Kjemiingeniør ved Universidad Politécnica de Cartagena i Spania (vår 2018)

Tonje Jensen har vært Erasmus + utvekslingsstudent i Spania. Hun skriver: "Her kan du lese hvordan jeg opplevde det å reise til et nytt land, hvor man skal skrive en bachelor og lære om nye kulturer."

Sammendrag

Rapporten beskriver oppholdet under utveksling i Spania. Etter å ha jobbet 1,5mnd i Spania som sommerjobb ønsket jeg å lære mer om landet, og valgte å gå til veileder for å få ett prosjekt. Jeg sa tidlig ifra at jeg ville utveksle, men det ble noen misforståelser slik at turen og oppgavene ble ikke gitt før i februar. Upct består av mange bygninger som ligger spredd rundt om i byen, dette gir skolen mulighet til å ha mange fagfelt.

Veilederene der ønsker å hjelpe til så mye som mulig og er alltid tilgjengelige, enten på mail eller på kontorene. Dagen starter somregel rundt 9, så har de siesta mellom 14-16, da er det lunsj og avslapning før siste innspurt på slutten av dagen fra 16-19. Men det varierer veldig ift. oppgave og veileder.

Studentboligene virket dyre, så jeg og min venn som også ble med valgte å leie på det private markedet. Kantina på skolen var grei og prisene var helt ok. I Spania er det vanlig med siesta, så fra 14-16 er mye undervisning og mange butikker stengt. Man risikerer da også at veileder vil ha møte helt frem til kl 20 på kvelden.

Det internasjonale kontoret på skolen arrangerer mange ulike turer, og her er det noe for en  hver smak.

Denne erfaringen jeg har fått fra oppholdet er uvurderlig og var helt klart ett godt valg for meg. Jeg har møtt mange nye mennesker og fått venner for livet.

Å utveksle er en unik mulighet til å oppleve noe nytt og spennende, bli kjent med nye folk fra ulike kulturer og det ser bra ut på vitnemålet for fremtidig arbeidsgivere.

Innledning

Rapporten er skrevet for å få utvekslingsstipendet fra internasjonalt kontor ved Høgskolen i Østfold. Ved å studere i utlandet i tre mnd. eller mer vil man kunne søke og få dette stipendet, mot at man forteller hvordan oppholdet var for deg.

Mitt møte med høgskolen var på forkurs, hvor man har matte, fysikk, samfunnsfag, norsk og engelsk. Dette er for å komme inn på ingeniørstudiene. Før jeg begynte på skolen hadde jeg tatt fagbrev som laborant, noe jeg trivdes med, men for å lette få en jobb, ville jeg bli ingeniør. Jeg trives med å møte nye mennesker, og på høgskolen i Østfold er det mange hyggelige og intelligente mennesker. Disse menneskene hjalp meg også med å komme meg på utveksling for å få oppleve noe fantastisk.

Før utvekslingen

Etter en sommer som laboratorieassistent på et universitet i Spania, fant jeg ut at det hadde vært veldig gøy å være lengere i Spania og oppleve mer av landet. Jeg tok derfor kontakt med en veileder for å se på mulighetene med å skrive bachelor oppgaven min der.

Selv om jeg sa ifra tidlig at jeg ønsket å utveksle var det vanskelig å få tilbakemelding om hvor i Spania jeg skulle utveksle. Det hadde skjedd en misforståelse på universitetet og i desember fikk jeg endelig vite hvor jeg skulle.

Selv om jeg viste hvor jeg skulle var det ikke avklart før i begynnelsen av Februar når vi skulle reise ned. Vi hadde plutselig bare litt over to uker på oss til å finne hvor vi skulle bo og fikse med fly og annet. Jeg og min reisekompanjong tok det helt med ro og stresset ikke selv om det var kort tid til reisen vår.

Ut i fra det vi kunne se kostet det rundt 500€ i mnd. for studentboligene, da var det et lite rom med en pult, seng og skap. Hva annet som var inkludert sjekket vi ikke opp siden vi var to og tenkte det ble billigere å leie privat.

I Spana ventet en doktorgrad student på meg for å vise meg instrumenter jeg skulle jobbe med og hjelp med prosjektet mitt. Planen var egentlig å dra til Spania i slutten av februar/ begynnelsen av mars. Men siden hun skulle tilbake til Norge måtte jeg forte meg ned, slik at det ble nok tid til opplæring. Hun var også en av de i Spania som hjalp oss med å finne et sted å bo.

Om UPCT

UPCT ble grunnlagt i 1998, og fokuserer mest på fag innen teknologi og økonomi. Skolen er delt opp i 3 avdelinger, med ulike fagfelt på hver avdeling. Campus Alfonso XIII, Campus Muralla del Mar og Campus CIM. Muralla del mar ligger mellom de to andre avdelingene og det tar ca. 15 min gange derfra og til en av de andre avdelingene. Ingeniør avdelingen ligger 15 min fra sentrum og 2 min fra studentboligene.

Om Cartagena i Spania

Det har seg slik at det er en by i Colombia som også heter Cartagena, så man blir veldig flink til å presisere at dette ligger i Spania. Byen ligger plassert ved Middelhavet og har derfor opp gjennom tiden vært en viktig havneby. Den ble grunnlagt i år 227 f.kr og ble erobret av romerne i år 207 f.kr. Det er derfor mye historie i byen, og i 1987 ble det funnet et romersk teater som er åpent for alle. Byen er også blitt brukt mye av marinen, og har sitt eget museum ved brygga. Der kan man blant annet se ett av verdens første elektriske ubåter. Ubåten heter Peral og har stått utsilt rundt om i byen, men er nå utstilt trygt på museet.

Noen av klesbutikkene var åpne på søndag, særlig hvis det var cruise båt som lå i havn. De fleste som var turister var godt voksne, selv om byen hadde mange aktiviteter for den yngre generasjoner også.

Studier ved HiØ og UPCT

Mine studier på Høgskolen i Østfold var innen Bachelor i Ingeniørfag – kjemi. Jeg valgte å ta ett år studieforberedene før ingeniørstudiene, og siden jeg er utdannet laborant visste jeg at dette var det jeg ville. For meg var ingeniørstudiene vanskelig og det var en periode jeg lurte på å ta det over 4 år. Men jeg kom meg igjennom på normal tid og valgte derfor å utveksle sjette semesteret. Slik at det var bacheloroppgaven som sto i hovedfokus i Spania, men jeg tok også en skriftlig eksamen i Spania i ett annet fag (på norsk). Det ble organisert slik at en veileder i Spania passet på når eksamen pågikk, på samme måte som i Norge.

På UPCT fikk jeg et eget laboratorium å jobbe på, og hvis det var noen andre analyser jeg ønske å kjøre fikk jeg god hjelp og veiledning til dette. Alle veiledere på UPCT brukte god tid til å forklare, selv om ikke alle var like gode på engelsk. Jeg var forsiktig med å spørre veileder så mye i førsten, siden jeg ikke var sikker på oppgaven og hva de forventer av kunnskap. Men etterhvert som jeg hadde spørsmål ble vi bedre kjent og jeg fikk en bedre/ oftere veiledning.

Siden jeg for det meste tok bachelor oppgaven og ikke var med på undervisning er jeg ikke sikker på hvordan de foregår. De går nok på spansk og det er ikke alle på universitetet som snakker engelsk.

Min veiledning på HiØ var også en god støttespiller i oppgaven og sørget for at alle analyser jeg ønsket å kjøre i Spania ble gjennomført.

Boforhold

Siden jeg dro sammen med en studiekamerat valgte vi å leie en leilighet sammen. Dette virket som det billigste alternativet når vi skulle være to som skulle bo sammen. Jeg og kameraten min lette på det private markedet men uten hell. Det var ikke før vi tok kontakt med veileder i Spania at vi fant ett sted å bo, selv om vi ikke var helt sikre før vi var der nede.

Leiligheten besto av 4 soverom, 2 store og 2 små, kjøkken, 2 bad og stue. Kjøkkenet var utstyrt med det meste og i stuen hadde vi spisebord, en toseter og mulighet for å se på tv på en utdatert kasse tv. Soverommene hadde senger, pult og stol og klesskap.

Det hadde sine fordeler og ulemper å leie på det private markedet. Vi hadde en stor frihet til å gjøre som vi ville og brukte mye tid i leiligheten. Vi måtte betale for strøm, vann og det vi brukte av gass. Vår huseier snakket dårlig engelsk så kommunikasjon var til tider vanskelig. Gass kostet ca. 200 kr for 7 kg kompositt, som huseier fikset for oss, både varmtvannet og komfyren gikk på gass, det gikk noen flasker når vi var der i 3 ½ mnd.

Leiligheten vi fikk leie var 15 min gange fra universitet, så man fikk litt mosjon hver dag. Matbutikken var 2 min unna og var et stort supermarked som hadde alt man skulle trenge av ting og tang. Ellers var det en liten busstur på 15 min til 2 ulike kjøpesenter som skulle ha resten av det man trenger. Bussrutene var enkle å forstå slik at man kunne komme seg rundt hvis man ville se mer av byen.

Vi fikk to romkamerater som kom henholdsvis fra Tunisia og Algeria. Det var uvandt å bo sammen med noen fra andre land i begynnelsen, men vi fant tonen. Da de var muslimer hadde de sin mat de kunne spise og vi vår. Men vi prøvde å ha middag sammen en gang i uken som alle kunne spise. På lørdagene pleide vi å invitere andre utvekslingsstudenter på besøk for å være sosiale og spilte gjerne kort eller andre spill.

Husleien var på 460€ i mnd. Men delt på 4 synes vi det var en grei pris hvis man sammenligner med Norge. Strøm og vann var ikke inkludert. Vi måtte fikse internett selv men fikk hjelp av andre Spanske medstudenter men å komme i kontakt med selskaper som ga slike tjenester. Det var ikke noe problem og vi hadde ingen problemer med nettet, vi hadde en god hastighet. Når vi skulle ha siste oppgjør med huseier fikk vi et lite sjokk, da han skulle ha 90€ for å leie inn noen til å vaske etter oss. Så det lønner seg å ha en kontrakt på leieoppholdet.

Mottak

Jeg ankom Alicante flyplass sent på kvelden og overnattet en dag der. Dagen etter gikk turen videre med tog, først til Murcia, og så til Cartagena. Første dag i Cartagena var på en søndag, slik at vi hadde hotell første dagen. Veileder som skulle tilbake til Norge tok oss imot og viste oss rundt i byen første dagen. Da fikk vi se byens mange resturanger og butikker, og stranden. Dagen etter, på mandag, ble jeg først med til laboratoriet for å se hvor jeg skulle jobbe og litt hva jeg skulle jobbe med.

Det ble så avtalt et møte med utleier, hvor vil hadde med en spansktalende veileder for å hjelpe oss med å oversette. Leiligheten virket ok og vi overtok nøkler, resten av dagen gikk på å pakke ut og å finne ut av hvordan ting fungerte i leiligheten. Det blir blant annet brukt gass til både varmtvann og komfyr, noe jeg ikke er vant med.

Når vi kom ned første gang tok vi fly til Alicante, men på en liten påskeferie fant vi ut at den lille flyplassen i San javier kun var 15 min med taxi og slapp da mange timer på tog.

Sosiale aktiviteter

Mitt opphold i Spania varte i 3,5 mnd., ca. ½ semester. Det internasjonale kontoret i Cartagena arrangerte mange ulike aktiviteter, og jeg var med på det jeg tenkte var gøy og som passet inn med tidsskjemaet.

Mitt møte med mange av andre internasjonale studentene begynte med en tur til byen Valencia. Bussturen tok 3 timer og man ble godt kjent med nye på bussturen. I Valencia feiret de noe som hetet Fallas hvor hele byen var dekorert med store skulpturer som av tradisjon skal brennes. Gjennom dagen ble det fyrt opp masse fyrverkeri og dagen ble avsluttet med ett utrolig show av fyrverkeri.

Cartagena består av masse historie, og mange butikker, kafeer og resturanger. Blandt annet det romersketeateret som ble funnet i 1987.

Hver tirsdag var det «Broken coffee» hvor man møttes og hadde ulike sosiale opplevelser, blant annet diskusjoner om kroppen og utseende og annet.

En av aktivitetene var bowling, bowlingbanen ligger litt på utsiden av byen, men det stoppet ikke ett par av oss å gå i 45 min for å finne frem. Etter mer kjennskap til byen fant vi en buss som gikk forbi som gjorde det lett å komme frem og tilbake.

Ved en anledning ble det arrangert en tur til Parque Rafael de la Cerda, der hadde vi først en piknik før turen gikk i en labyrint og senere klatring i klatreparken.

Flere sosiale arrangemanger var karaoke, spillkvelder, tur til stranda og mye annet. Med egen facebook gruppe var det lett å finne på noe sammen med andre studenter.

Faglig utbytte

Mitt faglige utbytte på hele oppholdet har vært fint. Jeg hadde mye frihet i oppgaven og fikk jobbe som jeg ville. Veiledere har hele tiden guidet meg gjennom oppgaven og passet på at jeg var på rett spor. Personlig tror jeg ikke at jeg ikke hadde lært like mye hvis jeg hadde blitt i Norge. Utfordringer jeg har hatt er blant annet gå glipp av undervisning og ha eksamen i ett annet fag, all tiden som ble brukt til å flytte og bli kjent med ett nytt miljø. Men som en stor fordel er det lettere å finne tid til oppgaven når man ikke har venner og annet som kan forstyrre og ta opp tid fra oppgaven.

Personlig utbytte

Denne turen har gitt meg så mye. Jeg har fått oppleve mye og utfordre meg selv. Å skrive en stor oppgave alene, på engelsk! Å bo sammen med mennesker som kommer fra land som har mye mindre enn vi har. Og som spiser mat som er veldig ulik min norske middag. En kultur hvor man har to timer pause midt på dagen hvor alle drar hjem for å slappe av, og ikke spise matpakka med gulost. Utfordret meg i å bo «alene» og å klare meg selv uten å kunne språket og kun kjenne en person der.

I matbutikkene var det uvandt å lage alt fra bunnen uten toro og grandis. Selv om de hadde både frossen pizza og annen mat som var kjent var mye nytt. Butikkene bugnet av alkohol i alle prisklasser og kalamaris i kjøledisken. Det var ikke noe for meg, men morsomt å se hva som er vanlig i Spania.

Hvorfor bør du utveksle?

Det er utrolig gøy! Det å bo alene i ett annet land er en utrolig opplevelse og man lærer så utrolig mye. Andre kulturer og mennesker som gir deg ett annet perspektiv på livet man har levd og hvem man er. Det å utveksle viser en fremtidig arbeidsgiver at du har tæl og tørr å utfordre deg selv og din livstil, og man skiller seg ut.

Jeg tar ting litt som det kommer og har ikke stresset med verken oppgave eller boforhold på forhånd, hvis du er av en litt mer stressa type burde man fikse bolig på forhånd, og ikke ta det som det kommer. Studentboligene er nok et bedre alternativ om man ikke er to, det er også mulighet for å bli medlem i facebooksiden til studentene og høre om det er noen som trenger en romkamerat. Da kan man også bli litt kjent med de man skal bo med før man kommer ned.

Tips til utveksling i Cartagena

Et spanskurs kan være en fordel. Det er ikke en selvfølge at man kan engelsk, selv om man stort sett alltid gjør seg forstått.

Klær som passer til høst Norge og kanskje ett pledd, det er ikke sommer der selv om det er varmere der enn i Norge.

Tips for utveksling ved bacheloroppgaver

• Å få oversikt over oppgaven du skal skrive og å lage en god plan med frister som skal holdes. Dette hjelper mot stress.
  • Alt som kan gjøres før du reiser bør du gjøre, det blir stress fremover, men også mye gøy
  • Hele oppgaven står på deg, så jobb målrettet og vær forberedt på noen lange dager.