Monica jobber som barnehagelektor på en 0-3 års avdeling.
I denne podkastepisoden får du vite mer om hvordan en barnehagelektor bruker sin kompetansen sin i arbeid med de yngste barna. Har fagspråket og profesjonstryggheten endret seg?
Hvordan oppfatter daglig leder det å ha en barnehagelærer med master i personalet og hvordan tar man i bruk og verdsetter kompetansen i hverdagen? Kan barnehagelærere med master i barnehagen oppleves som en trussel? Disse og flere andre spørsmål blir belyst i denne episoden.
Vil du lese mer om dette?
I episoden nevner vi en intervjustudie gjennomført av Solveig Østrem og Olav Kasin som viser at barnehagelærere med master blir tryggere i jobben. Studien viser at det er spesielt tre ting barnehagelærere med master kan tilføre barnehagen.
De tre tingene er et tydeligere fagspråk, en styrket kritisk beredskap og en større nærhet til barna. I følge Østrem (2023, s. 35) har barnehagelærere med master en «faglig trygghet og mot til å forsvare leken og det å være her og nå».
Her kan du lese mer om masteren i barnehagepedagogikk ved Høgskolen i Østfold
https://www.hiof.no/studier/programmer/mbped-masterstudium-i-barnehagepedagogikk-og-smaba/index.html