Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2022–2023)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett obligatorisk emne, Grunnleggende andrespråkspedagogikk (15 studiepoeng) og to valgfrie emner, Andrespråkspedagogikk fordypning – for norsklærere og lærere i norskopplæringen og Andrespråkspedagogikk fordypning – for faglærere og programfaglærere, hver på 15 studiepoeng. Studentene velger ett av de valgfrie emnene. I alle emnene står teorier om andrespråk og flerspråklighet sentralt, og begge disse fagfeltene vil bli drøftet i et praksisnært og didaktisk perspektiv. I det obligatoriske emnet Grunnleggende andrespråkspedagogikk, tar vi for oss de grunnleggende temaene i andrespråkspedagogikk som er felles på tvers av fag. De valgfrie emnene, Andrespråkspedagogikk fordypning – for norsklærere og lærere i norskopplæringen og Andrespråkspedagogikk fordypning – for faglærere og programfaglærere, bygger videre på det obligatoriske emnet, og er en videre fordypning av temaene. Temaene beskrives nærmere i den enkelte emnebeskrivelse.

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Ingen. 

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet er samlingsbasert med tre fysiske samlinger à to dager i hvert semester. Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevtekster i ulike sjangre og knytta til ulike fag. Selvstudium utgjør en vesentlig del av studiet. HiØ benytter per nå Canvas som sitt digitale læringsrom, og informasjon om studiet vil bli løpende lagt ut i Canvas.


Arbeidskrav og vurderingsformer

Det er knyttet arbeidskrav til studiet som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se nærmere informasjon i den enkelte emnebeskrivelse. Studentene får veiledning og tilbakemelding knyttet til arbeidskrav. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Kandidatene blir vurdert både ved individuell muntlig og skriftlig eksamensform.
Det benyttes bokstavkarakterer A-F i begge emnene. Se emnebeskrivelsene for mer informasjon.

 

Plagiatkontroll/fusk
Skriftlige arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen som gis er i overensstemmelse med anerkjent, forskningsbasert kunnskap fra relevante forskningsfelt, og de som underviser er aktive forskere innen andrespråks- og flerspråklighetsfeltet. I tillegg vil undervisningen også innebære en trening i å forholde seg kritisk, undersøkende og analytisk til temaene som tas opp og måten de presenteres på. Studentene vil få trening i forsknings- og utviklingsarbeid, både metodisk og analytisk, gjennom arbeidskravene der studentene skal gjennomføre mindre undersøkelser på egen arbeidsplass.

Internasjonalisering

Studiet er et ledd i internasjonalisering av den norske skolen. Kunnskap om andrespråksutvikling og flerspråklighet vil øke forståelsen for de utfordringer vi møter i en verden med økt mobilitet og internasjonalisering.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre nasjonale deltakerundersøkelser.

Litteratur

Se de enkelte emnebeskrivelsene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 03:26:31