Her er HiØs prodekaner

Høyskolens seks prodekaner er på plass til oppstarten av høstsemesteret. Prodekanstillingene er et ledd i omorganiseringen av høyskolen der avdelingene erstattes av fakulteter.

Bilde av høyskolen og portrettbilder av nye prodekaner.

Prodekan-kabalen på plass: Høyskolens seks prodekaner er på plass til oppstarten av høstsemesteret.

Når Høgskolen i Østfold åpner igjen i august består den av følgende fakulteter og akademi:

Hvert fakultet vil ha to prodekaner, en for forskning og en for utdanning.
Se kart over ny organisasjon.

I likhet med de nye instituttlederne består prodekan-kabelen av en miks av personer med og uten fartstid ved HiØ.

Tettere på industri og næringsliv

Tore Gimse som blir prodekan for forskning ved Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi var blant de eksterne søkerne.

- Jeg har alltid jobbet med forskning og utvikling i skjæringspunktet mellom industri, institutter og akademia, og tror at jeg kan bidra til å skape nye muligheter for HiØ. Det er spennende å jobbe med forskere og med å legge til rette for at de kan gjøre enda bedre forskning. Dessuten tror jeg HiØ er et passe stort miljø til å kunne jobbe både overordnet og «på gulvet». Og beliggenheten nær Europa er jo også attraktiv, sier han om sin motivasjon for å søke jobben.

Profilbilde Tore Gimse
Prodekan for forskning ved Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi: Tore Gimse. (Foto: privat)

Gimse sier han ser frem til å være med på å forme hverdagen i den nye organisasjonen og til å definere nye ambisjoner og sette disse ut i livet. 

- Alle endringer gir nye muligheter. Spesielt hvis man klarer å ta med seg de beste tingene fra historien, sier han.

Hvilke saker ønsker du å fokusere på fremover?

- I første omgang må jeg jo bli kjent med HiØ, menneskene og aktivitetene der. Og de må bli kjent med meg. Deretter blir det å fokusere på behov og muligheter som vi identifiserer sammen. Jeg tror det kan være attraktivt å skape mer aktivitet gjennom virkemiddelapparatet og lokal industri/næringsliv. I forskningsmiljøer generelt er det behov for å fokusere virksomheten noe. Hvis vi skal bli verdensmestere, må vi finne de riktige øvelsene å konkurrere i. Samtidig som vi skal være en breddeinstitusjon, spesielt i forhold til utdannelse, sier den nye prodekanen.

Gjør HiØ-comeback

Trond Løvereide som er ansatt som prodekan for utdanning ved Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi er også ny ved HiØ i denne sammenhengen, men han har jobbet ved HiØ tidligere.

- Jeg trivdes godt og kunne gjerne tenke meg tilbake. Når jeg så utlysningen til denne stillingen tenkte jeg at det var midt i blinken. Jeg kan bygge på all erfaring fra tidligere jobber og samtidig få noen nye spennende utfordringer, sier han.

Profilbilde Trond Løveide
Prodekan for utdanning ved Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi: Trond Løvereide. (Foto: privat)

Løvereides tidligere erfaring fra HiØ er som både amanuensis og studieleder ved Avdeling for informasjonsteknologi. Etter det har han jobbet som systemarkitekt i Prediktor AS i Fredrikstad i 15 år med å realisere prosjekter hos kunder, alt fra spesifikasjon, implementasjon, opplæring, drift og service.

Hva ser du frem til i den nye jobben?
- Det er mye! Jeg ser fram til å jobbe med nye og tidligere kollegaer, treffe studenter, jobbe med studieutvikling og jobbe med den nye organiseringen i fakulteter. 

Hvilke saker ønsker du fokusere på fremover?
- Jeg er jo ansatt som prodekan for utdanning og det er utdanning jeg brenner for. Så studieutvikling, kvalitetssikring på alle mulige måter og selvfølgelig realisering av ph.d. tilbudet. Og så er tverrfaglighet og samarbeid noe jeg gjerne vil jobbe med.

Store forventninger til høsten

Kirsti-Iren Skovdal som blir prodekan for forskning ved Fakultet for helse, velferd og organisasjon er den tredje nye «HiØ-eren».

Skovdahl er født i Fredrikstad, men har bodd 25 år i Sverige. Hun har en doktorgrad og har arbeidet som forskningssykepleier og med demensutredning på Universitetssykehuset i Ørebro. Her har hun også vært faglige leder for ph.d-utdanningen i helsevitenskap. Etter at hun flyttet tilbake til Norge i 2012 har hun vært ansatt på høgskolen i Buskerud. Hun har vært involvert i arbeidet med både universitetsakkrediteringen til Universitetet i Sørøst-Norge og akkrediteringssøknaden for ph.d-programmet «Personorientert helsearbeid». For sistnevnte var hun faglig leder i perioden 2014- 2020. 

Profilbilde Kirsti Skovdahl
Prodekan  for forskning ved Fakultet for helse, velferd og organisasjon: Kirsti-Iren Skovdal. (Foto:privat)

- Disse erfaringene med både positive og "utfordrende utfordringer" kan være bra å ha med seg nå som jeg får gleden av å starte i en ny organisasjon. Jeg må si at det er sjelden jeg har gått i ferie med en så stor forventning og glede til å begynne å jobbe igjen etter ferien. Det gjør jeg i år, avslører Skovdahl.  

Den ferske prodekanen sier hun ønsker å å bruke tid på å bli kjent med de som er ansatte ved både fakultetet og HIØ, legge til rette for fellesskap og samskapingprosesser, og skape en «VI-kultur».

- Jeg vil særlig fokusere på å få god oversikt over forskningen ved fakultetet og utviklingsmulighetene som finnes innenfor forskningsområdene.  Et viktig steg mot et felles mål, er å utvikle en forskningsstrategi for fakultetet som guider oss i felles retning, mener Skovdahl.

Viktige veivalg for HiØ

Kirsti Lauvli Andersen som blir prodekan for utdanning Fakultet for helse, velferd og organisasjon har lang fartstid ved HiØ.

Hva ser du frem til i denne jobben?
- Høgskolens høye ambisjoner og strategiske veivalg er spennende, og å få være med i dette arbeidet sammen med dedikerte og dyktige kollegaer gleder jeg meg til.  

Profilbilde Kirsti Lauvli Andersen
Prodekan for utdanning Fakultet for helse, velferd og organisasjon: Kirsti Lauvli Andersen. (Foto: HiØ)

Om hva hun vil legge vekt på på veien videre sier Lauvli Andersen:

- Jeg vil fokusere på studieprogramkvalitet og læringsmiljøkvalitet. Dette innbefatter viktige områder som studentaktive lærings- undervisnings og vurderingsformer. Praksisstudier er et viktig område i mange av våre profesjonsutdanninger og arbeidet med videreutvikling av kvalitet i samarbeid med praksisfeltet blir viktig. Internasjonalisering i utdanningene er også et område som skal styrkes.

Skal løse samfunnsutfordringer

Øyvind Gjems Fjeldbu som blir prodekan for forskning Fakultet for lærerutdanninger og språk er heller ikke ny ved HiØ. Han kommer fra en seniorrådgiverrolle i forskningsenheten.

- Jeg er svært glad for å bli en del av LUSP-laget (lærerutdanninger og språk red.anm.)! Som prodekan for forskning ønsker jeg å bidra til å forme og videreutvikle den mangfoldige forskningsvirksomheten ved fakultetet. HiØ har to forskningssatsinger – ELLA (innenfor Språk i opplæringen) og DDS (Det Digital Samfunn red.anm.) – som fakultetet vil være tungt inne i, og jeg er veldig spent på hvordan vi kan stimulere til produktivt forskningssamarbeid på tvers av forskningsmiljøer, institutter og fakulteter. Jeg tror det er mange muligheter, sier Gjems Fjeldbu.

Profilbilde Øyvind Gjems Gjeldbu
Prodekan for forskning Fakultet for lærerutdanninger og språk: Øyvind Gjems Fjeldbu. (Foto: HiØ)

Som gleder seg til å bli enda bedre kjent med stipendiatene, forskerne, forskningsgruppene og ledelsen, både ved LUSP og i hele organisasjonen.

- Jeg gleder meg også til å jobbe strategisk med forskning på fakultetsnivå, og i tillegg blir det selvsagt supert å kunne forske noe selv igjen, innrømmer prodekanen.

I sin nye rolle ønsker han blant annet å stimulere til at mer tverrfaglig forskning blir en viktig sak. Gjems Fjeldbu minner om at både langtidsplanen for forskning, humaniorameldingen og forskningsrådets utlysninger etterlyser tverrfaglig forskning for å løse bestemte samfunnsutfordringer.

- Det er en komplisert oppgave, men sentral for at vi skal lykkes med å nå HiØs strategiske mål for forskningsvirksomheten. Åpen forskning er en sak som har mange forgreninger, bl.a. til karriereutvikling, og det blir også viktig å legge til rette for et godt oppfølgingssystem for forskningsprosjekter – fra søknadsfasen via selve gjennomføringen til avslutningsfasen, sier han.

Klar for ny dekanrolle

Kjersti Berggraf Jacobsen som blir prodekan for utdanning ved Fakultet for lærerutdanninger og språk har solid fartstid ved HiØ. Siden høsten 2017 har hun vært dekan ved Avdeling for Lærerutdanning. Nå er hun klar for en litt annen rolle.

- Motivasjonen min for å søke stillingen som prodekan for utdanning ved det nye Fakultet for lærerutdanninger og språk er først og fremst at jeg oppfatter stillingen som innholdsrik, interessant, utviklende og spennende. Jeg har lang fartstid ved Høgskolen i Østfold og trives fantastisk godt. HiØ er et godt arbeidssted, sier hun.

Profilbilde Kjersti Berggraf Jacobsen
Prodekan for utdanning ved Fakultet for lærerutdanninger og språk: Kjersti Berggraf Jacobsen. (Foto: HiØ)

Jacobsen ser frem til å bidra til å lede og utvikle det nye Fakultetet for lærerutdanninger og språk, og bli kjent med og jobbe sammen med mange nye og gamle ansatte.

- Jeg skal være med å bidra til at det nye fakultetet ivaretar sitt samfunnsmandat, og sørge for å videreutvikle kvalitet i utdanningsprogrammene, samarbeide tett med praksisfeltet, øke student- og ansattmobiliteten og være sterke innen eksternfinansierte nasjonale satsingsområder knyttet til kompetanseheving og studier, forteller den nye prodekanen.

Les også:

Nå er høgskolens nye toppledelse på plass

HiØs nye instituttledere er på plass

 

Av Ann-Kristin Johansen
Publisert 8. juli 2021 10:54 - Sist endret 3. nov. 2022 19:36