Studentene har sagt sitt: Koronaåret ble en nedtur

Studieåret 2020 ble ikke som forventet, det reflekteres i den årlige undersøkelsen Studiebarometeret som ble lagt frem torsdag 11. februar.

Det har vært stille på studentkroa på høgskolens campus på Remmen etter nedstengningen 12. mars 2020. Foto: HiØ.

– Som tidligere år, rapporterer studenter ved HiØ generelt om at de er svært tilfredse med studieprogrammet de går på. De opplever studieprogrammet som faglig utfordrende, og at eksamen og vurderingsformer både krever forståelse og resonnement, samt bidrar til deres faglige utvikling. Det er vi glad for, sier prorektor for utdanning Annette Veberg Dahl ved Høgskolen i Østfold.

Til tross for dette melder studentene i undersøkelsen ved alle landets universiteter og høyskoler at de i 2020 opplevde at det sosiale og faglige miljøet ikke har stått til forventningene. Det samme gjelder for studentene ved Høgskolen i Østfold. 

– Dette kommer dessverre ikke som en overraskelse. Vi ser også at studentene skårer lavere enn før på motivasjon, sier Veberg Dahl.

Totalt 70.000 studenter ved norske høyskoler og universiteter er i år med på undersøkelsen om hvordan de opplever kvaliteten ved studiet sitt og hvilken innvirkning koronasituasjonen har hatt. 

Prorektor for utdanning ved Høgskolen i Østfold, Annette Veberg Dahl. Foto: HiØ.

– Dette er den største nasjonale undersøkelsen om hvordan studentene har opplevd perioden med pandemien, og tallenes tale er klare. Dette har definitivt vært et tøft år for studentene, understreker Veberg Dahl. 

Nærmere halvparten av studentene som svarte på Studiebarometeret ved Høgskolen i Østfold, melder om at de har følt seg ensomme under korona-nedstengingen våren 2020, og over 70 prosent har svart at de har savnet det sosiale studiemiljøet. Tallene er noe lavere enn for det nasjonale gjennomsnittet. 

 

 

Heldigital undervisning har svekket kvalitet og samspill

Den 12. mars 2020 vedtok regjeringen å stenge alle landets høgskoler og universiteter fra og med klokken 18:00 samme dag. For de fleste som ikke allerede gikk på nettbaserte studium, ble overgangen brå både for studentene, men også for ansatte, da så og si all undervisning på kort tid ble digital.

Allerede på våren i fjor ble det gjort en undersøkelse ved HiØ som gav et innblikk i hvordan høgskolens studenter opplevd nedstengning og overgangen til heldigital undervisning og veiledning.

I denne kartleggingen svarte litt over 60 prosent av de 647 deltakende studentene i undersøkelsen at de opplevede at den overordnede studiesituasjonen var blitt dårligere eller svært mye dårligere enn den var før nedstengning.

– Svarene i Studiebarometeret underbygger det vi kartla ved høgskolen i fjor vår. Heldigital undervisning har dessverre ført til at kvaliteten og samspillet med andre svekkes, sier prorektor for utdanning.

Strenge smitteverntiltak gjør det vanskelig å legge til rette for gode tiltak for studentene

Veberg Dahl forteller at det i hele høstsemesteret, og særlig etter de skjerpede smitteverntiltak på senhøsten i Østfold-regionen, har vært et betydelig fokus på å sikre studentene god og forutsigbar informasjon, spesielt knyttet til undervisning og eksamen.

– Sammen med en gruppe studenter og studentsamskipnaden i Østfold har vi utviklet nettsiden «Guide til en bedre studiehverdag». På denne siden finnes ulike ressurser med tips og råd for både studiemestring, sosialt liv og helse og velferdstilbud. Vi har også nedsatt en gruppe som jobber med å få opp aktivitetstilbud ved siden av studiene, men de strenge smittevernsreglene den siste tiden har gjort dette arbeidet vanskelig, forteller hun. 

Hun forteller også at det er igangsatt et prosjekt med online-læringsassistenter, inspirert av OLA-modellen ved Universitetet i Sørøst-Norge. Læringsassistentene skal bidra til gode digitale læringsmiljø nå som store deler av all undervisning er digital.

En ekstraordinær situasjon 

Det store flertallet av høgskolens studenter oppgir i Studiebarometeret at de i liten grad har blitt forhindret fra å delta i nettundervisningen grunnet egnet utstyr, egen digital kompetanse, plassmangel hjemme eller ansvar for barn. 

– Høgskolen har forsøkt å legge til rette så godt som mulig for å sikre at studentene våre har fått et godt studietilbud, likevel er det beklagelig, men ikke overraskende, at mange av studentene har opplevd en dårligere studiesituasjon og et dårligere læringsutbytte, knyttet til undervisningen etter 12. mars i fjor, sier Veberg Dahl.

– Korona-situasjonen har vært ekstraordinær og våre studenter har snart i ett år måttet leve med strenge tiltak. Vi håper at smittesituasjonen snart blir under kontroll, og at det igjen vil bli mulig for studentene å komme tilbake på campus. Dette ser vi alle frem til. 

– Vi er derfor positive til at Folkehelseinstituttet nå går ut og anbefaler å lempe på restriksjonene for fysisk tilstedeværelse på høyskoler og universiteter snarlig, sier prorektoren.

Fakta om Studiebarometeret

  • Studiebarometeret 2020 ble gjennomført av NOKUT for åttende gang og alle data er samlet inn i perioden 20. oktober til 17. november 2020.
  • Alle studenter i andre studieår på et bachelor- eller masterprogram mottok undersøkelsen.
  • Ved HiØ var det totalt 723 respondenter, noe som gir en svarprosent på 46 ved vår institusjon.
Emneord: Studiebarometeret Av Nina Skajaa Fredheim
Publisert 11. feb. 2021 10:06 - Sist endret 13. des. 2023 20:31