Pågående FoU-prosjekter

På denne siden beskriver vi relevante FoU-prosjekter ansatte i seksjonen for tiden jobber med i samarbeid med kollegaer (sist oppdatert mars, 24).

Avkolonisering av høyere utdanning 

Seksjonen har utviklet to kompetansehevingsmoduler med tittel: "Avkolonisering og pedagogisk praksis (les mer om tilbudet her). Vi har forsket på egen utviklingsprosess gjennom kritisk kollektiv autoetnografi. Denne prosessen har både ledet frem til en fagfellevurdert og akseptert artikkel (se nedenfor), og forslag til videreutvikling av selve modulen (samt våre egen pedagogiske praksis).

Artikkelen "Decolonizing higher education in Norway: Critical collaborative autoethnographic reflections on a university pedagogy course" er nå publisert (18.03.24) i tidsskriftet 'Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (i temanummeret "Education and Coloniality in the Nordics"). Les artikkelen her.

Deltakere: Sandra Fylkesnes (LUSP/HiØ), Jørgen Sørlie Yri (OsloMet) og Fredrik Olsson (seksjonen).

Digital literacy and integration of refugees 

Hvilken rolle har digital literacy og digital empowerment for nye, utomeuropeiske migranter sin integrasjon i det nye samfunnet? Vi har gjennomført en intervjustudie med arabisktalende flyktninger som deltar i en universitetsutdanning i Sverige og som har erfaring fra høyere utdanning fra før.

Prosjektet resulterer i bokkapitelet "Digital literacy needs for education and labor market integration of recent Arabic speaking immigrants in Sweden" som kommer ut våren 2024 i boken Digital Empowerment for Refugee and Migrant Learners: Applying strenghts-based practice to adult education (E. Tour, E. Creely, P. Waterhouse and M. Hendersson, Eds.), Routledge.

Deltakere: Fredrik Olsson (seksjonen) og Linda Bradley (Göteborgs universitet).

En undervisningskultur i bevegelse mellom det formaliserte og ikke-formaliserte: en casestudie av undervisningsbaserte refleksjonspraksiser i norsk høyere utdanning

Som et samarbeidsprosjekt internt i seksjonen har vi undersøkt hvordan undervisnings-kulturer og nettverk oppstår, og hvordan disse gjenspeiles i pedagogisk praksis. Mer konkret har vi prøvd å undersøke vilkårene for "samtalen" om undervisning og læring ved Høgskolen i Østfold. En av premissene for ordningen med pedagogisk merittering er at de meritterte skal ha bidratt til kollegiale og samarbeidsorienterte undervisningskulturer. Vi starter derfor vår datainnsamling med fokusgruppeintervju (og oppfølgningsintervjuer) med de nye meritterte underviserne ved høgskolen, hvor vi deretter utviklet og distribuerte (desember, 2021) en spørreundersøkelse (survey) til alle høgskolens fagansatte. Dette utgjør datamaterialet som nå har blitt bearbeidet og analysert.

Artikkelen er nå innsendt og under vurdering.

Deltakere: Håkon N. Tandberg (seksjonen), Hanne S. Røising (pensjonert), Jørgen Sørlie Yri (OsloMet), og Rolf Baltzersen (OsloMet/seksjonen).

Erling Lars Dale 50 år etter: dialektisk og teknisk pedagogikk i høyere utdanning 

Lesningen av Dale og det vi identifiserer som gyldige prediksjoner om utviklingen av en teknisk/teknologisk pedagogikk (i motsetning til, for eksempel, dialektisk pedagogikk), ble igangsatt i en lesegruppe i regi av seksjonen (les mer og delta i lesegruppen her). Den ble startet med et ønske om å skape en arena for kritiske og utviklende samtaler mellom kollegaer på tvers av dag, med undervisning av og med studenter som overordnet tema. Arbeidet tar først og fremst utgangspunkt i Dales publikasjon "Innføring i dialektisk pedagogikk" (1972/73).

Kronikken "Bedre enn Nostradamus?" (Lenke til tekst i Khrono, 29.19.2023) er det første resultatet av lesningen. Vi arbeider med en artikkel (tenkt utgitt i et norsk tidsskrift våren 2024), og har sendt søknad om midler til et bokprosjekt.

Deltakere: Aleksandra Sæheim (seksjonen), Jon Løkke (HVO/HiØ), Magnar Ødegård (UiO) og Håkon N. Tandberg (seksjonen). 

Studentlagde podkastepisoder som trigger for samarbeidslæring og akademisk lesing som sosial praksis 

Dette prosjektet har studentlagde podkastepisoder som læringsaktivitet som hovedfokus. Faglærer gjennomføre i samarbeid med Håkon et NSD-godkjent forskningsopplegg våren 2022, knyttet til gjennomføringen av læringsaktiviteten i et emne i et bachelorstudium. Datamaterialet er innsamlet fra spørreundersøkelser, gruppeintervjuer, og ustrukturert observasjon. 

En artikkel er under bearbeiding og forventet sendt til et relevant tidsskrift i løpet av våren 2024.

Deltakere: Elin Tangnæs (HVO/HiØ) og Håkon N. Tandberg (seksjonen). 

360-opplevelser i naturfagsundervisningen

Dette utviklingsprosjektet tar for seg bruk av interaktive 360-graders bilder og video i undervisningen, nærmere bestemt naturfag. Prosjektet ble påbegynt vinteren 2020. Covidrestriksjoner umuliggjorde utflukter i naturfag, og ønsket var å lage et interaktivt opplegg som kunne brukes som et alternativ. Vi bestemte oss for å lage en case om årstidene, og lagde en pilot om vinteren. I denne kombinerte vi video, bilder, tekst og oppgaver med 360-graders stillbilder. Vi testet opplegget på studenter som opplevde det som inspirerende, så vi lagde interaktive opplegg for de resterende årstidene hvor vi prøvde litt forskjellige tilnærminger til innholdet. I løpet av våren 24 blir alle casene testet ut på naturfagsstudenter ved HiØ, som også skal ta med seg opplegget ut til utvalgte barneskoler i Haldensområdet. Les mer om prosjektet og se eksempler

Deltakere: Hanne Eik Pilskog (LUSP/HiØ) og Bjørn Egeland (seksjonen).

Publisert 18. aug. 2021 14:27 - Sist endret 18. mars 2024 17:41