Rus- og spillproblematikk

Ansatte og studenter skal ikke være påvirket av alkohol eller andre berusende eller bedøvende middel i arbeidstiden, eller ha fravær på grunn av rusmisbruk.

Innledning

Høgskolen jobber for et trygt og forsvarlig arbeidsmiljø for å ivareta virksomhetens sikkerhet og gode omdømme. Bruk av alkohol eller andre rusmidler i jobbsammenheng øker risikoen for uønskede hendelser både for virksomheten og for medarbeiderne, og kan resultere i for eksempel personskader i risikofylte arbeidsmiljø, helseskader og redusert arbeidsevne. Det kan også føre til et negativt omdømme for HiØ. De siste årene har også spillavhengighet vist seg å være en risiko i arbeidsmiljøet.

Høgskolens retningslinjer for ansatte og ledere gjelder:

  • i jobbrelaterte sammenhenger der det blir servert alkohol
  • ved oppfølging av uønskede hendelser som skyldes alle typer ruspåvirkning
  • ved oppfølging av ansatte som har en avhengighetsproblematikk
  • ved arbeid hjemmefra

6 kjøreregler som gjelder hos oss:

    1. HiØ anser det som uakseptabelt å være ruspåvirket eller i bakrus i arbeidstiden
    2. Ved alle arrangementer i regi av HiØ der det serveres alkohol skal det også tilbys et likeverdig, alkoholfritt alternativ.
    3. Pengespill og dataspill skal ikke påvirke utførelsen av arbeidsoppgaver i form av tidsbruk, trøtthet og uoppmerksomhet.
    4. Ved representasjon, reisevirksomhet, deltakelse på kurs og konferanser og andre arbeidsrelaterte anledninger er ansatte å betrakte som representanter for HiØ. Ansatte skal ha en atferd som ikke går ut over virksomhetens omdømme.
    5. Bruk av alkohol eller andre rusmidler er utelukket i forbindelse med all aktivitet med studenter tilstede i regi av høgskolen. Unntaksvis kan dette tillates dersom det er en naturlig del av programmet i forbindelse med konferanser, feiringer eller andre markeringer. Forhåndsgodkjenning skal innhentes fra nærmeste leder.
    6. Ved bekymring eller mistanke om rusmiddelmisbruk og annen avhengighetsproblematikk har HiØ et ansvar v/nærmeste leder for å ta dette opp med den det gjelder.

Høgskolens holdninger

Høgskolen i Østfold har en klar holdning til at rus, spill og arbeid ikke hører sammen.  Det er faste prosedyrer for hva som gjøres dersom det likevel skulle forekomme. Alle ansatte ved høgskolen skal være kjent med disse.

En ansatt med et rusmiddelproblem har selv ansvaret for å gjøre noe med dette, og kan selv be om hjelp fra høgskolen. Så langt det er mulig vil det bli forsøkt å finne løsninger.

Alle ansatte har ansvar for å ta opp belastninger knyttet til rusproblemer i arbeidsmiljøet. Det er usolidarisk og utgjør en stor sikkerhetsrisiko å unnlate si fra om mistenkte rusproblemer, bagatellisere eller aktivt skjule rusmiddelbruk på jobb.

Ledere på alle nivåer har ansvaret for at gjeldende retningslinjer gjøres kjent, etterleves og følges. Ledere har også ansvar for å snakke med ansatte ved tegn som gir grunn til bekymring, uro eller mistanke. Ved konkrete brudd på høgskolens bestemmelse om bruk av rusmidler og spillavhengighet, følges høgskolens prosedyrer som beskrevet.

 

Hvem gjør hva?

Akan-utvalget

Akan er en forkortelse for Arbeidslivets kompetansesenter for rus og avhengighetsproblematikk. Utvalget skal være pådriver i det forebyggende og holdningsskapende arbeidet. Akan-utvalget består av representanter fra arbeidsgiver, arbeidstaker og bedriftshelsetjenesten.

Akan-utvalgets ansvarsområder:

  • Planlegge, organisere, gjennomføre og oppdatere det forebyggende Akan-arbeidet ved Høgskolen i Østfold
  • Legge til rette for at nøkkelpersoner i bedriften (ledere, personal, tillitsvalgte, verneombud, Akan-kontakter) har nødvendig kompetanse.
  • Drive informasjons- og holdningsskapende arbeid overfor alle ansatte.
  • Utarbeide årlig handlingsplan for Akan-arbeidet.
  • Rapportere om utvalgets aktiviteter til AMU.
  • Akan-utvalget

Akan-kontakter / Verneombud

Verneombudene er også Akan-kontakter ved HiØ og har dette ansvaret innenfor sitt definerte verneområde. 

Akan-kontakten skal være en ressursperson og støttespiller i det rusmiddelforebyggende arbeidet ved enheten, og skal være en pådriver i spørsmål som dreier seg om rusmiddelbruk, pengespill og håndteringen av slike saker. Akan-kontaktene skal være arbeidstakere som kjenner enheten godt og som har tillit blant de ansatte.

Akan-kontaktene skal være tilgjengelige for kolleger som trenger å rådføre seg om eget eller andres rusproblem. Rollen som Akan-kontakt skal fungere forbyggende og har en rådgivende / veiledende funksjon overfor kontaktpersonen i en Akan-sak. Sammen med institutt- eller seksjonsleder og bedriftshelsetjenesten deltar Akan-kontaktene i planlegging, koordinering, oppfølging og evaluering av individuelle Akan-opplegg.

Akan– kontaktene skal jevnlig gjennomgå kurs og opplæring.

Seksjon for HR

Seksjon for HR har et spesielt ansvar for organisasjonsutvikling og personalarbeid i høgskolen. Seksjonen har i kraft av dette også et spesielt ansvar for å fremme en konstruktiv rusmiddelkultur gjennom langsiktig planlegging og utvikling av organisasjonen som helhet. HR støtter leder med praktisk oppfølging der det oppstår akan-saker.

Ledere

Alle med personalansvar ved høgskolen har ansvar for å formidle høgskolens retningslinjer og holdning til rus og arbeid, og påse at retningslinjene etterleves i praksis. Ledere er nøkkelpersoner og viktige signalgivere i arbeidsmiljøet. Det er viktig at ledere i høgskolen kjenner sine medarbeidere slik at de tidlig kan se tegn på problemer, mistrivsel og/eller atferdsendring.

Det er rektor som har det formelle ansvaret for at høgskolens bestemmelse om bruk av rusmidler og/eller annen avhengighetsproblematikk, som spill, overholdes.

I arbeidet med individuelle Akan-opplegg er institutt- undervisnings- eller seksjonsleder i samarbeid med dekan/avdelingsdirektør med på utforming, oppfølging og evaluering. Nærmeste leder vil normalt ha den daglige oppfølgingen rent arbeidsmessig. Nærmeste leder må vurdere eventuelle endringer i arbeidsinnhold, og avtale hvor lenge endringene skal gjelde. Nærmeste leder skal sammen med avdelings-/driftsenhetsleder tettere enn ellers følge opp den berørte arbeidstaker med hensyn til hvordan vedkommende utfører arbeidet sitt.

Tillitsvalgte

De tillitsvalgtes rolle er viktig i Akan-arbeidet. De skal bidra til at høgskolens retningslinjer er kjent, og at prosedyren for Akan-arbeidet følges. Tillitsvalgte bør motivere til bruk av Akan- systemet for de med rus- eller spillproblematikk. I tillegg skal tillitsvalgte sørge for at arbeidstakere får korrekt oppfølging ved eventuelle brudd på høgskolens bestemmelse om bruk av rusmidler.

Alle ansatte

Alle i høgskolen skal medvirke til å nå høgskolens mål, og sikre et godt og trygt arbeidsmiljø (jf. arbeidsmiljølovens § 2.3). Dette innebærer at alle har ansvar for å formidle høgskolens retningslinjer og holdning til rus og arbeid.

For å utvikle sunne og helsefremmende arbeidsmiljøer ved høgskolen, er det viktig at vi alle reagerer på mistanke om rusmiddelmisbruk og spillavhengighet. Selv om det kan oppleves belastende å spørre en kollega om hen har et problem med rus, kan det være akkurat dette som skal til for å få kollegaen til å innse behovet for hjelp.

Alle ansatte i høgskolen kan søke råd og hjelp hos en av Akan-kontaktene eller hos Bedriftshelsetjenesten (BHT). Alle som deltar i personalsaker har taushetsplikt.

Bedriftshelsetjenesten (BHT)

Bedriftshelsetjenesten har en fri og uavhengig rolle i høgskolen (jf. arbeidsmiljølovens § 3.3) og er vår medisinske rådgiver. BHT er representert både i AMU og Akan-utvalget.

I samarbeid med de øvrige i Akan-utvalget skal BHT gi informasjon og opplæring i Akan- og rusmiddelfaglige spørsmål. BHT vil også være oppmerksom på rusmiddelspørsmål når de foretar ordinær kartlegging og oppfølging av arbeidsmiljøet.

BHT har sammen med institutt-, undervisning- eller seksjonsleder og Akan-kontakten hovedansvaret for innhold, oppfølging og evaluering av individuelle Akan-opplegg.

Personkontakter

Personkontakt er en støttespiller i et individuelt Akan-opplegg, og velges fra sak til sak av personen som har et rusproblem. Valget av personkontakt må aksepteres av BHT, Akan-kontakt og leder. Personkontakten samarbeider med og får veiledning av Akan-kontakt og BHT. Personkontaktens jobb er å være til støtte og oppmuntring, fortrinnsvis i arbeidstiden. Rollen og oppgavene for øvrig må utformes konkret i den enkelte avtale.

Taushetsplikt/samarbeid

Alle som deltar i Akan-arbeidet har taushetsplikt. En forutsetning for et vellykket Akan-opplegg er at alle som er involvert har et nært samarbeid.

Til hjelp i arbeidet finnes veiledningen - Den nødvendige samtalen.

Retningslinjer for oppfølging av ansatte med rus- eller avhengighetsproblematikk

Høgskolens saksbehandling følger bestemmelser nedfelt i arbeidsmiljøloven, forvaltningsloven og statsansattloven § 25.

Reaksjonsgrunnlag

  • Når bruk av rusmidler eller spill virker forstyrrende på oppgaver og funksjoner som skal ivaretas i familien eller på jobben
  • Når følelsesmessige bånd mellom mennesker belastes og forstyrres av rusmiddelbrukeren eller spillingen
  • Når bruk av rusmidler eller spill får helsemessige konsekvenser

Våre medarbeidere kan på eget initiativ be om hjelp ved bekymring for egen rusmiddelbruk eller spillavhengighet, og etter eget initiativ få opprettet et individuelt Akan-opplegg, selv om problemet ikke har gitt utslag i arbeidssammenheng.

Et individuelt Akan-opplegg igangsettes etter at medarbeideren har fått valget mellom å gå inn i et slikt opplegg, eller at saken blir håndtert som en ordinær personal-/disiplinærsak hvor ansettelsesforholdet blir vurdert, og med oppsigelse eller avskjed som mulig konsekvens.

Akan-opplegget gjelder for samtlige ansatte på alle nivåer, og skal være et redskap for institusjonen og de ansatte, til selv å håndtere rusmiddelspørsmål innad i institusjonen.

Et formelt Akan-opplegg har bakgrunn i brudd på høgskolens bestemmelse om bruk av rusmidler.
I denne sammenheng vil det dreie seg om:

  • å møte til arbeid påvirket av rusmidler
  • å bruke rusmidler i arbeidstiden
  • å bruke rusmidler eller spill utenfor arbeidstiden slik at det medfører:
    • fravær
    • at arbeidet ikke blir utført tilfredsstillende
    • at kvalitet og sikkerhet ikke ivaretas

I vår sammenheng er det vanlig å utføre oppdrag ulike steder. Det er imidlertid nødvendig i ordinær arbeidstid å melde fra hvor en er og ev. hvor en kan nås. Alle avdelinger har regler om dette.

Et kjennetegn på at arbeid ikke blir utført tilfredsstillende kan være

  • når en person flere ganger uteblir fra avtalte møter med kolleger eller studenter
  • når en person flere ganger viser ubehøvlet eller ubehagelig atferd sammen med kolleger eller studenter

Kvalitet i undervisningen kjennetegnes ved

  • at en person forbereder seg og utvikler seg i sitt fag og sin undervisning
  • at en person deltar i diskusjoner om fagplaner og fagutvikling

Formelle prosedyrer

Brudd på bestemmelsen om bruk av spill og rusmidler som beskrevet ovenfor, følges opp av nærmeste leder i henhold til enhver tid gjeldende prosedyre. Tillitsvalgt bør være til stede, dersom den ansatte ønsker det. Er personen beruset/påvirket, skal vedkommende sendes hjem av leder og saken tas opp igjen neste arbeidsdag.

Akan-samtale

Første gang en medarbeider bryter høgskolens retningslinjer om rusmiddelbruk og spill, skal nærmeste leder ta en samtale med vedkommende og informere om gjeldende retningslinjer. Samtalen må gi den ansatte mulighet til å forklare situasjonen, sammen med tillitsvalgt om det er ønskelig.
Det skrives et kort referat fra samtalen som signeres av begge parter. Denne arkiveres i den ansattes personalmappe.

Basert på en vurdering av situasjonen, alvorlighetsgrad og samtalen, kan leder allerede ved første brudd tilby den ansatte en individuell Akan-avtale. Avtalen må forstås som et virkemiddel for å sikre tett oppfølging, og for å skape forutsigbarhet i arbeidssituasjonen.

For mer informasjon https://akan.no/den-nodvendige-samtalen/    

Skjema

Akan-støtte/behandling

Leder, BHT, Akan-kontakten (verneombudet) og den det gjelder, kartlegger problemets omfang og utarbeider sammen et opplegg. Hva slags støttetiltak som tilbys den enkelte vil variere mye fra sak til sak. For mange vil en samtale med nærmeste overordnede være nok til å endre negativ utvikling. Andre kan ha opparbeidet en så stor avhengighet at det blir nødvendig med profesjonell, ekstern hjelp.
Selve grunntanken i Akan bygger imidlertid på den solidaritet høgskolen og arbeidskollegaene viser ved ikke å tildekke problemene, men reagere tidlig slik at det interne Akan-systemet har mulighet for å gi et godt og variert tilbud. Et vellykket resultat forutsetter at hver enkelt avtale tilpasses individuelt. Normalt begrenses oppfølging gjennom AKAN til maksimalt 2 år. Det vil være individuelle variasjoner fra sak til sak i forhold til varighet og omfang.

Dersom den ansatte takker nei til tilbudet om en individuell Akan-avtale, behandles bruddet som en ordinær personalsak i henhold til gjeldende lov- og regelverk for slike saker.

Oppbevaring av dokumenter

Så lenge et formelt Akan-opplegg er i gang, oppbevares dokumentasjon i saken i BHT's journal i tillegg til den ansattes personalmappe.

Når en Akan-avtale avsluttes bør dette formaliseres ved at de som har vært involvert i saken samles for å oppsummere og evaluere avtalen sammen med den ansatte. Går det mer enn to år etter siste brudd på avtalen, makuleres papirene i saken.

Dersom saken går over til å bli en personal-/disiplinærsak, overtar Seksjon for HR dokumentene.

Utforming av individuelle opplegg

Momenter som må vurderes i utformingen av det individuelle opplegget:

Arbeidsmessig justeringer

Er det nødvendig med midlertidige endringer av arbeidstid, oppgaver eller ansvar? Vurderingene må foretas av leder ut fra hensynet til at sikkerhet, kvalitet og arbeidsmiljø skal ivaretas, og at arbeidstakeren skal fungere best mulig i jobben.

Evaluering underveis

Den individuelle Akan-avtalen er i praksis en oppfølgingsplan, og det er viktig at avtalen vurderes kontinuerlig i oppfølgingsmøter. Det må avtales hvor ofte teamet skal møtes, hvor og hvem som deltar. Det er leder som er ansvarlig for oppfølgingen og at møter gjennomføres jevnlig. Fokus på møtene bør være på det arbeidsrelaterte og fungering på jobb.

Fravær og sykdom

Det må avklares hvem som skal ha melding om fravær uansett årsak. Det bør vurderes hvorvidt den ansatte skal ha rett til å benytte egenmelding. Hvem skal ha kontakt med vedkommende under sykefravær, og hvordan skal dette foregå? Er det aktuelt med hjemmebesøk, og i hvilke anledninger? Det kan i noen situasjoner også være en fordel å avtale oppfølging i forbindelse med ferie og fridager dersom det oppleves som en trygghet for vedkommende, men dette må vurderes fra sak til sak.

Vurdering hos lege og behandling

Det er rimelig at arbeidsgiver – som en forutsetning for å tilby en individuell Akan-avtale – inkluderer et punkt om at arbeidstaker forplikter seg til å oppsøke og gjennomføre en helsesjekk hos bedriftshelsepersonell, fastlege eller spesialister innen behandlingstilbudet på rusfeltet (ruspoliklinikker). Dette gjelder også ved spillavhengighetsproblemer.

Det forutsettes at arbeidstakeren gir fullmakt (skriftlig) til nødvendig og relevant informasjonsutveksling og samarbeid mellom bedriften og eksterne behandlere. BHT skal være kontaktledd mellom bedriften og fastlegen, og eventuelle andre eksterne behandlere. 

Avklaring av roller og ansvar

Avklar hvem som skal involveres og hvilket ansvar de enkelte skal ha i saken:

  • Arbeidstakeren selv
  • Nærmeste leder
  • Akan-kontakt
  • Bedriftshelsetjeneste
  • Personkontakt/kollegastøtte

Hva skjer ved brudd på Akan-avtalen

Dersom en har inngått en Akan-avtale, som både skal ivareta arbeidsplassens behov for sikkerhet, samt legge til rette for at den enkelte arbeidstaker får et tilbud om hjelp og støtte, er det viktig at et feilskjær ikke er ensbetydende med oppsigelse. Det vil være naivt å tro at fordi en har inngått en Akan-avtale, så vil det aldri forekomme en glipp. Derfor blir det viktig å ha et opplegg rundt vedkommende som fanger opp et eventuelt tilbakefall uten at sikkerheten settes i fare og som gir rom for justeringer. Akan-avtalen er dynamisk og må sees på som en prosess som vurderes fra person til person og fra situasjon til situasjon.

Dersom Akan-avtalen brytes, vil den ansatte motta advarsel. Teamet rundt vedkommende må samles og finne ut hva som har skjedd, og på bakgrunn av det vurdere om Akan-avtalen skal korrigeres og videreføres eller om avtalen skal avsluttes.

Dersom konklusjonen blir at det er hensiktsmessig å fortsette, kan avtalen forlenges med inntil et år.  Eventuelle endringer, justeringer eller innskjerpinger må gjøres skriftlig. Dersom det konkluderes med at Akan-avtalen skal avvikles, må saken håndteres videre som en ordinær personalsak. Dersom arbeidstaker ikke følger opp sine forpliktelser i henhold til avtalen, vil teamet vurdere og leder avgjøre, om det er hensiktsmessig å fortsette Akan-avtalen eller om den skal avvikles og håndteres som en ordinær personalsak. Oppsigelse eller avskjed kan være et resultat, ref. Arbeidsmiljøloven § 15-7 og § 15-14.

Spesielt i forhold til pengespill

  • Er det behov for økonomisk rådgiving? (Bank/finansinstitusjon eller sosialtjenesten i kommunen)
  • Avtale om disponering av lønn?
  • Vurdere behov for profesjonell behandling

Nyttige lenker

Her får du en oversikt over norske nettsteder som kan være nyttige:

Studenter 

Alle studenter skal medvirke til å sikre et godt og trygt læringsmiljø. Dette innebærer at alle har ansvar for å formidle høgskolens retningslinjer og holdning til rus og spillavhengighet.

Høgskolens holdning er at det også for studenter er uakseptabelt å være påvirket av rusmidler i undervisningstid, i praksis eller annen studierelatert arbeidstid. Dette gjelder både alkohol og andre rusmidler. Bruk av medisiner som ikke er foreskrevet til deg eller bruk som overstiger den anbefalte doseringen fra legen, vil i noen tilfeller kunne regnes som rusmidler.

I tillegg dreier det seg om bakrus og alkohollukt.

Mange unge benytter seg av spill, herunder pengespill. Dersom du selv føler at spilling tar over din hverdag eller at du bruker mye penger på spilling, bør du vurdere å ta kontakt med profesjonelle. Du kan lese mer om dette på Helsenorge sine sider om pengespill og avhengighet: 
https://www.helsenorge.no/rus-og-avhengighet/https://www.helsenorge.no/rus-og-avhengighet/.
Se også https://akan.no/

For studenter som er i praksis, vil de retningslinjer og regler som gjelder på praksisplassen, også gjelder for studenter, dette gjelder både for rusmidler og spill. Brudd på reglene vil kunne medføre avbrudd i praksisperioden, som igjen vil kunne føre til konsekvenser for det videre studieløpet som krever gjennomført praksis.           

Dersom man opplever bekymringer rundt studenters/medstudenters helse og velferd, kan man kontakte SiØ råd og helse (Studentsamskipnaden i Østfold). Ved kontakt er det viktig at studentens identitet holdes skjult, så sant det ikke er akutt fare for liv og helse.

Studenter med rusrelaterte problemer eller spillavhengighet, kan oppsøke SiØ råd og helse eller egen fastlege for støttesamtaler, råd, veiledning og hjelp til videre henvisning til adekvat behandlingstilbud.

 

Aktuelle lenker:

 

 

Rusmiddel- og spillproblematikk, vedtatt i AMU 15.09.2022 og godkjent av rektor 04.01.24

 

Publisert 9. mai 2018 13:05 - Sist endret 3. apr. 2024 14:16