Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Tysk
Studiested:
Nettbasert studium med mulighet for begrenset undervisning og veiledning på studiested Halden.

Studieplan for Tysk, påbyggingsstudium (2012–2013)

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Studentene har økte kunnskaper om språk, litteratur og kultur i de tysktalende land og innsikt i hvordan de kan formidle disse kunnskapene.

Ferdigheter
Studentene har økte ferdigheter i å bruke tysk både skriftlig og muntlig og uttykker seg flytende og funksjonelt overfor ulike målgrupper. De er også i stand til å formidle tysk språk, litteratur og kultur til ulike målgrupper bl. a. ved hjelp av digitale verktøy. Tysklærere har ferdigheter som gjør dem bedre kvalifisert, oppdatert og motivert til å undervise i tysk på ulike nivå og til selv å utvikle seg videre faglig.

Generell kompetanse
Studentene får øving i å tenke selvstendig omkring faglige spørsmål, i problematisering og i å uttrykke egne refleksjoner. Studentene blir dermed bedre i stand til å møte samfunnets krav om økt kjennskap til fremmedspråk og om å delta i internasjonalisering.

Opptak

Opptakskravet er bestått Tysk årsstudium (60 studiepoeng) eller tilsvarende. 

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Innenfor Tysk påbyggingsstudium kan studentene velge mellom ett til fire emner på 15 studiepoeng hver.
Følgende emner tilbys studieåret 2012-2013:

SFT20211 Tysk i kontrast (15 studiepoeng, høstsemester 2012)

SFT20310 Tysk: Litteratur og kulturkunnskap (15 studiepoeng, høstsemester 2012)

SFT40510 Språk, språkundervisning og IKT (15 studiepoeng, vårsemester 2013)

Dessuten har studentene mulighet til å få et studieopphold ved et tyskspråklig universitet i vårsemesteret. Det oppfordres på det sterkeste til å benytte seg av denne muligheten.

Studentene kan etter eget behov velge hvor stort omfang påbyggingsstudiet skal ha (fra 15 til 60 studiepoeng). Hvis man velger mer enn ett emne, bør begge disiplinene språk og litteratur/kultur være representert.

Studieåret 2013-2014 vil studentene kunne ta emnet SFT40404 Tyskspråklig barne- og ungdomslitteratur (15 studiepoeng, vårsemester 2014).

Organisering og læringsformer

All undervisning foregår på tysk. Noe undervisning gis som blokkseminar. Seminar- og gruppeundervisning krever at studentene deltar aktivt. Arbeids- og undervisningsformer er i tråd med Kvalitetsreformen, og studentene vil få individuell oppfølging.

Vi anbefaler at studentene danner kollokvier for å følge opp undervisningen og ikke minst for å videreutvikle den muntlige språkferdigheten.

Bruk av IKT
Digitale verktøy er integrert i studiet. Det er en forutsetning at studentene setter seg inn i bruken av verktøy som benyttes i de enkelte emnene, se disse.

Likestillingsaspekt
Både ved utvalg av pensumlitteratur, bruk av cases og eksempler søker man å iverata likestillingsaspektet på beste måte. I emner i litteratur og kultur blir det lagt spesiell vekt på å formidle et perspektiv som bygger på forståelse av etnisk og kulturelt mangfold.

 

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap.
Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.

Internasjonalisering

I vårsemesteret har studentene mulighet til å tilbringe et semester ved et tyskspråklig universitet som ERASMUS-studenter. Godkjente og beståtte eksamener fra utenlandsoppholdet regnes inn som del av påbyggingsstudiet.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger og at hver enkelt student deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevning evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

-  HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av skolens studieprogrammer (kalt EVA2).

-  Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelse for detaljer.

Tilbakemelding underveis

Det gis tilbakemelding underveis i studiet, bl.a. i forbindelse med mappeinnleveringer i enkelte emner.

Vurdering

Ved eksamen besvares alle oppgaver på tysk, bortsett fra oversettelsen fra tysk til norsk. Ingen hjelpemidler er tillatt (heller ikke ordbok er tillatt ved eksamen).

Noen emner benytter mappevurdering, dette er beskrevet nærmere under de enkelte emnene.

Det benyttes en karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Se de enkelte emnebeskrivelsene for nærmere informasjon.

I emner der vurderingen består av flere elementer og det settes en samlet helhetlig karakter, må kandidaten ved ikke bestått eksamen ta alle deler på nytt.

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart. 

Jobb og videre studier

Den styrkede kompetansen som et påbyggingsstudium gir, er en solid bakgrunn i yrker hvor gode språk- og kulturkunnskaper er en forutsetning. Tar en sikte på en lærerstilling i skolen, er det en stor fordel å ha påbyggingsstudiet.

Med bestått bachelorgrad med påbygging i tysk kan kandidaten gå videre og senere eventuelt ta en mastergrad i tysk.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Konstituert dekan Theo Schewe, 13.05.2009.

Studieplanen er revidert

Studieleder Sverre Vesterhus 05.03.2012

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2012-2013

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 03:31:19