Prosess for administrativ organisering

En utviklingsorientert administrasjon som er rustet til å møte endringstakten i sektoren

Arbeidsutvalgets rapport med forslag til anbefalt modell for administrativ organisering ble presentert på et digitalt allmøte tirsdag 28.3.2023 kl. 1400.

Se opptaket av allmøtet.

Rapporten ble sendt på høring i organisasjonen etter allmøtet, med høringsfrist 28. april 2023Se alle høringsinnspill som er kommet inn etter arbeidsutvalgets rapport.

Arbeidsutvalget sendte sin reviderte rapport etter høring til rektor den 24. mai 2023. Ny organisering ble endelig vedtatt i høgskolestyret 18. oktober 2023 (sak 34/23). 

Bakgrunn

I 2020 fikk Høgskolen i Østfold ny administrativ organisering. Organiseringen ble evaluert ved hjelp av Agenda Kaupang høsten 2022, og evalueringsrapporten pekte på utfordringer og forbedringspunkter ved dagens organisering. Etter vedtak i høgskolestyret 26.1.2023 har rektor oppnevnt et arbeidsutvalg som skal foreslå og anbefale en ny organisasjonsmodell for de administrative tjenestene.

Snarveier

Mål

  • Legge grunnlag for en ny administrativ organisering som reduserer dagens utfordringer identifisert i rapporten fra Agenda Kaupang.
  • Sikre at formålet fra den opprinnelige administrative organiseringen realiseres:
    • En utviklingsorientert administrasjon som er rustet til å møte endringstakten i sektoren
    • God kapasitetsutnyttelse og utvikling av spisskompetanse
    • Best mulig brukerorientering

Informasjon og medvirkning

Arbeidsutvalget legger opp til god informasjon og medvirkning i prosessen. Denne nettsiden blir oppdatert jevnlig. I tillegg kan du medvirke og få informasjon gjennom:

  • informasjons- og allmøter
  • eget tillitsvalgtapparat
  • seksjonsmøter, avdelingsmøter og gjennom din nærmeste leder
  • høring på arbeidsutvalgets forslag

Ledere som opplever at stillingen de har i dag blir endret som følge av justeringene i organisasjonen, skal ivaretas på en god og profesjonell måte. Noen kan få nye oppgaver, men ingen skal miste ansettelsesforhold eller fastsatt lønnsnivå ved HiØ. Omstillingsprosessen utgjør fase 4 i arbeidet med administrativ organisering ved HiØ og blir ivaretatt av HR-seksjonen. Lederne har selv ansvaret for en god dialog med ansatte som blir berørt av endringene med tanke på avdelings- eller seksjonstilhørighet.

 

Under arbeidsutvalgets arbeid med rapporten har ansatte hatt muligheten til sende innspill via et nettskjema. Nettskjemaet er nå stengt.

 

Har du spørsmål eller innspill til nettsiden, ta kontakt med Linn Jeanette Foss - stabsrådgiver