Oppbygging og gjennomføring (2024–2027)

Studiets oppbygging og innhold

Den obligatoriske delen av studiet utgjør 180 studiepoeng, men med mulighet for å velge mellom to 10-studiepoengsemner i tredje studieår. Emnene er nærmere beskrevet i egne emnebeskrivelser.

Forkunnskapskrav

Alle emner i første studieår må være bestått før studenten kan avlegge eksamener i studieprogrammets tredje studieår.

Felles undervisning med bachelorstudiet i økonomi og administrasjon i de to første studieårene

De to første studieårene Bachelorstudium i regnskap er identiske med de første studieårene i Bachelorstudium i økonomi og administrasjon ved HiØ (se egen studieplan). Det betyr at studenter kan søke overgang fra bachelorstudiet i regnskap til bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, og velge en av profileringene i dette studiet i det tredje året.

Studiemodell

Obligatoriske emner i første studieår:

  • Innføring i bedriftsøkonomisk analyse, 10 studiepoeng

  • Markedsføring, 10 studiepoeng

  • Finansregnskap med analyse I, 10 studiepoeng

  • Matematikk for økonomer, 10 studiepoeng

  • Organisasjonsteori, 10 studiepoeng

  • Makroøkonomi, 10 studiepoeng

Obligatoriske emner i andre studieår:

  • Budsjettering og driftsregnskap, 10 studiepoeng

  • Statistikk og samfunnsvitenskapelig metode, 10 studiepoeng

  • Mikroøkonomi med anvendelser, 10 studiepoeng

  • Finansiering og investering, 10 studiepoeng

  • Etikk, bærekraft og samfunnsansvar, 10 studiepoeng

  • Bærekraft og foretaksstrategi, 10 studiepoeng

Obligatoriske emner i tredje studieår:

  • Finansregnskap med analyse II, 15 studiepoeng

  • Skatte- og avgiftsrett, 15 studiepoeng

  • Regnskapsførerregelverk, regnskapsorganisering og forretningsforståelse, 10 studiepoeng

  • Rettslære, 10 studiepoeng

Valgemner 5.semester:

  • Strategisk økonomistyring,10 studiepoeng

  • Regnskap, budsjettering og økonomistyring i offentlig sektor, 10 studiepoeng

Valgemner 6.semester:

  • Programmering for økonomer inkludert Anvendt statistikk og økonometri/Programming for economists including Applied statistics and econometrics, 10 studiepoeng

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Studiet oppfyller § 1 (Krav til utdanning og dokumentasjon av utdanning for å bli statsautorisert regnskapsfører) i Forskrift til lov om regnskapsførere (regnskapsførerforskriften)

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer

Generelt om studiet

Studieprogrammet benytter varierte undervisnings- og læringsformer, som prosjektarbeid i mindre grupper, felles forelesninger, og individuell oppfølging av studentene gjennom seminarundervisning, individuell veiledning og varierte vurderings- og evalueringsformer. Undervisnings- og arbeidsform samt arbeidskrav og vurderingsform er nærmere omtalt i den enkelte emnebeskrivelse.

Studiet skal gi en praksisorientert høyere utdanning. Det betyr at fagstoffet har en klar forankring i relevant teori og aktuelle forskningsresultater, samtidig som utstrakt bruk av praktiske eksempler og cases gir yrkesrelevant praksis.

Etikk

Det gis undervisning i etikk, bærekraft og samfunnsansvar (corporate social responsibility). Her gis kunnskap om grunnleggende etiske prinsipper og trening i å anvende disse prinsippene på praktiske problemstillinger knyttet opp mot det økonomisk-administrative området. Studentene skal også få en forståelse av hva det vil innebære for en virksomhet å ta samfunnsansvar. Etikk, bærekraft og samfunnsansvar inngår som et eget emne i studiets fjerde semester og temaet behandles også i enkelte andre emner.

Bruk av bibliotek

Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.

Gjennom prosjektoppgaver, gruppearbeid og innleveringer blir studentene stimulert til aktivt å søke etter fagstoff og empiriske data i både bibliotek og på Internett. Bruk av dataverktøy som økonomisk og statistisk programvare er en integrert del av undervisningen.

Akademisk skriving

Studentene får opplæring i akademisk skriving. Gjennom akademisk skriving får studentene opplæring i kritisk kildebruk og kjennskap til referansebruk. 

Bruk av IKT

Det benyttes elektronisk læringsplattform i alle emner (Canvas).

Høgskolen kan kreve at studenten har egen bærbar datamaskin.

I emner i 3. studieår skal studentene lære seg å bruke elektroniske oppslagsverk og noen av de applikasjonene som de vil møte når de begynner i arbeidslivet.

Kalkulator
Studenter som følger studieprogrammene Bedriftsøkonomi årsstudium, Bachelorstudium i økonomi og administrasjon og Bachelorstudium i regnskap får bruke kalkulator under eksamen i flere av emnene, se hvilke hjelpemidler som er tillatt under punktet eksamen i de enkelete emnene. Krav til kalkulator til bruk på skoleeksamen: kalkulator har tomt minne og kan ikke regne symbolsk eller kommunisere trådløst.

Studentenes arbeidsinnsats

I et heltidsstudium er det forventet at studenten tar emner på til sammen 60 studiepoeng i løpet av ett år. Det kreves en arbeidsinnsats som i et normalt årsverk, i gjennomsnitt om lag 1680 timer per år.

Arbeidskrav og vurderingsformer

Arbeidskrav

I de fleste emner inngår obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Gjennom retting og tilbakelevering av arbeidskrav gis det samtidig tilbakemelding til studentenes læring. Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.

Vurderingsformer
Ved bachelorstudiet i regnskap benyttes både underveisvurdering og sluttvurdering. Studentene møter varierte vurderingsformer. Nærmere opplysninger om arbeidskrav og eksamen finnes i den enkelte emnebeskrivelse.

Det benyttes karakterregel A-F i studiet. Unntaksvis brukes vurderingsuttrykket Bestått/Ikke bestått. Dette fremgår av den enkelte emnebeskrivelse.

Plagiatkontroll/fusk
Alle skriftlige arbeider og arbeidskrav kan bli gjenstand for elektronisk plagiatkontroll. Utfyllende bestemmelser om fusk og plagiat er gitt i forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis til dette studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap. Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning. Fakultetet legger vekt på at fagpersonalets forskning og utviklingsarbeid skal være relevant for undervisningen.

Internasjonalisering

Det må påregnes at faglitteraturen er på engelsk i enkelte emner. 

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at de deltar i evaluering av studiet. Instituttet og fagmiljøet knyttet til studiet har etablert faste rutiner for studentevaluering av emnene i studiet hver høst og hver vår.

  • Det gjennomføres hvert år en nasjonal studentundersøkelse blant 2. årsstudenter på alle bachelor- og masterprogram, i regi av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Resultatene fra undersøkelsen publiseres i portalen Studiebarometeret.no.

  • Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering.

  • Alle lærere skal gjennomføre løpende evaluering av egen undervisning. Det vil si at det legges til rette for en dialog med studentene om forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.

Litteratur

Nærmere informasjon om litteratur gis i de enkelte emnebeskrivelser. Mange lærebøker utkommer i reviderte utgaver først ved semesterstart. Vi prøver derfor å oppdatere litteraturlisten så nært opp til semesterstart som mulig. Se den enkelte emnebeskrivelse. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 27. mai 2024 03:12:13