English version of this page

ELLA (Education, Literature, Language)

Det strategiske forskningsprogrammet ELLA (Education, Literature, Language) er en del av satsingsområdet Språk i opplæringa ved HiØ.

Theodor Kittelsens maleri av Askeladden som ser mot Soria Moria slott.

Theodor Kittelsens Soria Moria slott (1900). Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet i Oslo. Fri bruk (Creative Commons - Attribution CC-BY)

ELLA-programmet vil gi en dypere og mer helhetlig kunnskap om språk og om språkets rolle for læring og opplæring. Utgangspunktet er at læring og opplæring forutsetter språk og språklig aktivitet. Det er i stor grad gjennom språket vi forholder oss til verden og hverandre, og det er ved hjelp av språk vi kan utvikle vår kunnskap og bearbeide våre erfaringer. Det er gjennom språk vi viderefører kunnskap og etablerer tradisjoner.

ELLA-programmet vil bidra til å møte samfunnsutfordringer. Kunnskap i og om språk er en forutsetning for at vi skal forstå oss selv i en kompleks verden og kreves også for at vi skal kunne verne om demokratiet og nå målene om bærekraftig utvikling.

I ELLA-programmet vil vi styrke samarbeid på tvers av fag og vitenskapelige perspektiver. En helhetlig kunnskap om språk forutsetter forståelse av menneskets språkkompetanser (både generelt og på de ulike språkene), lese- og skriveprosesser og interaksjon, og, mer overordna, hvordan mening skapes i ulike tekstuelle og sosiokulturelle sammenhenger. Forskningen krever kunnskap om ulike språk, tekster og kulturer, og samarbeid på tvers av de tradisjonelle fagdisiplinene (inkludert f.eks. pedagogikk, småbarnsvitenskap og spesialpedagogikk sammen med de klassiske språkfagene).

ELLA er delt inn i tre temaområder – SpråkkompetanserSpråkkulturer og Litteratur i kontekst – som også overlapper og samarbeider på tvers.

Kontakt: Ida Larsson

Høgskolen har også et vitenskapelig tidsskrift (nivå 1) med samme navn: Tidsskriftet ELLA

 

Publisert 15. aug. 2019 13:46 - Sist endret 11. mars 2024 23:42