Har du hamna på feil side av ein skulekarakter nokon gong? No har forskarar undersøkt kva som ligg i dei glidande vurderingane i skulen.
Postadresse
Høgskolen i Østfold
Postboks 700
NO-1757
Halden
Norway
Har du hamna på feil side av ein skulekarakter nokon gong? No har forskarar undersøkt kva som ligg i dei glidande vurderingane i skulen.
Samtidig som dialogen med brukerne blir stadig mer digital sliter kommuner og offentlige virksomheter som barnevernet med å henge med fordi de mangler kompetanse om nye systemer og kanaler. Konsekvensene for svake brukergrupper kan bli katastrofale, advarer forsker.
Det er et økende antall personer med både rus- og psykiske problemer som søker hjelp fra kommunale helse- og velferdstjenester. Dette skaper utfordringer for kvaliteten og levedyktighet på disse tjenestene. En fersk doktorgradsavhandling avslører også betydelige forskjeller i tilbudet på tvers av norske kommuner.
Selv om elevenes skoledag blir stadig mer digital handler den digitale kompetansen som lærerstudenter får gjennom studiet for lite om digital dømmekraft, etikk og avansert digital bruk.
Uavhengig av den politiske fargen på norske regjeringer som har styrt landet etter krigen så har staten spilt en aktiv rolle for å sikre nasjonale ressurser i Nord-Norge.
En ny oversiktsstudie gjort av forskere ved HiØ og NMBU viser at mange ungdom har alvorlige opplevelser knyttet til digitale intime partnerforhold, som overvåking av telefon og sosiale medier, utpressing, følelsesmessig vold og deling av nakenbilder.
– Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold.
Barns språk strekker seg langt utover det å bare gjenta kjente ord og uttrykk. En spennende ny studie ved Høgskolen i Østfold tar for seg hvordan barn opp til tre år bidrar kreativt i språklige samspill.
En ny doktorgradsstudie introduserer hvordan lærerutdannere kan praktisere undervisning i faget kunst og håndverk. Studien er den aller første innen visuelt fag som kombinerer kunstnerisk praksis og vitenskapelige tekster.
KUNSTIG INTELLIGENS: ChatGPT og andre chatboter er ikke etisk nøytrale. Tvert i mot bygger svarene de gir oss på liberale eller autoritære verdier – avhengig av hvilken tjeneste du bruker.
Forskere fra Høgskolen i Østfold har sett på bruken av egenproduserte konkreter som kan brukes i matematikkundervisningen i skolen. Engasjementet fra lærerne som har deltatt i prosjektet har vært svært positiv.
Digitalisering er introdusert som en av løsningene på fremtidens helsetjenesteutfordringer knyttet til økende etterspørsel og begrenset tilgang på ressurser.
Dårlig humør kan være smittsomt og er derfor upassende når vi skal samarbeide med andre. Det å være i for godt humør kan også være uheldig, dersom det påvirker hvor godt man evner å være analytisk i alvorlige situasjoner. Som for eksempel når man etterforsker et cyberangrep.
Unge som mestrer avansert programmering er en oversett gruppe som ikke får noen drahjelp til å utvikle det tekniske talentet. Ifølge ny forskning faller unge kodere utenfor både på skolen og blant jevnaldrende.
I fremtiden kan man forestille seg at roboter kan overta en del av oppgavene som skal løses i helsetjenesten. Men nåværende forskning viser at langt fra alle oppgaver kan uten videre erstattes av en robot.
I forbindelse med de tragiske terrorhandlingene som rammet Norge i 2011 ble behovet for beredskapsplaner ved store kriser synliggjort. Likevel viser en fersk studie at over halvparten av legevaktene som deltok ikke har en plan for tilkalling av personell i sine beredskapsplaner for masseskadehendelser.
DOKTORGRAD. Det å være pårørende til en alvorlig syk pasient kan utløse både stress og stor bekymring. Tidligere studier viser at pårørende savner mer emosjonell støtte og involvering i behandlingsforløpet. Ifølge en fersk doktorgradsstudie kan håndteringen bli vesentlig bedre med noen enkle grep.
Å starte på ungdomsskolen kan oppleves utfordrende både faglig og sosialt. Ny forskning hevder at dersom samarbeidet mellom elevens gamle og nye skole var bedre, ville overgangen til det ukjente blitt enklere for elevene.
Høgskolen i Østfold skal utvikle et system som kan gjenkjenne historisk og ukjent, norsk håndskrift. Et slikt system blir det første i sitt slag i Norge.
I samarbeid med Sunnaas sykehus, Nesodden kommune og Sykehuspartner, jobber forskere fra Høgskolen i Østfold med å utvikle digitale løsninger som skal bedre samarbeidet mellom helsepersonell og pasienter som trenger rehabilitering. Målet er å sikre pasientene større eierskap til egen rehabilitering.