Evaluering av administrativ organisering

I 2020 etablerte Høgskolen i Østfold ny organisering og ledelse av de teknisk/administrative-tjenestene. Det skal nå gjennomføres en evaluering av den administrative organiseringen. Evalueringen blir gjennomført med bred involvering fra alle ansatte. 

Mål med evalueringen

Målet med evalueringen er å fremskaffe kunnskap om erfaringene med den nye administrative organiseringen fra alle ansatte.

Evalueringen skal kartlegge og drøfte sterke og svake sider ved den nye organisasjonsstrukturen i lys av formålet med omorganiseringen:

  • En utviklingsorientert administrasjon som er rustet til å møte endringstakten i sektoren
  • God kapasitetsutnyttelse og utvikling av spisskompetanse
  • Best mulig brukerorientering

Snarveier

Bakgrunn for evalueringen

I 2020 etablerte Høgskolen i Østfold ny organisering og ledelse av de teknisk/administrative-tjenestene. Fra en organisering i én fellesadministrasjon og to studiestedsadministrasjoner, ble alle administrative enheter samlet på institusjonsnivå. Høgskolestyret besluttet deretter en større justering i tråd med vedtak om å endre styringsform fra todelt til enhetlig ledelse. Parallelt ble det gjennomført en faglig omorganisering. 

Det ble vedtatt å gjennomføre en samlet evaluering av HiØs organisering og styring. Behovet for å igangsette en evaluering av den administrative organiseringen har blitt fremskyndet på grunn av uforutsette endringer i ledelsen. Det er av denne grunn ønskelig å starte opp en kartlegging og evaluering av administrasjonen høsten 2022. Evaluering av den faglige organiseringen vil gjennomføres på et senere tidspunkt. 

Les mer om bakgrunnen for evalueringen under snarveier.