Kollegaobservasjon på sitt beste i Mosseskolen

Hva kjennetegner læreres opplevelser av kollegaobservasjoner når det oppleves på en god måte? Hva var det som gjorde det mulig? Og hva skal til for at det skal kunne bli flere gode opplevelser med kollegaobservasjon framover? Med disse spørsmålene som utgangspunkt har vi hatt et DeKOMP samarbeid med Mossekolen i skoleåret 2021/22. For å bli kjent med hva lærerne på de forskjellige skolene legger i dette, valgte vi i samarbeid med skoleeier å gjøre styrkeworkshop med oppfølging om temaet kollegaobservasjon på alle de 16 kommunale skolene.

Foto: Kjersti Lien Holte, HiØ

På en styrkeworkshop har vi fokus på lærernes erfaring med kollegaobservasjon når de har opplevd det som positivt. Det å ha fokus på de positive erfaringene hjelper oss å se hva man vil ha mer av samtidig som det fremmer læring i kollegiet på en trygg måte. En styrkeworkshop består av en kort forelesning, et anerkjennende intervju, et gruppearbeid hvor det lages en positiv kjernemappe som peker ut veien videre. Dette ble delt i profesjonsfelleskapet på vertikale tavler. Vi ga også alle lærerne tilbud om å bli observert og få en kort veiledningssamtale med oss når vi skulle komme tilbake for oppfølging.

Rektor ved hver skole oppsummerte det som hadde kommet frem om kollegaobservasjon i de positive kjernemappene og sendte det til veilederne fra HiØ. Dette ble utgangspunkt for en samtale med ledergruppa om veien videre på et oppfølgingsmøte kort tid etterpå. Når det gjelder veien videre ønsket lærerne at positiv kollegaobservasjon settes i system for det skal få prioritet i en travel hverdag. De understreket videre at situasjonen må være trygg og at en selv må kunne styre hva som skal observeres.

Ved det første skolebesøket etterspurte en lærer forslag til hvordan en samtale etter observasjon kan legges opp for at samtalen skal bli noe mer enn bekreftende kaffeprat. For å møte dette behovet utviklet Mia Karrestad og Kjersti Lien Holte et forslag til rammer for en kollegaveiledningssamtale som kan brukes etter observasjon. Til rammene hentet vi inspirasjon fra de velprøvde veiledningsmetodene Reflekterende team og Bevitnende team.

Erfaringene fra dette samarbeidsprosjektet med Mosseskolen har stor verdi for lærerutdanningene. Studentene ved HiØ får høre om erfaringene gjennom undervisning i pedagogikk. Kunnskap og erfaringer som kom fram gjennom styrkeworkshopene vil bli brukt til å skrive en vitenskapelig artikkel om kollegaobservasjon når lærere opplever det som positivt som både kan brukes som pensum og være til nytte i praksisfeltet.

Veiledere fra Høgskolen i Østfold i dette prosjektet har vært Mia Karrestad, Cecilie Olandersson, Sigrun Sthaal Hafstad og Kjersti Lien Holte.


Aktuelle lenker:
Lenke til rammer for veiledningssamtalen (PDF)
 

Emneord: Dekomp, kollegaobservasjon, veiledning
Publisert 16. mai 2022 10:46 - Sist endret 9. sep. 2022 13:02