Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Nettbasert

Studieplan for IKT for lærere (30 studiepoeng) (2022–2023)

Informasjon om studiet

IKT for lærere (30 studiepoeng) tilbys som videreutdanning for lærere. Studiet kan også organiseres som kompetanseutviklingstiltak for faglig og administrativt personale i høgskolen, og tilrettelegges for lærere på høyere nivå i utdanningssystemet.

Emnene tilbys som MOOC (Massive Open Online Courses). 

Studiet har fokus på informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) som verktøy for lærerarbeid og skal øke studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse. Studiet skal gi innføring i faglig og pedagogisk bruk av IKT i læring, normalt med utgangspunkt i grunnskolens læreplan samt sette slik bruk inn i et samfunnsperspektiv.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Studenter som har gjennomført IKT for lærere (30 studiepoeng):

  • har utviklet profesjonsfaglig digital kompetanse og kan legge til rette for elevenes læring

  • kan anvende IKT som hjelpemiddel i planlegging, administrasjon og gjennomføring av eget studium, og for gjennomføring av undervisning.

  • har utviklet ferdigheter i digital kommunikasjon og bruk av multimedia

  • kan se sammenhengen mellom ulike læringsperspektiver og utvikling av digital kompetanse

  • har utviklet kunnskap og ferdigheter om pedagogisk og fagdidaktisk bruk av IKT

  • har utviklet digital dømmekraft mht bruk av IKT i skole og annen relevant opplæring

  • har innsikt i IKTs betydning for barne- og ungdomskultur, samfunn og arbeidsliv

  • har kunnskap om bruk av sammensatte tekster knyttet til digital studieteknikk og undervisning

  • kan samarbeide i digitale læringsmiljø og andre profesjonsfelleskap

  • har kunnskap om vurdering for læring i digitale omgivelser

  • kan produsere digitale læringsressurser

  • kan bruke digitale hjelpemidler i arbeid med elever med ulike behov

  • kan reflektere over hvordan digitalisering endrer lærerrollen

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet IKT for lærere (30 studiepoeng) er organisert i to obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng, emne LA101IKT14 Innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi og emne L102IKT15 Pedagogisk bruk av IKT.

Se studiemodell under og egne emnebeskrivelser for detaljert informasjon.

 

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer
Studiet er nettbasert, og organiseres som MOOC.

Arbeidsformene som anvendes er relevante for arbeidsoppgaver lærere står overfor i skole og annen relevant opplæring. Arbeidsformer i studiet er digitale undervisningssekvenser, video, praktisk arbeid med digitale ressurser, øving og oppgavearbeid, i hovedsak individuelt og noe i gruppe, og selvstudium. I tillegg er det obligatoriske oppgaver i hvert av emnene som del av eksamen.

Undervisningen i studiet bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.

Arbeidskrav
Det er ingen arbeidskrav knyttet til studiet.

Vurderingsformer
Studentene får digital tilbakemelding på studieframgang underveis i studiet i tilknytning til mappeoppgavene.

I begge emner er det mappevurdering. Det benyttes både karakterregel A-F og Bestått / Ikke bestått ved vurdering av emnene. Se emnebeskrivelsene for en mer detaljert beskrivelse av vurderingsformer.

Praksis

Det er ikke veiledet praksisopplæring i studiet.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette programmet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering.

  • Det blir gjennomført evalueringer av de enkelte emnene, se den enkelte emnebeskrivelse.

Slik kan du påvirke kvalitetsutviklingen av studiet ditt:https://www.hiof.no/studier/studentmedvirkning-i-kvalitetsarbeidet/

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart. 

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 8. mars 2022

Studieplanen er revidert

Studieleder Jarl Hagen, 7. januar 2021

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2022-2023

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk.
Instituttleder Espen Langbråten Wilberg
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 10. mai 2024 03:17:26