Grunnskolelærerutdanning 1-7 på QUT, Brisbane, Australia (studieår 2017/18)

Jeg heter Frida Sofie Isaksen og studerer grunnskolelærerutdanning 1-7 ved Høgskolen i Østfold. Som hjemmeboende student ønsket jeg å få en skikkelig smak på studentlivet, i tillegg til å få opplevelser og erfaringer for livet. En drøm jeg hadde hatt lenge var å reise til Australia, så da jeg så at Høgskolen i Østfold hadde en samarbeidsinstitusjon i Brisbane var jeg solgt.

Før avreise

Jeg vil anbefale å ha spart opp litt penger i forkant siden det er en del ting man må fikse før avreise som koster litt. I månedene før jeg reiste ned fikset jeg forsikring i ANSA, visum, flybillett, hotell og depositum på skolepenger. Jeg bestilte også henting på flyplassen, men dette var et gratis tilbud fra QUT.

En uke før avreise fikk jeg beskjed om at visumet mitt ikke var godkjent og at jeg måtte ta en helsesjekk. Denne helsesjekken er det kun to leger i Norge (Oslo og Bergen) som har autorisasjon til å gjøre, og de hadde ikke ledig tid før lenge etter avreisedato. Etter en samtale med en autorisert lege i Gøteborg fikk jeg hastetime dagen etter. Dette var en påkjenning og en ekstra kostnad på over 5000 kr. Det var flere studenter som måtte gjennom det, og ingen av oss hadde fått beskjed i forkant om at dette kunne forekomme.

Ting man bør fikse den første uken i Brisbane

• Bolig: For å få hjelp til å finne bolig dro jeg på et informasjonsmøte på skolen den første uken. Dette var nyttig når det kom til å finne nettsteder der hus og leiligheter ble lagt ut for visninger privat. Jeg fikset meg to visninger denne dagen og endte opp med å leie hos den første jeg var på. Det var et shared house med fire soverom i kort gåavstand til Kelvin Grove campuset. Leien var på 880 australske dollar i måneden, som er rundt 5500 norske kroner. Da hadde jeg eget soverom og bad, og delte fellesområder med andre studenter fra QUT. Huset var i helt grei stand, men de jeg bodde med var dårlige på å vaske så det var ganske møkkete der.
  • GoCard: Dette er et kort man må ha for å kjøre kollektivt i Queensland. Det må betales et depositum på 10$ og fås tak i på 7/11 eller i skranken på togstasjonen. På dette kortet fyller man på ønsket mengde penger før man skal kjøre buss, tog eller ferje. Siden jeg bodde litt utenfor byen kjørte jeg mye buss, og når jeg dro på utflukter til for eksempel Gold Coast trengte jeg GoCardet til både buss og tog.
  • Mobilabonnement: Jeg hadde lest tidligere utvekslingsrapporter fra Høgskolen i Østfold og så at flere hadde tipset om å bruke Vodafone. Dette selskapet har butikker over hele byen så jeg dro innom en jeg fant i shoppinggata og fikk ordnet et abonnement til studentpris – fri sms og tale + 11 GB mobildata til 48$ i måneden. Jeg ville ha mye mobildata og synes det var en grei pris i forhold til hva jeg fikk. Det var også veldig enkelt å få avsluttet abonnementet igjen.
  • Opprette australsk bankkonto: For å få betalt skolepenger og leie trenger man en australsk bankkonto. Det er også greit å ha i forhold til at det gjerne koster noe penger å ta ut penger fra norske kontoer på bankautomatene. Jeg dro til banken som heter Commonwealth, der jeg fikk opprettet konto gratis. Der var de ansatte veldig hyggelige og hjelpsomme.

Skolen

QUT består av tre campuser, men jeg var kun på to av dem. Det er en stor skole, så det tar litt tid til å bli kjent med hvordan man finner fram til de ulike klasserommene osv.

Det første semesteret (juli til november) hadde jeg disse fagene.

• LCB005 – Inclusive Education
  • LCB344 – Differentiation for Gifted Children
  • LCB326 – Children’s Literature
  • LCB323 – Teaching Adolescent Literature

Det andre semesteret (februar til juni) hadde jeg disse fagene:

• EAB510 – Early Childhood English, Literacies and Language 1
  • LCB002 – Child and Adolescent Development and Learning
  • LCB320 – Studies in Language
  • LCB327 – The Global Teacher

Disse fagene fikk jeg godkjent av studieleder som 30 studiepoeng i engelsk og 30 i PEL. Jeg likte alle fagene veldig godt og mange av dem hadde bare innleveringer og ingen eksamener.

Tilsammen hadde jeg kun to eksamener på et helt skoleår. Til tider kunne det bli mye å gjøre med innleveringer etter hverandre eller på samme dag, men det gikk alltid bra.

Sosiale aktiviteter og reiser

Det er mye sosialt å finne på i Brisbane og det er ikke vanskelig å få nye venner. Orientation week er som fadderuken i Norge og her anbefales det å være med på det meste. Man får god informasjon, mulighet til å bli med i ulike grupper og det skjer ting på både dagen og på kveldene. Det er fester, gåturer i byen, reiser til blant annet Byron Bay og pub crawls. Etter å ha blitt kjent med byen før og under orientation week fant jeg og noen venner ut at det var billig å dra på kino, så det gjorde vi mye. På Cineplex kosta det 5,50$ for studenter på tirdager og før kl. 18 på hverdager. Det var selvfølgelig mye annet gøy å finne på også.

Ulike reiser jeg dro på under oppholdet mitt var blant annet flere turer til Byron Bay, Noosa, Moreton Island, Stradbroke Island, Melbourne, Sydney og Bali. Disse turene bidro til at oppholdet mitt ble en opplevelse for livet og jeg anbefaler alle stedene.