Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 180
- Studiets varighet:
- 3 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk. Enkelte forelesninger gis på engelsk.
- Studiested:
- Halden.
Studieplan for Bachelorstudium i regnskap (2023–2026)
Informasjon om studiet
Studiet oppfyller Finanstilsynets utdanningskrav for å bli statsautorisert regnskapsfører og gir et solid grunnlag for å ta en masterutdanning. Adgangen til å drive regnskapsføring i næring for andre kan bare utføres av regnskapsførerforetak (regnskapsførerloven § 2-1). For å kunne påta seg regnskapsføring for andre må man være Statsautorisert regnskapsfører.
Studiet oppfyller profileringsemnene i rådgivende plan for bachelor i økonomi og administrasjon vedtatt av Universitet- og høgskolerådets fagstrategiske enhet UHR-Økonomi og administrasjon.
Studiet vil gi deg nødvendig kompetanse i regnskapsføring i henhold til kravene som stilles i lovgivningen. Studiet gir en variert og målrettet utdanning hvor du lærer hvordan et regnskap skal føres og tolkes. Du vil få en fordypning i finansregnskap og bokføring, skatte- og avgiftsrett, foretaksrett, regnskapsførerregelverket, regnskapsorganisering og forretningsforståelse og du får innsikt i samfunnets etikk, normer og verdier. I tillegg vil du få en god forståelse for økonomistyring i offentlig sektor.
I mange av emnene vil du lære å bruke digitale verktøy som du vil møte i praksis for å kunne utøve yrket som regnskapsfører. Du vil også få praksisdager hos et av de største regnskapsforetakene i Norge.
Hva lærer du?
Grad/tittel ved bestått studium
Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i regnskap.
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
Har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor det økonomisk-administrative fagområdet, herunder:
-
hvordan kapitalmarkedene og verdipapirer fungerer, hvordan virksomheter finansieres, hvordan investeringer vurderes
-
hvordan økonomiske styringsverktøy brukes og hvordan regnskap utarbeides, rapporteres og analyseres
-
hvordan virksomheter utvikler og iverksetter strategier, hvordan de organiseres og ledes, samt hvordan produkter og tjenester markedsføres og posisjoneres
-
hvordan markedet fungerer, hvordan konsumenter og produsenter treffer sine valg og hvordan disse påvirkes av økonomisk politikk, teknologi og internasjonale rammebetingelser
-
hvordan virksomheter startes, utvikles og endres i tråd med behov, juridiske rammer og forventninger i samfunnet, slik som for eksempel bærekraft, globalisering, innovasjon og teknologiutvikling, samt den nordiske arbeidslivsmodellens betydning for arbeids- og næringsliv
-
hvordan virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig måte slik at de ivaretar sine interessenter og samtidig fremmer FNs bærekraftsmål
Har grunnleggende kunnskap i matematikk, statistikk og samfunnsvitenskapelig metode, samt forstår hvordan metodiske verktøy brukes i forbindelse med innhenting, organisering og analyse av data
Kjenner til fagområdenes historie, tradisjoner, egenart, plass i samfunnet, samt forsknings- og utviklingsarbeid
Har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen regnskap og regnskapsrelaterte områder
Har kunnskap om fagområdets egenart og historie, samt fagets og regnskapsførerens rolle i samfunnet.
Ferdigheter
Kandidaten:
Kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg, herunder:
-
innhente, sortere og vurdere relevant informasjon
-
analysere økonomisk-administrative problemstillinger ved hjelpe av egnet teori og empiriske metoder
-
gjøre en kritisk vurdering av usikkerhet ved egne analyser
Kan kommunisere innhold i analyser, metodevalg, resultater og forutsetninger både muntlig og skriftlig.
Kan anvende arbeidslivsrelevante digitale verktøy, teknikker og uttrykksformer.
Kan vurdere ulike typer risiko og konsekvenser av beslutninger.
Kan anvende ulike faglige perspektiver og teoretiske tilnærminger for å forstå hvordan virksomheter fungerer.
Kan integrere ansvarlighet og bærekraftshensyn i virksomheters forretningsmodeller og praksis.
Kan innen praktiske og teoretiske problemstillinger i regnskap, skatt- og avgiftsrett og rettslære:
-
anvende analysemetoder
-
anvende relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid
-
anvende annen relevant kunnskap, og
-
begrunne sine valg
Behersker sentrale og aktuelle metoder, teknikker og utrykksformer i regnskap.
Kan i tilknytning til regnskapsoppdrag identifisere, planlegge og gjennomføre prosjekter og arbeidsoppgaver både selvstendig og i team.
Kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling.
Kan bidra til å produsere lovbestemt rapportering og å synliggjøre ulike regelverks betydning og konsekvenser gjennom rapportering.
Generell kompetanse
Kandidaten:
Er bevisst egne verdier og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
Viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
Forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
Har grunnlag for å bidra til langsiktig verdiskaping for virksomhet og samfunn
Har grunnlag for å operere i et internasjonalt arbeidsmarked
Kan samarbeide i ulike kontekster og på tvers av fagområder
Har grunnleggende forståelse av IT-systemer og -prosesser, og hvordan disse kan bidra til forretningsutvikling og verdiskaping
Skal kunne bidra til å fremme virksomheters innovasjons- og omstillingsevne i et omskiftelig arbeidsmarked.
Opptak
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Andre vilkår for gjennomføring av studiet
Studiet oppfyller § 1 (Krav til utdanning og dokumentasjon av utdanning for å bli statsautorisert regnskapsfører) i Forskrift til lov om regnskapsførere (regnskapsførerforskriften)
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Den obligatoriske delen av studiet utgjør 180 studiepoeng, men med mulighet for å velge mellom to 10-studiepoengsemner i tredje studieår. Emnene er nærmere beskrevet i egne emnebeskrivelser.
Forkunnskapskrav
Alle emner i første studieår må være bestått før studenten kan avlegge eksamener i studieprogrammets tredje studieår.
Felles undervisning med bachelorstudiet i økonomi og administrasjon i de to første studieårene
De to første studieårene Bachelorstudium i regnskap er identiske med de første studieårene i Bachelorstudium i økonomi og administrasjon ved HiØ (se egen studieplan). Det betyr at studenter kan søke overgang fra bachelorstudiet i regnskap til bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, og velge en av profileringene i dette studiet i det tredje året.
Studiemodell
Obligatoriske emner i første studieår:
-
Innføring i bedriftsøkonomisk analyse, 10 studiepoeng
-
Markedsføring, 10 studiepoeng
-
Finansregnskap med analyse I, 10 studiepoeng
-
Matematikk for økonomer, 10 studiepoeng
-
Organisasjonsteori, 10 studiepoeng
-
Makroøkonomi, 10 studiepoeng
Obligatoriske emner i andre studieår:
-
Budsjettering og driftsregnskap, 10 studiepoeng
-
Statistikk og samfunnsvitenskapelig metode, 10 studiepoeng
-
Mikroøkonomi med anvendelser, 10 studiepoeng
-
Finansiering og investering, 10 studiepoeng
-
Etikk, bærekraft og samfunnsansvar, 10 studiepoeng
-
Bærekraft og foretaksstrategi, 10 studiepoeng
Obligatoriske emner i tredje studieår:
-
Finansregnskap med analyse II, 15 studiepoeng
-
Skatte- og avgiftsrett, 15 studiepoeng
-
Regnskapsførerregelverk, regnskapsorganisering og forretningsforståelse, 10 studiepoeng
-
Rettslære, 10 studiepoeng
Valgemner 5.semester:
-
Strategisk økonomistyring,10 studiepoeng
-
Regnskap, budsjettering og økonomistyring i offentlig sektor, 10 studiepoeng
Valgemner 6.semester:
-
Programmering for økonomer inkludert Anvendt statistikk og økonometri/Programming for economists including Applied statistics and econometrics, 10 studiepoeng
Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Undervisnings- og læringsformer
Generelt om studiet
Studieprogrammet benytter varierte undervisnings- og læringsformer, som prosjektarbeid i mindre grupper, felles forelesninger, og individuell oppfølging av studentene gjennom seminarundervisning, individuell veiledning og varierte vurderings- og evalueringsformer. Undervisnings- og arbeidsform samt arbeidskrav og vurderingsform er nærmere omtalt i den enkelte emnebeskrivelse.
Studiet skal gi en praksisorientert høyere utdanning. Det betyr at fagstoffet har en klar forankring i relevant teori og aktuelle forskningsresultater, samtidig som utstrakt bruk av praktiske eksempler og cases gir yrkesrelevant praksis.
Etikk
Det gis undervisning i etikk, bærekraft og samfunnsansvar (corporate social responsibility). Her gis kunnskap om grunnleggende etiske prinsipper og trening i å anvende disse prinsippene på praktiske problemstillinger knyttet opp mot det økonomisk-administrative området. Studentene skal også få en forståelse av hva det vil innebære for en virksomhet å ta samfunnsansvar. Etikk, bærekraft og samfunnsansvar inngår som et eget emne i studiets fjerde semester og temaet behandles også i enkelte andre emner.
Bruk av bibliotek
Biblioteket organiserer og bidrar til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.
Gjennom prosjektoppgaver, gruppearbeid og innleveringer blir studentene stimulert til aktivt å søke etter fagstoff og empiriske data i både bibliotek og på Internett. Bruk av dataverktøy som økonomisk og statistisk programvare er en integrert del av undervisningen.
Akademisk skriving
Studentene får opplæring i akademisk skriving. Gjennom akademisk skriving får studentene opplæring i kritisk kildebruk og kjennskap til referansebruk.
Bruk av IKT
Det benyttes elektronisk læringsplattform i alle emner (Canvas).
Høgskolen kan kreve at studenten har egen bærbar datamaskin.
I emner i 3. studieår skal studentene lære seg å bruke elektroniske oppslagsverk og noen av de applikasjonene som de vil møte når de begynner i arbeidslivet.
Kalkulator
Studenter som følger studieprogrammene Bedriftsøkonomi årsstudium, Bachelorstudium i økonomi og administrasjon og Bachelorstudium i regnskap får bruke kalkulator under eksamen i flere av emnene, se hvilke hjelpemidler som er tillatt under punktet eksamen i de enkelete emnene. Krav til kalkulator til bruk på skoleeksamen: kalkulator har tomt minne og kan ikke regne symbolsk eller kommunisere trådløst.
Studentenes arbeidsinnsats
I et heltidsstudium er det forventet at studenten tar emner på til sammen 60 studiepoeng i løpet av ett år. Det kreves en arbeidsinnsats som i et normalt årsverk, i gjennomsnitt om lag 1680 timer per år.
Arbeidskrav og vurderingsformer
Arbeidskrav
I de fleste emner inngår obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Gjennom retting og tilbakelevering av arbeidskrav gis det samtidig tilbakemelding til studentenes læring. Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.
Vurderingsformer
Ved bachelorstudiet i regnskap benyttes både underveisvurdering og sluttvurdering. Studentene møter varierte vurderingsformer. Nærmere opplysninger om arbeidskrav og eksamen finnes i den enkelte emnebeskrivelse.
Det benyttes karakterregel A-F i studiet. Unntaksvis brukes vurderingsuttrykket Bestått/Ikke bestått. Dette fremgår av den enkelte emnebeskrivelse.
Plagiatkontroll/fusk
Alle skriftlige arbeider og arbeidskrav kan bli gjenstand for elektronisk plagiatkontroll. Utfyllende bestemmelser om fusk og plagiat er gitt i forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis til dette studiet.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap. Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning. Fakultetet legger vekt på at fagpersonalets forskning og utviklingsarbeid skal være relevant for undervisningen.
Internasjonalisering
Det må påregnes at faglitteraturen er på engelsk i enkelte emner.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at de deltar i evaluering av studiet. Instituttet og fagmiljøet knyttet til studiet har etablert faste rutiner for studentevaluering av emnene i studiet hver høst og hver vår.
-
Det gjennomføres hvert år en nasjonal studentundersøkelse blant 2. årsstudenter på alle bachelor- og masterprogram, i regi av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Resultatene fra undersøkelsen publiseres i portalen Studiebarometeret.no.
-
Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering.
-
Alle lærere skal gjennomføre løpende evaluering av egen undervisning. Det vil si at det legges til rette for en dialog med studentene om forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.
Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.
Litteratur
Nærmere informasjon om litteratur gis i de enkelte emnebeskrivelser. Mange lærebøker utkommer i reviderte utgaver først ved semesterstart. Vi prøver derfor å oppdatere litteraturlisten så nært opp til semesterstart som mulig. Se den enkelte emnebeskrivelse.
Studieopphold i utlandet
Emnene i studiet er i stor grad rettet mot norske forhold. Kravene som stilles til studiet gjennom rådgivende plan for Bachelor i økonomi og administrasjon gjør at det er begrenset mulighet for utveksling i studiet. Studentene kan likevel integrere et utenlandsopphold av ett semesters varighet i løpet av studiet, nærmere bestemt i fjerde semester med noe ekstra tilrettelegging. En forutsetning for å kunne ta et slikt opphold er at studenten på forhånd har bestått eksamener tilsvarende minst 60 studiepoeng. Emner fra utvekslingsopphold må kunne innpasses for emner i studiet, slik at kravene i rammeplanen oppfylles.
Internasjonal erfaring kan gi deg fordeler på arbeidsmarkedet, der språk og kulturkompetanse stadig blir mer etterspurt.
Jobb og videre studier
Studiet gir mulighet for opptak på masterstudier innen det økonomisk-administrative fagområdet i Norge, inkludert master i økonomi og ledelse (siviløkonom). Studiet kvalifiserer også studentene til å søke opptak til masterstudier innen økonomi, ledelse og relaterte fagfelt ved utenlandske læresteder.
Innholdet i studiet oppfyller kravene som er satt av UHR, fagstrategisk enhet for økonomiske og administrative fag (UHR-ØA) til bachelorstudier i økonomi og administrasjon. Etter endt studium kan du søke Finanstilsynet om tittelen autorisert regnskapsfører (ARF) hvis du i tillegg til utdanningen har minst to års relevant arbeidserfaring.
Med en bachelor i regnskap har du en bred og anvendelig plattform som kan benyttes på ulike nivåer i en rekke virksomheter. Utdanningen gir adgang til å drive ekstern regnskapsføring i eget enkeltpersonforetak. Autorisasjon som regnskapsfører gir videre adgang til å være oppdragsansvarlig regnskapsfører og daglig leder i et regnskapsførerselskap, og faglig leder i et regnskapsførerselskap, som er unntatt fra kravet om at daglig leder må være autorisert regnskapsfører.
Tidligere studenter hos oss arbeider i dag som bankansatte, bedriftsrådgivere, mellom- og toppledere, regnskapsførere, konsulenter og analytikere, for å nevne noen eksempler.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Dekan Harald Holone 09.06.2023Studieplanen er revidert
Insituttleder June Tolsby, 21.02.2023
Studieplanen gjelder for
Studieplanen gjelder for perioden 2023-2026.
Studieprogramansvarlig
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi.Instituttleder June Tolsby.