Dekomp, voksenopplæring og digital kompetanse

21. april kom over 60 lærere, skoleledere og IT-medarbeidere fra voksenopplæringsskoler (VO) i Østfold, til Remmen for å avslutte et godt – og litt annerledes – Dekompsamarbeid gjennom 1 ½ år. Sonja Nygaard-Joki og Stine Brynildsen, begge fra fagmiljø for IKT og læring, har drevet Dekomparbeidet og arrangerte ettermiddagssamlingen som blant annet hadde fokus på erfaringsdeling og å knytte profesjonelle nettverk på tvers av skoler. 

Blide lærere fra voksenopplæringsskolene i Moss, Fredrikstad og Sarpsborg.

Januar 2021 ble vi, Sonja og Stine, spurt om å inngå et Dekomp-samarbeid med fire VO-skoler i Østfold som ønsket å utvikle lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse (pfdk). Vi var ikke sene om å si ja, ettersom både pfdk, norsk som andrespråk og språkinnlæring er noe vi begge synes er både viktig og spennende. Oppdraget var også spennende fordi det måtte organiseres litt annerledes enn et «vanlig» Dekomp-oppdrag. De fire VO-skolene, som ligger i Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Indre Østfold, ønsket å jobbe i fellesskap og med den samme tematikken, nemlig pedagogisk bruk av Teams og OneNote klassenotatblokk. Men ettersom Sonja og Stine kun er to og at korona gjorde sitt til at det å møtes fysisk var vanskelig, måtte vi tenke nytt.
 

Vår Dekompfilosofi
En viktig del av HiØs Dekompfilosofi er at skoleutviklingen skal være forankret i personalet, at det skal oppleves som skolenært og ha fokus på aktivitet og refleksjon. Etter samarbeidsmøter med skolelederne og ressurspersoner på skolene, der vi diskuterte behov og ønsker, utviklet vi digitale kompetansepakker. Kompetansepakkene brukes delvis synkront og delvis asynkront. I den asynkrone delen kunne lærerne på de ulike skolene organisere arbeidet både selvstendig og i team over en viss periode. Den synkrone delen bestod av heldigitale fellesmøter på hver enkelt skole. Sonja og Stine hadde hovedansvar for to skoler hver og gjennomførte møter med lærerne, underveis og til sist i arbeidsperioden. Hovedformålet med møtene var å gi litt ekstra input, men i hovedsak legge til rette for deling, erfaringsutveksling og refleksjon. I tillegg hadde hver skole ressurspersoner som hadde i oppgave å støtte lærerne på egen skole. De ulike kompetansepakkene hadde fokus på å gi lærerne faglig input knyttet til tematikken, men også legge til rette for at de skulle planlegge, prøve ut og/ eller revidere opplegg og metoder i undervisningen. Hvis du er nysgjerrig på å vite mer om organiseringen, kan du se hvordan vi presenterte det for lærerne i denne introduksjonsvideoen.

Til sammen ble det 7 kompetansepakker fordelt over halvannet år. Vi har samlet dem i denne Wakeleten.


Lærerike opplevelser
For å avslutte det gode samarbeidet, og fordi vi endelig hadde mulighet til å møtes fysisk, arrangerte vi altså en ettermiddagssamling på Remmen. Over 60 lærere og skoleledere fra Moss, Fredrikstad og Sarpsborg, deltok. Dagen startet i fellesskap i Aud 2 for en felles oppsummering av prosjektperioden. Blant annet ble lærerne spurt om hvordan de ville beskrive Dekomparbeidet med tre ord. Disse ordene lagde vi en ordsky av. Som man kan se på bildet, så oppsummeres prosjektet av mange som både lærerikt, nyttig, utfordrende, praksisnært og relevant. I tillegg kommenterte noen at det var mye nytt og en del nyttig, mens andre oppsummerte at det var lite nytt. Noen satte pris på at det var tid til å prøve, mens andre synes det skulle vært mer tid til oppfølging. Denne enkle oppsummeringsøvelsen, slik vi tolker den, viser at de aller fleste beskriver utviklingsarbeidet sitt i positive ordelag og at vi – som i all skoleutvikling og læring generelt – vanskelig kan få tilpasset oppleggene våre nok til å treffe alle. Men alle tilbakemeldingene er fine tilbakemeldinger som vi som fagpersoner, tar med oss i videre arbeid.

 

Illustrasjon: Stine Brynildsen, HiØ
Illustrasjon: Stine Brynildsen, HiØ

Etter felles oppstart ble lærerne delt inn i små grupper på tvers av skoleslag. I gruppene skulle de først fortelle for hverandre om noe de hadde jobbet med i løpet av Dekompprosjektet og erfaringer knyttet til dette. Deretter fikk hver gruppe i oppdrag å løse en kreativ videooppgave, som hadde som hovedformål å få gruppa til å utforske, tenke litt nytt, bli enda bedre kjent, få litt mer digital kompetanse – og ha det gøy samtidig! Klikk her for å se oppdraget gruppene jobbet med.

Til slutt ble det servert pizza og drikke, og dagen ble avsluttet med et mini-TeachMeet der lærerne kunne dele tanker og idéer knyttet til voksenopplæring med hverandre.

Vi synes dette ble en fin avslutning på et godt samarbeid, med mye latter og liv, men også erfaringsdeling og (håper vi) knytting av nye profesjonelle bånd, som vil komme både enkeltlærere og skolene til gode i det videre arbeidet. Å delta i et slikt samarbeidsprosjekt er ikke bare utviklende for de lærerne og lederne som er med, men i høyeste grad også for oss fra HiØ. Vi har lært så mye om det å drive god voksenopplæring og har fått stor respekt for den svært komplekse og mangefasetterte hverdagen en voksensopplæringslærer står i.

Tusen takk!

Les mer om oss:

Sonja Nygaard-Joki (høgskolelektor), PIL

Stine Brynildsen (høgskolelektor), PIL

Emneord: profesjonsfaglig digital kompetanse, voksenopplæring, dekomp, grunnleggende ferdigheter
Publisert 5. mai 2022 15:00 - Sist endret 6. mai 2022 08:42