bestått/Ikke bestått og A- F. Se emnebeskrivelsene for en mer detaljert beskrivelse av vurderingsformer.

Plagiatkontroll/fusk
Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Dette programmet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet. Det blir gjennomført evalueringer av de enkelte emnene, se den enkelte emnebeskrivelse. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering.

Litteratur

Se emnebeskrivelser.

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester.
Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Jobb og videre studier

Studiet vil være aktuelt for undervisere i grunnopplæring og høyere utdanning, som en del av sin profesjonsutvikling. Studiet kan også passe for andre som har behov for å øke sin digitale kompetanse og/eller som arbeider med å utforme gode nettbaserte kurs og kompetansehevingstiltak. Nasjonal og internasjonal forskning peker på behovet for å kunne tilby fleksible undervisningsformer i skolen, høyere utdanning og arbeidslivet for å nå sikre relevante kompetanse for den enkelte, virksomheter og samfunnet som helhet.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Martin Hollmann, 16. april 2024

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2024- 2025

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk.
Instituttleder Espen Langbråten Wilberg

Studiemodell

Høst 2024

Vår 2025

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 16:23:00