Fakta om programmet

Studiepoeng:
180
Studiets varighet:
3 år
Undervisningsspråk:
Se den enkelte emnebeskrivelse
Studiested:
Halden

Studieplan for Bachelorstudium i økonomi og administrasjon (2011–2014)

Informasjon om studiet

Studiet passer både for søkere fra videregående skole, og for yrkesaktive søkere som ønsker kompetanseoppbygging for en videre karriereutvikling. Yrkesaktive søkere kan avtale et studieløp på deltid over lengre tid. Det gis tilbud til kandidater som ønsker å supplere tidligere kortere utdanning (eks. høgskolekandidat) med emner som mangler for å oppnå bachelorgraden.

Studieplanen vil bli justert før studieåret 2012-2013 ut fra bestemmelsene i kvalifikasjonsrammeverket, ny plan for bachelor i økonomi og administrasjon som det forventes at Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA), vedtar i mai 2011, og harmonisering av studier i Oslofjordalliansen.

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Fullført og bestått studium gir rett til tittelen "Bachelor i økonomi og administrasjon".

Opptak

Opptakskravet er generell studiekompetanse, eventuelt realkompetanse i henhold til generelle retningslinjer.

 

Det anbefales at studentene har et godt grunnlag i matematikk fra videregående skole (S1+S2 eller tilsvarende). 

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Punktet er revidert av studieleder våren 2013.

Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon bygger på rammeplanen som NRØA har fastsatt som felles ramme for høgskolenes utforming av slike bachelorutdanninger. Planen skal bidra til å sikre en ensartet struktur og et høyt faglig nivå i de økonomisk-administrative utdanningene. Dette skal også gjøre det lettere å fortsette studier, blant annet mastergradsstudier ved andre høgskoler og universiteter i inn- og utlandet.

Studiet har en nasjonal identitet kjennetegnet ved følgende: Studiet skal gi kandidatene faglig innsikt, analytisk trening og problemforståelse innenfor naturgitte, samfunnsmessige og etiske rammer.

De to første studieårene i det treårige bachelorstudiet i revisjon og regnskap bygger også på denne planen. Se egen studieplan for revisjon og regnskap.

Et bachelorstudium omfatter 180 studiepoeng, fordelt over seks semestre. Den obligatoriske delen av studiet er på 100 studiepoeng. 20 studiepoeng er videreføringsemner, og de resterende 60 studiepoeng er profileringsemner. Emnene er nærmere beskrevet i egne emnebeskrivelser. De obligatoriske emner samt videreføringsemner tas i løpet av studiets to første år (1. til 4. semester). Profileringsemnene tas i tredje studieår (5. og 6. semester).  Studenten kan i tredje studieåret velge blant flere profileringsretninger med fastlagt studieprogram (se nedenfor). Studentene kan også velge å ta det 5. og/eller 6. semesteret som utvekslingsstudent i utlandet ved en av våre partnerhøgskoler (se eget avsnitt om internasjonalisering nedenfor). Dersom spesielle grunner foreligger, kan det søkes om å få godkjent ett eller flere emner utenfor studiets profileringsretninger opp til maks. 60 studiepoeng i tredje studieåret. For de som søker videre økonomistudier på masternivå, anbefaler vi i 3. studieår å velge emner som gir fordypning i økonomisk-administrative fag. Ta gjerne kontakt med studieveiledere for å få nærmere informasjon.

Obligatoriske emner i rammeplanen
De økonomiske og administrative fag innbefatter følgende obligatoriske emner (jfr. rammeplanen). Alle emnene er på 10 poeng, og utgjør til sammen 100 poeng:

  • Bedriftsøkonomisk analyse:
    • Innføring i bedriftsøkonomisk analyse med IKT, 10 poeng
    • Finansregnskap, 10 poeng
    • Budsjettering og driftsregnskap, 10 poeng
    • Finansiering og investering, 10 poeng
  • Administrasjonsfag:
    • Organisasjonsteori, 10 poeng
    • Markedsføring og foretaksteori, 10 poeng
  • Samfunnsøkonomi:
    • Mikroøkonomi med anvendelse, 10 poeng
    • Makroøkonomi, 10 poeng
  • Metode:
    • Metodekurs I: Grunnleggende matematikk og statistikk, 10 poeng
    • Metodekurs II: Samfunnsvitenskapelig metode og anvendt statistikk, 10 poeng

Studiemodellen

Obligatoriske emner i første studieår

  • Innføring i bedriftsøkonomisk analyse med IKT, 10 poeng, høst
  • Markedsføring og foretaksstrategi, 10 poeng, høst
  • Finansregnskap, 10 poeng, høst og vår
  • Metodekurs 1: Grunnleggende matematikk og statistikk, 10 poeng, høst og vår
  • Organisasjonsteori, 10 poeng, vår
  • Budsjettering og driftsregnskap. 10 poeng, vår

Obligatoriske emner i andre studieår

  • Makroøkonomi, 10 poeng, høst
  • Metodekurs II: Samfunnsvitenskapelig metode og anvendt statistikk, 10 poeng, høst
  • Mikroøkonomi med anvendelse, 10 poeng, vår
  • Finansiering og investering, 10 poeng, vår

Videreføringsemner i andre studieår
Studenten velger videreføringsemner innen økonomi og administrasjon på i alt 20 studiepoeng. Tilbudet på videreføringsemner vil kunne variere over tid, avhengig blant annet av tilgang på fagpersonale. Aktuelle videreføringsemner for tiden er:

  • Logistikk, 10 poeng, vår 
  • Operasjonsanalyse, 10 poeng, høst 
  • Videregående regnskap med teori og regnskapsorganisasjon, 15 poeng, høst
  • Internasjonal markedsføring, 10 poeng, høst 
  • Skatterett (del I), 10 poeng, vår 
  • Offentlig regnskap og budsjettering, 5 poeng, høst 
  • Videregående regnskap med teori, 10 poeng, høst

Profileringsemner i tredje studieår
Studenten velger profileringsemner på i alt 60 studiepoeng, jevnfør omtalen av profileringsretningene nedenfor. Studenten kan også velge å legge ett semester eller begge semestrene i det tredje året til en institusjon for høyere utdanning i utlandet.

Det tilbys for tiden følgende profileringsretninger:

1. Økonomisk analyse
2. Prosjektledelse og bedriftsrådgivning
3. Internasjonal økonomi

I tillegg kan studentene velge profileringer i regnskapsfag eller i revisjonsfag som er nærmere beskrevet i studieplanen for høgskolens . eget bachelorstudium i revisjon og regnskap. Dette bachelorstudiet  har de samme obligatoriske emnene som bachelorstudium i økonomi og administrasjon i de to første studieårene. Det gjør det mulig for studenter i økonomi og administrasjon å velge emner fra revisjons og regnskapsstudiet i sitt tredje studieår (jfr. egen studieplan).

Dessuten kan studentene velge profileringer i hhv. 4. Statsvitenskaplige emner og 5. Internasjonal kommunikasjon kombinert med fremmedspråk.

Profileringsretningene blir nærmere omtalt nedenfor. Tilbudet som gis er omfattende og fleksibelt, det kan tilpasses studentenes etterspørsel samt fagmiljøets kompetanse og kapasitet. Det er utformet med tanke på at studentene kan ta ett eller to semestre som utvekslingsstudenter ved utenlandske partnerinstitusjoner og at også utenlandske studenter kan ta deler av sin bachelorutdanning innenfor våre programmer. I løpet av annet studieår velger studentene sin profilering. Enkelte profileringer legger føringer på hva som må velges av videreføringsemner i tredje og fjerde semester.

Det tas forbehold om at dekan kan vedta at enkelte profileringer ikke kan tilbys fordi det ikke er tilstrekkelig mange studenter som melder seg på eller dersom det ikke kan skaffes kvalifisert undervisningspersonale.  

Forberedende kurs i matematikk
Matematikk og statistikk er obligatoriske emner i økonomistudiets metodeundervisning ved alle høgskoler. Fordi studentenes forkunnskaper i matematikk fra videregående skole varierer, tilbys helt i starten av første semester et forberedende kurs i matematikk som alle studenter anbefales å delta i. I dette forberedende kurset gjennomgås og friskes opp grunnleggende kunnskaper i matematikk fra videregående skole. Kurset avsluttes med en utgangstest.

Likestillingsaspekt
Økonomistudiet ved HiØ har i lang tid vært utviklet som utdanning for så vel mannlige som kvinnelige studenter, og om lag halvparten av studentene er i dag kvinner og halvparten menn. Både ved utvalg av lærebøker, annen faglitteratur og bruk av cases og eksempler blir det lagt vekt på å yte best mulig kvalitet og å dekke hele spekteret av markedstyper, produkter og beslutningssituasjoner, for på denne måten å praktisere likestilling. I emner innenfor internasjonal økonomi, internasjonal markedsføring og interkulturell kommunikasjon blir det spesielt lagt vekt på å formidle et perspektiv som bygger på forståelse av etnisk og kulturelt mangfold.

Nærmere om de enkelte profileringsretninger

1. Profileringsretning  Økonomisk analyse

Profilering i økonomisk analyse skal gi bachelorstudentene en fordypning i sentrale fagområder slik som bedriftsøkonomisk analyse, regnskap, strategi, samfunnsøkonomi og metode. 

Mål og innhold
Profileringen skal gi bachelorstudentene et godt faglig grunnlag, både i bredde og dybde, for å kunne fortsette med studier i økonomi og administrasjon på mastergradsnivå. Derfor er profileringen tilpasset opptaksreglene for masterstudiene ved Norges Handelshøyskole. NHH setter langt på vei standard for mastergradsstudier i økonomi og administrasjon (siviløkonom). NHH sier at kandidater som har avsluttet minimum treårig økonomisk-administrativ utdanning, og som har laudabelt karakterresultat, kan tas opp i NHHs masterstudium når det blant annet oppfyller krav om minst 24 studiepoeng i metodefag og minst 24 studiepoeng i samfunnsøkonomiske fag. Profileringen i økonomisk analyse tar hensyn til dette kravet. Profileringen i økonomisk analyse dekker både faglig og metodisk et bredere spektrum av emner og skal dermed også tilby et alternativ for de studentene som ønsker faglig bredde fremfor en smal spesialisering i sin bachelorutdanning. Kandidater som velger denne profileringen, skal i 3. til 6. semester ta totalt 90 studiepoeng i videreførings- og fordypningsemnene som er beskrevet i studiemodellen nedenfor. 

Målgrupper
Profileringens viktigste målgruppe er studenter som tar sitt tredje og siste år i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon ved HiØ. Enkelte emner passer også for studenter som er i et bachelorstudium innenfor andre fagområder. Profileringen passer også for tidligere høgskolekandidater i økonomi og administrasjon som ønsker å fullføre en bachelorgrad ved å ta denne profileringen som tredje året.

Arbeidsform
Det vil benyttes forelesninger, seminarer, presentasjoner og gjesteforelesere. Det legges stor vekt på studentenes aktive deltakelse gjennom innleveringer av term papers, oppgaveløsninger og presentasjoner.

Studiemodell

Videreføringsemner i andre studieår

  • Operasjonsanalyse, 10 poeng, høst
  • Logistikk, 10 poeng, vår

Disse to emnene er obligatoriske for studenter som ønsker profilering i økonomisk analyse.

Profileringsemner i tredje studieår

  • Økonomistyring, 10 poeng, høst
  • Videregående regnskap med teori, 10 poeng, høst 
  • Videregående regnskap med teori og regnskapsorganisasjon, 15 poeng, høst 
  • Valgfritt emne, 5-10 poeng, høst 1)
  • Internasjonal økonomi, 10 poeng, vår
  • Internasjonal finans, 10 poeng, vår
  • Økonomisk seminar, 10 poeng, vår

1) Studentene kan velge flere kombinasjoner. De kan blant annet ta et 15 poengs emne i Videregående regnskap med teori og regnskapsorganisasjon, kombinert med et 5 poengs emne i Offentlig regnskap og budsjettering, som til sammen gir 20 poeng. Det er lagt føringer på hvilke emner som må tas for at studenten skal få attestert den valgte profileringen på vitnemålet.  Ta kontakt med studiekoordinator for å få mer informasjon om valgfrie emner.

Studenter som velger andre profileringer, kan etter avtale ta emner fra profileringen i Økonomisk analyse som videreføringsemner i 3. og 4. semester

2. Profileringsretning Prosjektledelse og bedriftsrådgivning

Profilering i Prosjektledelse og bedriftsrådgivning, med spesialisering i konsulentvirksomhet og prosjektledelse, skal gi bachelorstudentene god kompetanse til å drive prosesser hvor bedriftsøkonomiske problemstillinger settes i fokus. Det er et klart siktemål å kunne bidra til regionens næringsutvikling.

Mål og innhold
Studentene skal etter studieåret beherske bedriftsøkonomiske problemstillinger og ha kunnskap om hvordan bedriftsøkonomi anvendes i privat og offentlig sektor.  Studentene skal lære  rådgivning og kunne gå inn i konsulentrollen, og skal bruke prosjektverktøy og arbeidsmetodikken for å gjennomføre og lede prosjekter. Studentene skal kunne anvende tidligere teoretisk kunnskap på virkelige problemstillinger. Sentralt står et større prosjektarbeid i en prosjektgruppe som tar utgangspunkt i reelle prosjekter fra privat og/eller offentlig virksomhet.

Målgrupper 
Profileringens viktigste målgruppe er studenter som tar sitt tredje år i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon ved HiØ. Profileringen passer også for dem som jobber som bedriftsrådsrådgivere og konsulenter. Profileringen eller enkelte emner passer også for studenter som er i et bachelorstudium innenfor andre fagområder slik som ingeniørfag eller informatikk. Enkelte emner kan også være av interesse for deltidsstudenter som ønsker videreutdanning.

Arbeidsform 
Studentene skal arbeide i nært samarbeid med utvalgte virksomheter i regionen gjennom konkrete prosjekter. Prosjektene skal eies av oppdragsgiver og gjennomføres i samarbeid mellom studentene, næringslivet og faglig ansatte ved høgskolen. Tilnærmingen til de ulike emnene vil være innenfor rammen av spesifikke temaer innenfor det bedriftsøkonomiske fagområdet. Det vil benyttes forelesninger, seminarer, presentasjoner og gjesteforelesere. 
Legg merke til at flere av emnene går over to semestre og at undervisningstimene ofte er organisert som blokksamlinger.

Studiemodell

Videreføringsemner i andre studieår
Studenten velger videreføringsemner innen økonomi og administrasjon på i alt 20 studiepoeng. Aktuelle videreføringsemner er:

  • Operasjonsanalyse,  10 poeng, høst
  • Videregående regnskap med teori, 10 poeng, høst 
  • Internasjonal markedsføring, 10 poeng, høst 
  • Logistikk, 10 poeng, vår
  • Internasjonal finans, 10 poeng, vår 
  • Internasjonal økonomi, 10 poeng, vår 
  • Skatterett I, 10 poeng, vår 
  • Rettslære, 15 poeng, høst og vår 

Profileringsemner i tredje studieår 1)
Kandidater som velger denne profileringen, skal i 5. og 6. semester ta totalt 60 studiepoeng i følgende fordypningsemner:

  • Økonomistyring, 10 poeng,  høst
  • Prosjektledelse 1: Prosjektteori, 10 poeng, høst og vår
  • Prosjektledelse 2: Prosjekt- og endringsledelse, 10 poeng, høst og vår
  • Bedriftsrådgivning, 10 poeng, høst og vår
  • Innovasjonsledelse og bedriftsutvikling, 10 poeng, høst og vår

1)  Studenten kan, etter avtale med studiekoordinator, erstatte opp til 20 poeng av profileringsemnene med andre valgfrie emner innen økonomi og administrasjon. 

3. Profileringsretning i Internasjonal økonomi

Profilering Internasjonal økonomi vektlegger kunnskaper om hvordan internasjonal økonomi fungerer i en verden som er preget av økende globalisering og internasjonal innflytelse. Å tilegne seg kunnskaper om slike forhold er spesielt viktig i en liten, åpen økonomi som den norske.

Mål
Profileringen skal gi studentene en faglig videreføring og videreutvikling av kunnskaper de har ervervet i de to første årene. Etter fullført utdanning skal studentene kunne delta aktivt i praktisk arbeid i direkte kontakt med norske bedrifters forretningsforbindelser i utlandet og/eller i norsk- eller utenlandskeide bedrifter i fremmede land, og få adgang til videre studier på høyere nivå ved utenlandske universiteter. Studentene skal utvikle forståelse for kulturelt og politisk mangfold i verdenssamfunnet.

Målgruppe
Profileringens viktigste målgruppe er studenter som har gjennomført de to første årene i økonomi og administrasjon, men profileringen passer også for studenter som er i et bachelorprogram innenfor andre fagområder.  Det kan tilrettelegges for de som ønsker en videreutdanning i kombinasjon med sitt arbeid.

Arbeidsform Det vil benyttes forelesninger, seminarer, presentasjoner og gjesteforelesere. Profileringen har engelsk som undervisningsspråk.

Norsk som fremmedspråk Utenlandske studenter uten grunnleggende norskkunnskaper, får anledning til å følge emnet Norwegian as a Foreign Language I og II (7,5 +7, 5 studiepoeng) i tillegg til videreføringsemnene og profileringsemnene..

Graden Bachelor in International Business kan tildeles utenlandske studenter som fullfører hele profileringen i Internasjonal økonomi i 5. og 6. semester. I søknaden må det dokumenteres at man fra før har fullført en minst toårig økonomisk-administrativ utdanning tilsvarende de to første årene i høyskolens bachelorstudium i økonomi og administrasjon.

Studiemodell

Videreføringsemner i andre studieår
Studenten velger videreføringsemner innen økonomi og administrasjon på i alt 20 studiepoeng. Aktuelle videreføringsemner er:

  • Operasjonsanalyse,  10 poeng, høst
  • Videregående regnskap med teori, 10 poeng, høst  
  • Logistikk, 10 poeng, vår
  • Internasjonal økonomi, 10 poeng, vår 
  • Skatterett I, 10 poeng, vår 
  • Virksomhetskommunikasjon I, 10 poeng, høst
  • Virksomhetskommunikasjon II, 10, poeng, vår 

 Profileringsemner i tredje studieår

  • Global markets and institutions, 10 poeng, høst
  • International marketing, 10 poeng, høst
  • Corporate Communication, 10 poeng, høst
  • Topics in International Economics, 10 poeng, vår
  • International Finance, 10 poeng, vår
  • Dissertation, 10 poeng, vår 1)

 1) Dissertation er obligatorisk for utenlandske studenter som ønsker å få tildelt en bachelorgrad i International Business.

4. Profileringsretning i statsvitenskapelige emner

Offentlig sektor er en betydelig del av det norske samfunn. Mange av økonomistudentene vil senere få arbeide i offentlig sektor  eller komme i nær kontakt med offentlig sektor (stat, fylkeskommune, kommune og offentlige bedrifter). 

For å gi studentene forståelse for og innblikk i hvordan offentlig sektor fungerer, tilbys studentene i økonomi en profileringsretning med vekt på statsvitenskapelige emner. Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag har i mange år tilbudt årsstudium og påbyggingsstudium i statsvitenskap som egne studietilbud, og nå åpnes deler av disse studiene for studenter som velger denne profileringsretningen.

Mål
Målet med profileringen er å skape en kompetanse som gjør studentene i stand til å nyttiggjøre seg fagområdet i forskjellige yrker og å kunne kombinere det med økonomi- og administrasjonsemnene.

Målgruppe
Målgruppen vil være kandidater i økonomi og administrasjon som ønsker å få kunnskap om statsvitenskap som profileringsemne.

Arbeidsform
Det vil benyttes forelesninger, seminarer, presentasjoner og gjesteforelesere.

Studiemodell

Videreføringsemner i andre studieår
Studenten velger videreføringsemner innen økonomi og administrasjon på i alt 20 studiepoeng. Aktuelle videreføringsemner er:

  • Operasjonsanalyse,  10 poeng, høst
  • Videregående regnskap med teori, 10 poeng, høst 
  • Internasjonal markedsføring, 10 poeng, vår 
  • Logistikk, 10 poeng, vår
  • Skatterett I, 10 poeng, vår
  • Internasjonal økonomi, 10 poeng, vår 

Profileringsemner i tredje studieår

  • Politisk teori, grunnlagsproblemer og demokratiteori, 15 poeng, høst
  • Samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, 15 poeng, høst
  • Offentlig politikk og administrasjon med komparativ politikk, 15 poeng, vår
  • Internasjonal politikk og komparativ politikk, 15 poeng, vår

Det vises for øvrig til beskrivelsene av de enkelte emner under Bachelorutdanning i språk, samfunn og kultur.  

5. Profileringsretning i Internasjonal kommunikasjon

I studiets 5. og 6. semester er det anledning til å velge profilering i internasjonal kommunikasjon kombinert med et fremmedspråk. Studentene velger ett fremmedspråk til sin profilering (engelsk eller eventuelt tysk, fransk eller spansk). Det tas forbehold om tilstrekkelig antall deltakere for at det kan tilbys emner i andre språk enn engelsk. Foruten fremmedspråk, tilbys studentene emner i internasjonal økonomi og internasjonal markedsføring, samt emner i interkulturell kommunikasjon, og kommunikasjonsteori. Totalt vil profileringen omfatte 60 studiepoeng. Denne profileringen vektlegger det internasjonale aspektet ved økonomi- og markedsføringsfagene.  

Mål
Profileringen skal gi en fordypning innenfor følgende fagområder:

  • Engelsk (eventuelt tysk, fransk eller spansk) kommunikasjon
  • Internasjonal økonomi / Internasjonal markedsføring
  • Kommunikasjonsteori / interkulturell kommunikasjon Denne profileringen skal gi studentene et grunnlag i skriftlig og muntlig kommunikasjon samt interkulturell kommunikasjon. Målet er å gi studentene de nødvendige redskaper for å kunne fungere i et internasjonalt arbeidsmiljø.

Målgrupper
Profileringens målgruppe er studenter som ønsker å utvikle en internasjonal profil, både gjennom økonomifagene og ved å utvide sine språkkunnskaper i ett av de tilbudte fremmedspråkene, og da særlig med tanke på praktisk språkferdighet.

Arbeidsform
Undervisningen legges opp som gruppearbeid og prosjektarbeid. Studentene vil arbeide i mindre grupper, slik at de får anledning til å praktisere språket aktivt.

Studiemodell

Videreføringsemner i andre studieår
Studenten velger videreføringsemner innen økonomi og administrasjon på i alt 20 studiepoeng. Aktuelle videreføringsemner er:

  • Operasjonsanalyse,  10 poeng, høst
  • Videregående regnskap med teori, 10 poeng, høst  
  • Logistikk, 10 poeng, vår
  • Skatterett I, 10 poeng, vår 

Profileringsemner i tredje studieår

  • Virksomhetskommunikasjon I (engelsk), 10 poeng, høst 1)
  • Digital kommunikasjon og kommunikasjonsteori, 10 poeng, høst
  • Internasjonal markedsføring, 10 poeng, høst
  • Virksomhetskommunikasjon II (engelsk), 10 poeng, vår 1)
  • Interkulturell kommunikasjon, 10 poeng, vår
  • Internasjonal økonomi, 10 poeng, vår 2)

1)  For valg av annet språk enn engelsk kontakt studieleder.
2) Alternativt kan emnet EU-kunnskap (SFB50306) velges. Det vises for øvrig til beskrivelsene av de enkelte emner under Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.

Organisering og læringsformer

Studieprogrammet utformes slik at det tar opp sentrale elementer fra Kvalitetsreformen i høyere utdanning. Dette inkluderer styrket individuell oppfølging av studentene gjennom mer seminarundervisning, individuell veiledning og nye vurderings- og evalueringsformer. Undervisnings- og arbeidsformer samt arbeidskrav og vurderingsformer er nærmere omtalt i de enkelte emnebeskrivelsene.

Som forklart ovenfor er studiet organisert i en rekke emner: obligatoriske emner, videreføringsemner og profileringsemner. Som regel omfatter et emne 10 studiepoeng slik at normert semesterstudium omfatter tre selvstendige emner.

Bruk av bibliotek

  • Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.
  • Gjennom prosjektoppgaver, gruppearbeid og innleveringer blir studentene stimulert til aktivt å søke etter fagstoff og empiriske data i både bibliotek og på Internett. I første semester gis en grunnleggende innføring i bruk av IKT. Bruk av dataverktøy, økonomisk programvare og Internett er en integrert del av undervisningen.

Studiet skal gi en praksisorientert høyere utdanning. Det betyr at fagstoffet har en klar forankring i relevant teori og aktuelle forskningsresultater, samtidig som utstrakt bruk av praktiske eksempler og cases gir yrkesrelevant praksis.

Opplæring i akademisk skriving
I tillegg til biblioteksundervisningen får studentene opplæring i akademisk skriving. Skriveopplæringen gis i videregående emner der det er en naturlig kobling til prosjektoppgaver som studentene skal skrive. Disse emner er:

  • Prosjektledelse 1, 10 poeng, høst og vår
  • Bacheloroppgave i internasjonal økonomi, 10 poeng, vår
  • Økonomisk seminar, 10 poeng, vår

Arbeidskrav
I de fleste emner inngår obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen. Gjennom retting og tilbakelevering av arbeidskrav gis det samtidig tilbakemelding til studentenes læring. Slike arbeidskrav kan være innleveringsoppgaver som må leveres innen gitte frister, tester, mappeinnlegg m.v.

Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.

Praksis

Det er ikke knyttet noen veiledet praksis til dette studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap. Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.

Internasjonalisering

Studier ved partnerinstitusjoner i utlandet Innenfor bachelorstudiet gis studentene et tilbud om ett eller to semesters opphold ved en av høgskolens partnerinstitusjoner i utlandet. Disse studieoppholdene erstatter tilsvarende semester ved HiØ og inngår i den norske bachelorgraden dersom studieprogrammet i utlandet er godkjent av avdelingen på forhånd, og dersom studenten dokumenterer at alle nødvendige eksamener i utlandet er bestått. Utenlandsoppholdet tas som regel i bachelorstudiets tredje studieår. Gjennom avtaler med utenlandske partnerinstitusjoner kan det legges til rette for at enkelte studenter under sitt utenlandsopphold også kan studere andre profileringer enn de som tilbys ved avdelingen her hjemme.

Internasjonalisering innenfor bachelorstudiet Gjennom profileringen i internasjonal økonomi gis et tilbud på to semestre (2 x 30 studiepoeng) med emner som undervises på engelsk. Slik kan avdelingens studenter kvalifisere seg for et internasjonalt orientert arbeidsmarked, og utenlandske studenter ta deler av sitt studium ved vår avdeling.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene.
Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet.
HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2).
Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelser for detaljer.

Tilbakemelding underveis

Alle studentene får tilbud om utdanningssamtale, og i alle emner er det avsatt tid til veiledning til studentene og tilbakemelding underveis.

Vurdering

Ved bachelorstudiet i økonomi og administrasjon benyttes både underveisvurdering og sluttvurdering. Vurdering underveis varierer fra emne til emne og omfatter blant annet øvingsoppgaver, obligatoriske innleveringsoppgaver, gruppearbeid med prosjektoppgaver, presentasjoner.
Sluttvurdering skjer hovedsakelig gjennom individuell skriftlig eksamen. Studentene har tilgang til løpende veiledning fra faglærer gjennom hele semesteret.

Nærmere opplysninger om arbeidskrav, vurderingsformer og eksamen finnes i de enkelte emnebeskrivelser. Det vises også til HiØs forskrifter og reglementer for eksamen.

Det benyttes det nasjonale karaktersystemet med en karakterskala med 5 trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Unntaksvis brukes vurderingsuttrykket bestått/ikke bestått. Dette vil i så fall fremgå av emnebeskrivelsen.

Litteratur

Nærmere informasjon om pensum og litteratur gis i de enkelte emnebeskrivelser. Oppdaterte litteraturlister vil foreligge på emnesidene innen semesterstart.

Mange lærebøker utkommer imidlertid i reviderte utgaver først ved semesterstart. Derfor oppgis den aktuelle pensumlitteraturen av faglærer ved forelesningsstart 

 

Jobb og videre studier

Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon er et populært studium som gir adgang til mange ulike stillinger i næringsliv og i offentlig sektor. Aktuelle stillinger med krav om minst treårig høgskoleutdanning som utlyses i dag, er blant annet: økonomimedarbeider/-ansvarlig, controller, regnskapsfører, innkjøpsansvarlig, logistikksjef, trainee, finansrådgiver, markedskonsulent, personalsjef, salgs- og markedsdirektør, virksomhetsleder, prosjektleder, produktsjef, kunderådgiver, organisasjonskonsulent. Også i statlig og kommunal sektor finnes mange stillinger der økonomisk-administrativ kompetanse på høgskolenivå etterspørres.

Studenter som tar sikte på å bli autoriserte regnskapsførere eller registrerte revisorer, kan velge overgang til høgskolens bachelorstudium i revisjon og regnskap (se egen studieplan).

Norge er i dag fullt integrert i et åpent europeisk arbeidsmarked. Her er også systemet for høyere utdanning harmonisert slik at våre treårige bachelorutdanninger gir både yrkeskompetanse og adgang til høyere grads studium (mastergrad). Bestått bachelorstudium fra Høgskolen i Østfold gir dermed adgang til en rekke mastergradsstudier i både Norge og i andre land. Vårt BA-studium gir spesielt også full adgang til å søke det toårige masterstudium i økonomi og administrasjon ved ti andre studiesteder i Norge som gir tilleggstittelen "siviløkonom". Kontakt gjerne studieveileder ved avdelingen for nærmere informasjon.

Høgskolen i Østfold tilbyr selv et masterstudium i organisasjon og ledelse som bygger på en fullført bachelorgrad og tre års relevant yrkespraksis.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Stein Haugom Olsen våren 2011

Studieplanen er revidert

Studieleder Arve Negaard våren 2013

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2011 - 2014.

Studieprogramansvarlig

Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi

Studiemodell

Høst 2011

Vår 2012

Høst 2012

Profileringer for studenter med opptak høst 2011

Profilering økonomisk analyse

Vår 2013

Profilering økonomisk analyse

Høst 2013

Vår 2014

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 03:10:43