-
Lindahl, Anne Grete; Luthen, Geir Sverre; Jensen, Magne Skibsted & Kjærnes, Tone Søs
(2024).
Veiledningsbasert etterutdanning for nye
lærere i videregående opplæring.
-
Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre; Lindahl, Anne Grete & Tone Søs, Kjærnes
(2023).
Hva forteller nyutdannede lærere om hvordan et samlingsbasert etterutdanningstilbud bidrar til deres profesjonsutvikling?
.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2023).
Kåret til Årets SMARTing med sosial idé.
[Internett].
Ungt Entreprenørskap.
Vis sammendrag
Samarbeid med lærerutdanningen
Lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold har et tett samarbeid med Ungt Entreprenørskap, blant annet ved at lærerstudentene har en egen entreprenørskapspraksis. -Vi legger stor vekt på dette samarbeidet, forklarer Magne Skibsted Jensen, dosent ved HiØ. -Elevaktiv læring, kreativitet og problemløsning står sterkt i skolens læreplaner, som våre studenter skal forholde seg til. Under SMARTingen bidro over 70 lærerstudenter, sammen med drøyt 20 representanter fra arbeids- og næringsliv over hele Østfold.
-
-
Jensen, Magne Skibsted & Solerød, Erling Kolbjørn
(2023).
Lærerne har forandret Halden.
[Avis].
Halden Arbeiderblad.
Vis sammendrag
Det er 60 år siden Halden fikk lærerutdanning. I 50 av dem har undervisningen foregått på Remmen. Høyskolen og lærerne forandret Halden. Mange av dem har preget byen på flere samfunnsområder i flere tiår.
-
Jensen, Magne Skibsted & Solerød, Erling Kolbjørn
(2023).
Lærerne har forandret Halden.
[Internett].
Halden Arbeiderblad.
Vis sammendrag
Det er 60 år siden Halden fikk lærerutdanning. I 50 av dem har undervisningen foregått på Remmen. Høyskolen og lærerne forandret Halden. Mange av dem har preget byen på flere samfunnsområder i flere tiår.
Det er en erfaren mannfolkgjeng som møter HA på høyskolen torsdag morgen. Erling Solerød (84) fra Ørje jobbet i lærerutdanningen fra 1971 til 2009. Kjell Hansen (83) fra Halden var med i det aller første kullet i 1963, Sverre Løken (69) fra Elverum og Halden var en del av det aller første kullet på Remmen i 1973, mens Magne Skibsted Jensen (60) fra Halden lærer lærerne fremdeles. Det har han gjort siden 2008.
Til sammen har de over 160 år med kompetanse.
Det blir en lang og god samtale om hvordan læreryrket har forandret seg, og ikke minst hvordan utdanningen av flere tusen lærere har preget og forandret Halden som by.
-
Karlsen, Kristine Høeg; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Jensen, Magne Skibsted
(2023).
Grunnskulelærarstudentar som brubyggjarar i samfunnet.
[Internett].
Høgskolen i Østfold.
Vis sammendrag
I ei tid kor samfunnet krev stadig meir av elevane våre, utforskar studentane på grunnskulelærautdanningane korleis tverrsektorielt samarbeid og skapande læringsmiljø kan inspirere til nytenking og innovasjon.
Dette gjer studentane gjennom samarbeid med Den Kulturelle Skulesekken og Ungt Entreprenørskap. Studentane prøver ut nye roller som brubyggjarar mellom klasserommet og samfunnet utanfor, noko som er eit viktig bidrag til å ruste elevane for ei fremtid i stadig endring. Studentane på begge grunnskulelærarutdanningane er med på opplegget; både for 1-7 trinn på for 5-10 trinn.
-
Farholm, Anders & Jensen, Magne Skibsted
(2023).
University students with dyslexia and their use of self-regulated study strategies and perceived self-efficacy during the corona pandemic .
-
Fjeld, Hilde Sofie; Staal, Sigrun; Ramberg, Lin Elisabet Sandhaug & Jensen, Magne Skibsted
(2023).
School adoption - Towards a comprehensive Teacher Education.
-
-
Fjeld, Hilde Sofie; Staal, Sigrun; Ramberg, Lin Elisabet Sandhaug & Jensen, Magne Skibsted
(2023).
School adoption - Towards a comprehensive Teacher Education.
I Kopp, Erika (Red.),
ATEE ANNUAL - CONFERENCE 2023 - TEACHER EDUCATION ON THE MOVE: BOOK OF ABSTRACTS
.
Association for Teacher Education in Europe - ATEE .
ISSN 9789464668513.
s. 312–313.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2023).
Unge hverdagshjelpere med elevbedrift.
[Internett].
Halden Arbeiderblad.
Vis sammendrag
Juryen består av Magne Jensen (HIOF), Jens-Petter Berget (Halden kommune), Linn Laupsa (Halden kommune), Ken André Wendel (Gründer) og Katrine Tallis (Ungt Entreprenørskap).
En i juryen med god kjennskap til nettopp entreprenørskap, er Magne Skibsted Jensen. Han har gjennom mange år vært entreprenørskapsansvarlig ved Høgskolen i Østfold, avdeling for lærerutdanning.
– Det er ikke alltid man føler et eierforhold til noe man jobber med i skolen, men dette skal de føle et eierforhold til. De skal anerkjennes for den jobben de har gjort, og gå hjem herfra i dag og føle de har lært noe, understreker Skibsted Jensen.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2023).
Unge hverdagshjelpere.
[Avis].
Halden Arbeiderblad.
Vis sammendrag
Juryen består av Magne Jensen (HIOF), Jens-Petter Berget (Halden kommune), Linn Laupsa (Halden kommune), Ken André Wendel (Gründer) og Katrine Tallis (Ungt Entreprenørskap).
En i juryen med god kjennskap til nettopp entreprenørskap, er Magne Skibsted Jensen. Han har gjennom mange år vært entreprenørskapsansvarlig ved Høgskolen i Østfold, avdeling for lærerutdanning.
– Det er ikke alltid man føler et eierforhold til noe man jobber med i skolen, men dette skal de føle et eierforhold til. De skal anerkjennes for den jobben de har gjort, og gå hjem herfra i dag og føle de har lært noe, understreker Skibsted Jensen.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2023).
Haldens SMARTinger.
[Avis].
Halden Arbeiderblad.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2023).
Pallplasseringer for Haldens SMARTinger.
[Internett].
Halden Arbeiderblad.
Vis sammendrag
Lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold har et tett samarbeid med Ungt Entreprenørskap, blant annet ved at lærerstudentene har en egen entreprenørskapspraksis.
– Vi legger stor vekt på dette samarbeidet, forklarer Magne Skibsted Jensen, haldenser og dosent ved grunnlærerutdanningen ved HiØ.
– Elevaktiv læring, kreativitet og problemløsning står sterkt i skolens læreplaner, som våre studenter skal forholde seg til. Under SMARTingen bidro over 70 lærerstudenter, sammen med drøyt 20 representanter fra arbeids- og næringsliv over hele Østfold.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2023).
Dette er den beste entreprenørskapsskole i 2023.
[Internett].
Viken Fylkeskommune.
Vis sammendrag
Årets vinner av Beste entreprenørskapsskole i Viken er Landøya ungdomsskole i Asker. Prisen er på 50 000 kroner.
Juryen mener at skolen svarer veldig godt på alle vurderingskriteriene. Landøya har benyttet entreprenørskap som metode og forankret dette i sin virksomhetsplan. Skolen har koplet seg til en rekke andre bedrifter og virksomheter i lokalmiljøet.
- Jeg er veldig rørt og glad over at skolen får denne prisen. Lærere og elever har jobbet målrettet i flere år, og endelig ser vi resultatet av arbeidet vårt. Det inspirerer til videre innsats sa rektor Mona Punther da hun mottok prisen.
Juryens begrunnelse
Vinneren svarer godt på alle vurderingskriteriene:
Skolen har entreprenørskap som metode forankret i sin virksomhetsplan. De har stort fokus på FNs bærekraftsmål i all aktivitet på skolen: Kafeen på skolen drives som Elevbedrift av 9. og 10. trinn. Den har fokus på å være bærekraftig når det gjelder innkjøp, i drift og minimering av svinn. De dyrker også lokale råvarer til bruk i kafeen. Denne har vært et godt samlingspunkt for hele skolen, noe som er viktig etter flere år med pandemi og lite fellesskap.
Vinneren er opptatt av samarbeid med lokalmiljøet, gjennom lokale barneskolene, idrettsklubbene og kulturskolen for å skape felles aktiviteter. I valgfaget «Utvikling av produkter og tjenester» har skolen blant annet koblet til seg en rekke andre bedrifter og virksomheter i lokalmiljøet.
Juryen har bestått av:
Bjørn Sjøvold, regiondirektør KS Viken
Magne Skibsted Jensen, dosent Høgskolen i Østfold
Tone Varslot Stave, avdelingsleder Innovasjon Norge Oslo/Viken
-
Jensen, Magne Skibsted
(2022).
Løste verdensproblem med kunnskap – kåret til Årets SMARTing i Østfold.
[Internett].
Ungt Entreprenørskap.
Vis sammendrag
Dette er en fin arena hvor lærerstudentene erfarer hvor viktig og riktig det er å satse på elevaktiv læring, sier Magne Skibsted Jensen, entreprenørskapsansvarlig ved lærerutdanningen på Høgskolen i Østfold. -På denne måten opplever morgendagens lærere at pedagogisk entreprenørskap gir god mestring og læring, sier Skibsted Jensen.
-
Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Lindahl, Anne Grete
(2022).
Profesjonslæring for nye lærere og veiledere i Vikenskolen.
[Internett].
Høgskolen i Østfold.
Vis sammendrag
I skoleåret 2022 – 2023 tilbyr Høgskolen i Østfold i samarbeid med Viken fylkeskommune et samlingsbasert etterutdanningsprogram til nyutdannede, nytilsatte lærere og deres veiledere i de videregående skolene. En underliggende, rød tråd gjennom alle samlingene vil være den reviderte læreplanen Fagfornyelsen og Rammeverk for læring og ledelse i Viken skolen.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2022).
Flere skoler fra IØ gjorde seg bemerket.
[Internett].
Indre 24.
Vis sammendrag
Samarbeid med lærerutdanningen
Siden 2009 har Ungt Entreprenørskap Viken, region Østfold samarbeidet med lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold. Lærerstudentene får innføring i entreprenørskap, og gjennomfører ett av UEs programmer i sin entreprenørskapspraksis i løpet av sitt 4. studieår. Under SMARTingen fikk elevene besøk av omtrent 100 lærerstudenter, som også kåret sin favoritt, opplyser Ungt Entreprenørskap i en pressemelding.
– Dette er en fin arena hvor lærerstudentene erfarer hvor viktig og riktig det er å satse på elevaktiv læring, sier Magne Skibsted Jensen, entreprenørskapsansvarlig ved lærerutdanningen på Høgskolen i Østfold.
– På denne måten opplever morgendagens lærere at pedagogisk entreprenørskap gir god mestring og læring, sier Skibsted Jensen.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2022).
Dette er den beste entreprenørskapsskolen i 2022.
[Internett].
Viken Fylkeskommune.
Vis sammendrag
Årets vinner av Beste entreprenørskapsskole i Viken er Rud videregående skole. Prisen er på 50 000 kroner.
Juryens begrunnelse
"Entreprenørskap er godt forankret i skolens pedagogiske plattform og i skolens strategidokument for entreprenørskapsarbeid. Skolen er opptatt av at entreprenørskap en er del av skolens pedagogiske praksis som bidrar til å gi elevene morgensdagens arbeidslivskompetanse. Skolen har som mål at alle elever skal ha mulighet til å jobbe med entreprenørskap i løpet av tiden på skolen. De har satt mål for omfang av ulike aktiviteter og for integrering av entreprenørskap i alle fag. Skolen har også en egen prosjektgruppe med ansvar for entreprenørskapsarbeidet. Juryen ser at skolen utmerker seg med bred medvirkning internt i dette arbeidet."
Juryen har bestått av:
Bjørn Sjøvold, regiondirektør KS Viken
Magne Skibsted Jensen, dosent Høgskolen i Østfold
Tone Varslot Stave, avdelingsleder Innovasjon Norge Oslo/Viken
-
Jensen, Magne Skibsted
(2022).
Høgskolen markerte meritterte undervisere og opprykk.
[Internett].
Høgskolen i Østfold.
Vis sammendrag
Fredag fikk høgskolen tre nye meritterte undervisere:
Dosent Pål Ellingsen ved Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Dosent Magne Skibsted Jensen ved Fakultet for lærerutdanninger og språk
Høgskolelektor Camilla Häbler ved Fakultet for lærerutdanninger og språk.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2022).
Våre meritterte undervisere.
[Internett].
Høgskolen i Østfold.
Vis sammendrag
Høgskolen i Østfolds fem første meritterte undervisere ble Jon Løkke og Heidi Kristine Grønlien (HVO). og Marianne Maugesten, Monica Nordbakke og Ingebjørg Mellegård (alle LUSP). Vi gratulerer våre tre nye meritterte undervisere Camilla Häbler og Magne Skibsted Jensen (begge LUSP), samt Pål Ellingsen (HVO). Alle tre ble hedret på den nyopprettede akademiske årsfesten.
-
-
Jensen, Magne Skibsted
(2022).
Haldens nye "smartinger".
[Avis].
Halden Arbeiderblad.
Vis sammendrag
– Høyborg for læring
Magne Skibsted Jensen, som er emneansvarlig for entreprenørskap i grunnskolelærerutdanningen ved høgskolen, gledet seg over at så mange barn var samlet på Remmen.
– Det beste vi kan gjøre er å få barn inn i denne høyborgen for læring. Det er jo de som framtida, sier han begeistret, like før han skal ut å gjøre sin vurdering av de 53 bidragene som har stand på Remmen.
Skibsted Jensen forklarer at bidragene er konsentrert rundt løsninger på framtidige problemer og utfordringer. Men at det også er smarte løsninger på miljø og sosiale hjelpemidler for små barn og eldre.
– Vi har hatt samarbeidet med Ungt entreprenørskap siden grunnskoleutdanningen startet her i 2010. Dette arrangementet er et samarbeid som har blitt arrangert siden 2013.
Selv satt han i juryen for «beste presentasjon»
– I tillegg til studentene består juryen av personer fra ulike deler næringslivet, både lokalt og regionalt, sier han.
-
Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2022).
Professional Development for Newly Qualified Teachers and their Mentors.
-
Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2022).
Kunnskapsmegling i tverrprofesjonelle veiledningsmøter
– å bevege seg på tynn is.
-
-
Fjeld, Hilde Sofie; Hafstad, Sigrun Staal; Jensen, Magne Skibsted & Ramberg, Lin Elisabet Sandhaug
(2021).
"It's hard to imagine what it's like to be a leader before you stand there"
- A study of students' experiences as school leaders in school adoption
.
-
-
-
-
-
Herrebrøden, Marte Karoline; Jensen, Magne Skibsted & Andreassen, Ulf Rune
(2021).
Representation of persons with disabilities in Norwegian textbooks. Contribution to an inclusive school?
-
Ramberg, Lin Elisabet Sandhaug; Hafstad, Sigrun Staal & Jensen, Magne Skibsted
(2021).
«Vanskelig å forestille seg hvordan det er å være i ledelsen før man står der»
- En studie om studenters erfaringer som skoleledere i skoleovertakelse
.
-
Ferguson, Leila Eve; Bubikova-Moan, Jarmila & Jensen, Magne Skibsted
(2021).
Critical Thinking in Norwegian Teacher Education (CT-TED)
.
-
-
-
Jensen, Magne Skibsted
(2020).
Entreprenørskap i skolen.
[Internett].
Høgskoleavisa: Høgskolen i Østfold - Remmen - Halden.
-
-
Jensen, Magne Skibsted & Andreassen, Ulf Rune
(2020).
Hva betyr det å være en inkluderende skole?
Utdanning.
ISSN 1502-9778.
s. 50–52.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2020).
SMARTingen 2020 - Kreative og smarte elever med bærekraftige løsninger for fremtiden.
[Avis].
Presseskriv.
Vis sammendrag
Tett samarbeid med Høgskolen i Østfold.
Selv om den fysiske finalen på HiØ måtte avlyses, deltar flere lærerstudenter i juryen, sammen med representanter fra arbeids- og samfunnsliv. -Entreprenørskapspraksis er en obligatorisk del av lærerutdanningen ved HiØ, forklarer Magne Skibsted Jensen, førstelektor i pedagogikk. -På den måten ønsker vi at fremtidige pedagoger trenes i å la elevene lære ved å gjøre. SMART legger godt til rette for dybdelæring, som jo er et mål i fagfornyelsen, understreker Skibsted Jensen.
-
-
-
-
-
Jensen, Magne Skibsted
(2019).
Ny som lærer.
Årsmagasin - Høgskolen i Østfold.
s. 8–8.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2019).
Viktig forberedelse til læreryrket.
Årsmagasin - Høgskolen i Østfold.
s. 8–8.
-
Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2019).
Mentoring in Kindergarten as an approach to qualify for professional practice in an everyday context.
Vis sammendrag
Abstract:This study is carried out on the basis of a targeted collaboration between a network of kindergartens, a network of practitioners and researchers at a teacher education institution with a purpose to investigate how mentoring in an «here and now» context might influence the process of qualifying to become professional practitioners in kindergarten.
Biography: Geir Luthen has worked at Østfold University College for 12 years and has mainly been occupied with teaching and research linked to mentoring.
Magne S. Jensen has worked at Østfold University College for 11 years and works with teaching and mentoring as well as special education focused on reading difficulties.
-
Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2019).
Informal Mentoring in Profession and Education.
-
Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2019).
Informal mentoring in Profession and Education.
Mentoring in Kindergarten as an approach to qualify for professional practice in an everyday context
.
-
-
-
-
-
-
-
Jensen, Magne Skibsted; Herrebrøden, Marte Karoline & Andreassen, Ulf Rune
(2019).
I hvilken grad er funksjonsnedsettelser og mennesker med nedsatt funksjonsnivå representert i norske lærebøker for grunnskolen?
-
Jensen, Magne Skibsted; Herrebrøden, Marte Karoline & Andreassen, Ulf Rune
(2019).
I hvilken grad er funksjonsnedsettelser og mennesker med nedsatt funksjonsnivå representert i norske lærebøker for grunnskolen?
Noles, Literacy i opplæringen.
1(29),
s. 67–68.
-
Larsen, Ann Sofi; Ulla, Bente; Lund, Beate; Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2019).
Tillit, tenkning og trøbbel - ontologiske, etiske og kunnskapsrelaterte vurderinger i profesjonsrettet veiledning.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2018).
Gruppeveiledning.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2018).
Kan få nasjonal pris.
Halden Arbeiderblad.
89(148),
s. 11–11.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2018).
Nå er han nominert til nasjonal pris.
[Avis].
HiØ.
Vis sammendrag
Magne Skibsted Jensen er førstelektor og entreprenørskapsansvarlig ved Høgskolen i Østfold (HiØ), avd for lærerutdanning. Årets Entreprenørskapslærer er en nasjonal kåring, og Ungt Entreprenørskap Østfold nominerer altså haldenseren.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2018).
Hvordan kan følgeforskning bidra til at veiledning i hverdagen kan styrke barnehagen?
.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2018).
Pedagogical entrepreneurship in teacher education.
Vis sammendrag
Reseach aim
How can pedagogical entrepreneurship in teacher education programmes contribute to teacher student´s practice?
Theoretical framework
In order to achieve pedagogical entrepreneurship, teacher education programmes need to include, and model this concept at both theoretical and practical levels (Haara, Jenssen, Fossøy & Røe Ødegård 2016). Practical activities should operationalize entrepreneurial approaches in both teacher education and in students’ experiences of such approaches in their practice periods in compulsory schooling (ibid.).
Entrepreneurship in school is connected to socialisation and learning, towards a focus on learners motivation and meaningfullness (Erkkilä, 2000; Kyrö, 2005; Lackéus, 2015; Røe Ødegård, 2014). Bandura's social cognitive learning theory claims that motivation has its origins in cognitive structures and is the main generator to human behavior and actions (Bandura 1986). Self-efficacy is the key to motivation, and motivates for different actions based on experiences. Bandura combines thinking and individual learning with the human ability to interact with their social and cultural surroundings. High self-efficacy is influenced by context and previous learning and can influence behavior, mindset and motivation, which in turn contributes to greater endurance and intensity in the face of new challenges (Bandura 2010).
The learning processes in pedagogical entrepreneurship are based on cooperation, activity, multidisciplinary learning and co-determination (Røe Ødegård 2014. Entrepreneurial education is placed within constructivist and sociocultural learning theories, and theorists who have provided the most inspiration are Vygotsky, Bruner and Dewey (ibid.). In their theories on learning and socialisation, knowledge production is seen as a continuous construction and reconstruction process in which the individual is involved. Learning occurs when the connection between actions and results is understood by learners, in interplay and under the guidance of teachers (Imsen, 2010; Røe Ødegård, 2014).
Methodological design
The empirical basis is analysis of the teacher student´s reflection logs. Each tutor group was obliged to write a reflective log about their experiences with pedagogical entrepreneurship.
Log writing is a way of documentation that opens up for rich details and allows for referring to theory. Logs may offer extensive reviews of the phenomena they describe (Bjørndal 2011). Furthermore, log keeping is a structured method for sorting and processing experiences and lessons learned (Tveiten 2008). Group logs can be compared with focus group interviews, where the log writers must communicate with each other before they write, and as they write, so that the logs do not simply remain a way of communicating with the researchers. Furthermore, the log writers must relate to each other’s opinions, and the log thus becomes a collective product.
Findings
Preliminary findings suggest that pedagogical entrepreneurship has made the teacher students familiar with different ways of teaching, and has given them experiences in new contexts and with new collaborators. It also has an impact on the teacher student’s motivation and self-believe.The teacher students' self-efficacy is expressed through enhanced belief in class management, and a broader knowledge of the the teacher role through cooperative learning.
Relevance to international educational reseach
We believe our research will be a contribution to the discussion of lifelong learning, and why pedagogical entrepreneurship in teacher education should be emphasised with the aims of schooling. Emphasis on pedagogical entrepreneurship, teacher education and teacher students learning in practice is important to make progress on these matters.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2018).
Vurdering for læring og Skoleutvikling.
-
Sträng, Dan Roger & Jensen, Magne Skibsted
(2018).
TIPP-et utviklingsprosjekt i barnehagen.
-
Sträng, Dan Roger & Jensen, Magne Skibsted
(2018).
Veiledning og Rådgivning.Innovativ kommunikasjon.
-
-
Jensen, Magne Skibsted
(2018).
Teacher Education in Norway -
Educational practices, Priorities and Challenges.
-
Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Korseberg, Karl Arne
(2018).
Kollegaveiledning for skoleledere og trinnledere i ungdomsskolen.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2018).
Studenter har overtatt hele Haugeåsen ungdomsskole.
Fredrikstad Blad.
Vis sammendrag
Det er nettopp ønsker fra studentene selv som er årsaken til at Høgskolen i Østfold rykker inn og overtar en skole for tredje året på rad. Inntil i år, har det vært Halden-skoler som har vært overtatt av studentene. Førstelektor Magne Jensen ved Høgskolen i Østfold mener overtagelsen gir en unik erfaring i å håndtere alle oppgaver yrket består i, ikke bare selve fagene.
– Selv synes jeg i tillegg noe av det viktigste er potensialet hos studentene som blir så synlig når de får den tilliten de har fått nå. Når studentene blir sluppet løs på denne måten, skal jeg love deg at potensialet er synlig, sier Jensen.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2018).
Studentene tok over Gimle skole.
Halden Arbeiderblad.
s. 12–13.
Vis sammendrag
Prosjektleder for Skoleovertakelsen og lektor på Høgskolen i Østfold, Magne Skibsted Jensen, forteller at de begynte med dette prosjektet for tre år siden nettopp fordi studentene skulle få et større innblikk i hva læreryrket handler om.
– Å være lærer er et veldig komplekst yrke. Det er ikke bare det å stå å undervise, men man må forholde seg til flere ting. Planlegging, kontakt med foreldre og ikke minst oppfølging av barna. Her får de erfart hva det virkelig går ut på sier han.
– Det jeg synes er aller finest med dette er å se gnisten i øynene deres når de holder på. Det er når de får tillit og ansvar som dette at man virkelig ser hvilket potensial som bor i dem, sier Skibsted Jensen og smiler.
-
-
Jensen, Magne Skibsted
(2018).
Ny som lærer.
[Tidsskrift].
Høgskoleavisa - HiØ.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2018).
Å være ny som lærer.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2017).
Peer mentoring and relationship between equal participants in school.
I ATEE, 2017 (Red.),
ATEE Conference 2017: Changing perspectives and approaches in contemporary teaching
.
J.J. Strossmayer University of Osijek Faculty of Education.
ISSN 978-953-6965-61-8.
s. 53–54.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2017).
Framtiden i Fyrbofold.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2017).
Evner eller emner.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2017).
Peer mentoring and relationship between equal participants in school.
Vis sammendrag
Abstract
Title of the paper:
Mentoring and professional relationship between equal participants in school.
Background:
The purpose of this study is to explore how peer mentoring influence relationship between colleges in school.
Research Questions:
What happens with the relationship when equal participants in school get the opportunity to meet, interact and communicate in other ways, in new forms and with different content?
Theoretical framework:
The theoretical framework is based on Lauås & Handal (2000, 2014), Lauvås, Lycke & Handal (2004, 2016) and Batesons (1972, 1978). Lauås & Handal (2000, 2014) claims that peer mentoring is one of the most important precautions for professional development in schools. Lauvås, Lycke & Handal (2004, 2016) argue that peer mentoring makes it possible to break old patterns and support professional learning for newly qualified as well as experienced teachers. Bateson (1972, 1978) consider learning and change as a relational phenomenon. When discussing relations, we will use the term context as human’s mental framework of understanding.
Methodological framework:
The empirical basis is analysis of focus group interviews and reflection logs. Focus group interviews, in the context of phenomenology is based on informants' subjective experiences and seeks to achieve a deeper understanding and meaning of their experiences (Kvale 1997, Thagaard 2003). In our analysis of the interview, we have chosen to focus on relationship. Log is a structured method for sorting and processing of experiences (Tveiten 2008), and can provide richer descriptions of the phenomenon (Bjorndal 2011).
Preliminary findings:
The preliminary findings provide some tendencies. Utterances from the teacher in focus group interviews and logs suggest that the relationship between colleagues have changed. Some findings suggest that peer mentoring has developed relationships with more openness and willingness to face the unexpected. An attitude to explore and discover rather than to criticize or defend their views. Further, the interaction between the participants have contributed to a new framework of understanding. A change of the context and an altered perception of the issue.
Key words: Peer mentoring, relations,
professional developement
-
-
Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre; Larsen, Ann Sofi & Sträng, Dan Roger
(2017).
Veiledning og oppdagelse.
-
Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Karlsen, Thorbjørn
(2017).
Ny bok om veiledning.
Høgskoleavisa - HiØ.
-
Jensen, Magne Skibsted
(2017).
Å være ny som lærer.
-
-
Jensen, Magne Skibsted & Sträng, Dan Roger
(2017).
Veiledning og refleksjon.
-
Jensen, Magne Skibsted & Andreassen, Ulf Rune
(2017).
Studiestrategier, lesehistorie og studiemotivasjon hos førsteårsstudenter med dysleksi i høyere utdanning.
NOLES, LIteracy og dybdelæring.
1(1),
s. 63–64.
-
Jensen, Magne Skibsted & Andreassen, Ulf Rune
(2017).
Studiestrategier, lesehistorie og studiemotivasjon hos førsteårsstudenter med dysleksi i høyere utdanning.
-
-
Luthen, Geir Sverre & Jensen, Magne Skibsted
(2019).
Mentoring as an approach to qualify to professional practice in an everyday context .
ATEE - Association for Teacher Education in Europe.
Vis sammendrag
Mentoring as an approach to qualify for professional practice in an everyday context
Geir Luthen, Associate Professor, Faculty of Education, Østfold University College
geir.luthen@hiof.no
Magne Skibsted Jensen, Associate Professor, Faculty of Education, Østfold University College
magne.jensen@hiof.no
Research topic/aim
This study is carried out on the basis of a targeted collaboration between a network of kindergardens, a network of practitioners and researchers at a teacher education institution with a purpose to investigate how mentoring in an everyday, «here and now» context might influence the process of qualifying to become professional practitioners in kindergarden. The target group consists of teachers in kindergardens who are qualified mentors, teacher students in practice training and newly educated teachers in kindergardens.
Research question: In what way can mentoring in an everyday context contribute to qualification to professional practice?
Theoretical framework
We are leaning to the works of Lauvås & Handal (2014, 2016) and Lejonberg (2016) who represent different approaches to what guiding might be. We are also paying attention to research that deals with the concept of qualifying to become a professional practotioner (Mausethagen & Smedby 2017) and the reflective practitioner approach to teacher mentoring (Schøn 1983, Tonna et al. 2017)
Methodological framework
The research strategy is Participartory Action Research (Pålshaugen, 1994) with a phenomenological approach (Giorgi 1997). The methods that probably will be applied are focus group interview (Gulliksen & Hjardemaal 2011) and the letter method (Berg 2000).
Expected conclusions/findings
The project is in its very early starting point. We will start to collect data as soon as the study is approved by Norsk senter for forskningsdata AS (NSD). We are openminded to what results we will get, our ambition is to find out whether principals and approaches from the formal setting of mentoring can be transfered to «working situations in action».
Relevance
The project is important for educational research in the European countries linked to the mentoring of student teachers and newly educated teachers because of the potential contribution to the discussion of how to understand the newly revised mentoring scheme for teachers in kindergardens and schools (Kunnskapsdept. 2018) and how to activate the principals and measures in the strategic document, Lærerutdanning 2025 (Kunnskapsdept. 2017).
-