Ph.d. på HiØ VI. Hva skjer'a?

Det gjenstår et drøyt halvår til søknaden om akkreditering av høgskolens første ph.d.-utdanning skal sendes. Så hva skjer'a?  

Med grunnlag i satsingsområdet Det digitale samfunn skal HiØ søke om akkreditering av en ph.d.-utdanning  innen Digitalisering og samfunn. Satsingsområdet og ph.d.-etableringen er altså to sider av samme sak.

Satsingsområdet er bygget rundt de fire tematiske områdene DigiEd, DigiHealth, DigiTech og DigiWork. Disse utgjøres av tverrfaglige forskningsmiljø, men er knyttet sammen på kryss og tvers av hverandre. Cross-fertilization (the mixing of ideas, customs etc of different places or groups of people to produce a better result) gjør at innretningene etter hvert vokser inn i hverandre og skaper vekst. Målet er at satsingsområdet skal fremstå som én helhet med felles interesser i problemstillinger knyttet til digitalisering og samfunn. Slikt tar tid, men vi er på god vei.

På grunnlag av fagmiljøet og aktivitetene i satsingsområdet skal vi søke om å etablere en forskerutdanning.

Fagmiljøet er altså et sentralt element i akkrediteringssøknaden, og det skal beskrives på flere nivå. Nærmere 50 forskere ved HiØ har nylig besvart en omfattende spørreundersøkelse som skal gi grunnlag for dette. Takk for innsatsen og tiden dere har brukt på dette. Vi satser på at det var en lønnsom innvestering for egen forskning, for fagmiljøet rundt deg og for høgskolen som institusjon.

Det skal også foreligge en studieplan når man søker om å opprette en ny utdanning og denne studieplanen skal sørge for våre fremtidige ph.d.-studenters opplæringsdel. Det er utarbeidet 2 emnebeskrivelser for obligatoriske kurs innen forskningsmetode, vitenskapsteori og forsknignsetikk. Ett tredje obligatorisk kurs skal gi alle studentene kunnskap om muliggjørende teknologier for digitalisering og samspillet med samfunnet. Sistnevnte har samme navn som ph.d.-utdanningen, nemlig Digitalisering og samfunn

I tillegg er det utviklet 7 valgbare emner som vil gi studentene mulighet til å fordype seg innen eget fagfelt og/eller lære om tilsvarende problematikk i andre fagfelt. Slik skal det sørges for både dybde og bredde i programmet.

Så hvor står vi nå, og hva gjenstår det neste halvåret?

Nevnte studieplan og innledende del av selve søknaden, som beskriver innretningen på ph.d.-utdanningen og hvorfor den er viktig for samfunnet, er klare for vurdering av en ekstern referansegruppe. Referansegruppen, som består av fire kapasiteter som til sammen dekker bredden av planlagte program, skal også vurdere sammensetningen og robustheten av fagmiljøet ut fra gitte kriterier for akkreditering.

Videre jobbes det med samarbeidsavtaler med et dusin internasjonale universiteter som enten har liknende satsinger som oss og/eller som våre fagmiljø allerede har et forskningssamarbeid med. I kraft av disse avtalene skal vi systematisk jobbe for å øke internasjonalisering og utveksling av stipendiater, forskere, emner og øvrig forskningssamarbeid relevant for satsingen. 

En ph.d-forskrift er nesten klar for høring og skal deretter vedtas i høgskolestyret. Forskriften tar også innover seg at Akademiet for scenekunst har spennende planer om en felles ph.d.-utdanning i kunstnerisk utviklingsarbeid sammen med HINN og UiT.  

Det er sånn akkurat passe tid igjen for med hard jobbing frem til fristen, men med en samkjørt og kompetent arbeidsgruppe, så har vi trua.

Emneord: PhD, digitalisering Av Trine Eker Christoffersen
Publisert 26. mars 2021 15:57 - Sist endret 26. mars 2021 15:57
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

 

Om bloggen

Praktisk for forskere. 

Informasjon fra Forskningsenheten.