Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Studieplan for IKT for lærere (30 studiepoeng) (2011–2012)

Informasjon om studiet

IKT for lærere (30 studiepoeng) tilbys som videreutdanning for lærere, og kan inngå som en del av allmennlærerstudiet/grunnskolelærerstudiet eller som videreutdanning for førskolelærere. Studiet kan også organiseres som kompetanseutviklingstiltak for faglig og administrativt personale i høgskolen, og tilrettelegges for lærere på høgere nivå i utdanningssystemet, gjennom tilpassing av arbeidskrav og innhold.

Studiet har fokus på informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) som verktøy for lærerarbeid og skal øke studentenes formelle og reelle IKT-kompetanse. Studiet skal gi innføring i faglig og pedagogisk bruk av IKT i undervisning, lek og læring, normalt med utgangspunkt i grunnskolens læreplan og Rammeplanen for barnehagen, samt sette slik bruk inn i et samfunnsperspektiv. Faglig og pedagogisk mestring av aktuelt teknisk utstyr og av nye arbeidsformer står særlig sentralt i studiets to emner.

 

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Studenter som har gjennomført IKT for lærere (30 studiepoeng):

  • kan bruke IKT som verktøy i eget arbeid med planlegging og gjennomføring av undervisning.
  • kan bruke IKT som verktøy i forhold til elevenes læring og barns utvikling, eller knyttet til lærere og studenters arbeid i høgskoleutdanning.
  • har utviklet ferdigheter i digital kommunikasjon og bruk av multimedia.
  • har utviklet innsikt i bruk av ulike former for digitale læringsmiljøer.
  • kan se sammenhengen mellom ulike læringsperspektiver og utvikling av digital kompetanse.
  • har kjennskap til vurdering og bruk av digitale læringsressurser.
  • har utviklet ideer om fagdidaktisk bruk av IKT.
  • har utviklet reflektert kunnskap om og holdninger til bruk av IKT i barnehage, skole og annen relevant  opplæring
  • har innsikt i IKTs betydning for barne- og ungdomskultur, samfunn og arbeidsliv

Opptak

Opptakskrav er fullført lærerutdanning eller tilsvarende. Søkere med annen relevant kompetanse vil bli vurdert individuelt. Studenter på allmennlærerutdanningen/grunnskolelærerutdanningen/førskolelærerutdanningen foretar fagvalg eller emneregistrering i 2. studieår eller senere, for å avlegge emnekombinasjonen som tilsvarer studiet IKT for lærere.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet IKT for lærere (30 studiepoeng) er organisert i to obligatoriske emner på 15 studiepoeng.

Se egne emnebeskrivelser for detaljert informasjon.

 

Organisering og læringsformer

Arbeidsformene som anvendes i studiet skal være relevante for arbeidsoppgaver lærere står overfor i barnehage, skole og annen relevant opplæring. Arbeidsformer som vil bli brukt er forelesninger, demonstrasjoner, praktisk arbeid med IKT-utstyr, øving og oppgavearbeid både individuelt og i gruppe, arbeid med obligatoriske oppgaver i hvert av emnene og selvstudium.

Deltakelse på Datamessa arrangert av Forum for IKT i Østfoldskolen inngår i undervisningen, i høstsemesteret.

Arbeidskrav
I begge emnene skal det lages en digital arbeidsmappe. Innholdet i arbeidsmappen består av innleverte, obligatoriske oppgaver  knyttet til hovedtemaer i de to emnene. Oppgavene vil dels bli utført i tilknytning til undervisningen og dels som hjemmearbeid. Omfang, tidspunkt og godkjenning av innleveringene framgår av semesterplanene.

Alle arbeidskrav i den digitale arbeidsmappen må være levert innen frist satt i semesterplan og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i emnene.

For en nærmere beskrivelse av hva mappene skal inneholde, se emnebeskrivelsene.

 

Praksis

Det er ikke veiledet praksisopplæring i studiet, men arbeidskravene kan organiseres som oppgaver knyttet til studentenes arbeidssituasjon, dersom de er ansatt i barnehage, grunnskole eller på høgere utdanningsnivå.

Evaluering av studiet

Nettbaserte studentevalueringer hvert semester. Resultatene meldes til studieleder og drøftes med studentene.

Tilbakemelding underveis

Studentene får muntlig eller skriftlig tilbakemelding på studieframgang underveis i studiet i tilknytning til godkjenningen av arbeidskravene.

Vurdering

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i de enkelte emner.

Studenten møter varierte vurderingsformer som skriftlig eksamen, muntlig eksamen, praktiske oppgaver og hjemmeoppgaver. Det blir gitt én karakter i hvert emne. Det benyttes gradert karakterskala fra A- F, hvor A er beste karakter, E er dårligste bestått karakter og F betyr ikke bestått.

Se emnebeskrivelsene for en mer detaljert beskrivelse av vurderingsformer.

 

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart. 

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 23.06.2008

Studieplanen er revidert

Studieleder Kjersti Berggraf Jacobsen, 16.05.2011

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2011 - 2012

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 11. mai 2024 03:16:17