Sosial handlingskompetanse – sosial og faglig læring i sammenheng: Et samarbeidsprosjekt mellom Kuben videregående skole, Utdanningsetaten i Oslo og Høgskolen i Østfold

Dekomp – sluttrapport 2023

Rapportnummer: 2/2023

Nøkkelord: Dekomp, sosial handlingskompetanse, konsekvenspedagogikk, faglig læring, sosial læring, overordnet del av læreplanverket.

Forfattere: Marie Laupsa, Tor Freyr, Morten Skaug, Ritha Veronicha Angen, Lena Maria Eriksson, Petra Maria Birgitta Ekfeldt 

Last ned rapporten (PDF, 603 kB)

Sammendrag

Prosjektet Sosial handlingskompetanse – sosial og faglig læring i sammenheng har vært et samarbeid mellom Kuben videregående skole (Kuben), Utdanningsetaten i Oslo (UDE) og Høgskolen i Østfold (HiØ) gjennom desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen (dekomp), og en pilot. Prosjektets overordnede målsetting har vært å ivareta intensjonen i læreplanverket LK20 om at sosial læring ikke kan isoleres fra faglig læring, og at skolen skal støtte og bidra til elevenes sosiale læring og utvikling gjennom arbeid med fagene og i skolehverdagen for øvrig. Som ved andre videregående skoler skal elevene ved Kuben ut i et arbeids- og samfunnsliv der det stilles krav til dem om å bidra, ta initiativ, ta medansvar og å ta stilling. Gjennom arbeid med felles forståelse for sosial læring og handlingskompetanse, profesjonsfellesskap og profesjonsutøvelse har prosjektet hatt som mål å utvikle en «helhetlig pedagogisk praksis der elevenes frihet, selvstendighet, ansvarlighet og medmenneskelighet er sentralt i opplæringen» (Kunnskapsdepartementet, 2017). 

Prosjektet har vært organisert med en styringsgruppe, en prosjektledelsesgruppe, ressursgrupper og flere arbeidsgrupper. Styringsgruppen har bestått av representanter fra UDE, Kuben og HiØ, og prosjektledelsesgruppen har bestått av assisterende rektor for yrkesfag, avdelingsledere for HO og OT og fagansatte fra HiØ. I tillegg har ulike ressursgrupper med ansatte fra avdelingene vært støtte til utviklingsarbeidet. Deltakende avdelinger i prosjektet har vært avdeling for helse- og oppvekstfag (HO), opplæringstilbudene Kuben har gjennom Oppfølgingstjenesten (OT) og avdeling for elevrettede tjenester (ET). Prosjektets arbeidsform har vært gjentakende planleggingsmøter, fellessamlinger og mellomarbeid, der HiØ bidro med prosessveiledning og faglig påfyll og veiledning.

I sin helhet er prosjektet gjennomført over tre overlappende utviklingsår. Prosjektledelsen utformet følgende hovedområder for prosjektet – forankring (skoleåret 2020 – 2021), profesjonsfellesskap (skoleåret 2021 – 2022) og profesjonsutøvelse (skoleåret 2022 – 2023). Hovedområdet felles forståelse har vært gjennomgående for hele prosjektperioden. Skoleåret 2022 – 2023 fikk Kuben og HiØ godkjenning fra Statsforvalteren i Oslo og Viken til et forsøk der deler av tilskuddet til dekomp-samarbeidet kunne benyttes til å finansiere studiet Konsekvenspedagogikk 1 – sosial handlingskompetanse ved HiØ som etterutdanning for ansatte ved avdelingene på Kuben. Tiltaket ble viktig i arbeidet med felles forståelse, både med tanke på forankring av utviklingsarbeidet på avdelingene, og i utviklingen av en felles idé og vokabular om sosial læring.

På tross av at smitteverntiltak i forbindelse med covid-19 har påvirket fremdrift og kontinuitet i 2020 og 2021, konkluderte prosjektledelsen med at prosjektet har lykkes med å se faglig og sosial læring og utvikling i sammenheng i det daglige arbeidet. I sluttevalueringen trekker deltakerne frem at de har hatt særlig utbytte av veiledning fra både HiØ og kollegaer, og at endringene i møtekultur og – struktur har lagt til rette for et mer systematisk arbeid. Deltakerne fremhever at skolen har startet en prosess som må videreutvikles og videreføres etter at prosjektperioden er avsluttet dersom utviklingsarbeidet skal bli bærekraftig over tid. Når prosjektet videreføres til drift anbefaler HiØ at Kuben fortsetter å legge til rette for at ansatte kan delta på studiet Konsekvenspedagogikk 1, og at studentene benyttes som ressurs i utviklingsarbeid ved avdelinger og i forbindelse med videreutvikling av introduksjonskurs for nytilsatte. HiØ anbefaler videre at Kuben viderefører den prosessorienterte arbeidsformen i utviklingsarbeid, at det settes av til å videreutvikle læringsarenaer og didaktikk som legger til rette for sosial interaksjon. I en eventuell utvidelse anbefaler HiØ at Kuben involverer det eksterne og interne støttesystemet i samarbeidet om og med elevene.

Hvordan sitere

Laupsa, M., Freyr, T., Skaug, M., Angen, R. V., Eriksson, L. M. & Ekfeldt, P. M. B. (2023). Sosial handlingskompetanse – sosial og faglig læring i sammenheng: Et samarbeidsprosjekt mellom Kuben videregående skole, Utdanningsetaten i Oslo og Høgskolen i Østfold. Dekomp – sluttrapport 2023. (Rapport 2:2023) HiØ VIDERE. 

Publisert 23. jan. 2024 08:33 - Sist endret 23. jan. 2024 08:53