Velg mellom disse parallelsesjonene når du deltar på konferansen 'På vei' 6. mai 2024. Du finner hele programmet for konferansen her.
Postadresse
Høgskolen i Østfold
Postboks 700
NO-1757
Halden
Norway
Velg mellom disse parallelsesjonene når du deltar på konferansen 'På vei' 6. mai 2024. Du finner hele programmet for konferansen her.
Videospill kan være en verdifull ressurs for å engasjere og motivere elevene til å komme i gang med skriving i norskundervisningen.
Med Minecraft har Matthias Solgaard Høye bidratt til å digitalisere årets storyline for grunnskolelærerstudentene ved Høgskolen i Østfold. Med seg hadde han fire elever og Marie Kronby, som er i kombinasjonsstilling og lærer ved Kråkerøy ungdomsskole.
Gjennom et innovativt samarbeid mellom storylinemiljøet ved Høgskolen i Østfold og Drivhuset Østfold har lærerstudentene dykket ned i bærekraftens verden gjennom prosjektet «Et norsk elvedelta».
I KUPP-prosjektets siste halvår jobber deltakerne aktivt med å integrere vellykkede elementer i driften ved lærerutdanningene og i praksisfeltet. Målet er ikke bare å avslutte prosjektet, men også å sikre at dets suksesser blir en varig del av utdanningssystemet. Spennende muligheter venter, og deltakerne er klare til å forme fremtiden for lærerutdanning med sine innovative tilnærminger.
I etterkant av mastertorget våren 2023, tok grunnskolelærerstudent Emilie Bergby Amundrød (26) kontakt med partnerskapsprosjektet KUPP. I tankene hadde hun et klart mål: å tilegne seg kompetanse til masteroppgaven sin.
Prosjektet Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP) arbeider blant annet med å videreutvikle interne strukturer, og i høst har professor Anne Reinertsen tatt initiativ på barnehage-feltet. Prosjektet dreier seg om rekruttering, samt å beholde barnehagelærere og pedagoger i sektoren.
Praten tok ei profesjonsretta retning da utviklingsprosjektet KUPP inviterte til paneldebatt om spenningar, utfordringar og gleder i partnarskap.
I ei tid kor samfunnet krev stadig meir av elevane våre, utforskar studentane på grunnskulelærautdanningane korleis tverrsektorielt samarbeid og skapande læringsmiljø kan inspirere til nytenking og innovasjon.
Denne uka har 59 studenter i Grunnskolelærerutdanningene (GLU 1-7 og GLU 5-10) hatt jobbskygging i grunnskolen. Gjennom dette har de fått et lite og verdifullt innblikk i læreryrket.
I disse dager er historiens andre kull av grunnskolelærerstudenter med femårig utdanning på vei ut i skolene som ferske lærere. Med seg i sekken har de rykende ferske masteroppgaver om svært aktuell tematikk for skolen - med strålende resultater.
Vår betyr ofte innspurt av barnehage- og skoleår, og det gjelder også for KUPP. Selv om det går mot sommer, har KUPPs deltakere deltatt aktivt på lærerutdanningskonferansen, i drøfting av forskning på det tredje rom, samt bedrevet innoverende prosjektarbeid.
Kven er laget rundt barna og elevane i barnehage og skule, og kva bør studentar vite om samarbeidsinstansane de kjem til å møte i kvardagen som pedagogar? Dette vart tema då studentane i BLU og GLU initierte, planla og organiserte ein felles profesjonsdag ein vårdag i april.
Denne uka har studentene ved barnehagelærerutdanningen og GLU 1-7 hatt felles profesjonsdag med fokus på overgangen fra barnehage til barneskole. Dette er bare ett av flere ledd i et større prosjekt for studentene.
Høgskolen i Østfolds årlige Mastertorg gikk av stabelen 15. mars. KUPP-deltakere bidro med formidling av forskningsaktiviteter og prosjektideer til grunnskolelærerstudenters fremtidige masteroppgaver.
Tre av fjerdeårsstudentene ved grunnskolelærerutdanningen grep sjansen for en litt annerledes praksisperiode, da fakultetets Digitale LæringsVerksted (DLV) piloterte muligheten for en teknologirik praksis. Sammen med lærere fra lærerutdanningsskoler og fagansatte fra lærerutdanningen, har studentene utviklet, testet ut og utforsket digitale undervisningsopplegg i Minecraft.
Et av høgskolens flotteste klasserom - nemlig uteklasserommet - ble tatt i bruk til deler av KUPPs januarsamling, da blant annet tematikken profesjonalitet og forankring sto på agendaen.
Nylig arrangerte Grunnskolelærerutdanningene praksiskonferanse for samarbeidspartnerne i praksisfeltet. Konferansen hadde et innholdsrikt program og var nyttig for lærerutdannerne både i praksisfeltet og på campus.
Samling for pedagogene som er med i prosjektet Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP) ble avholdt i slutten av november. Denne gangen ble dagen brukt til å legge fram forsknings- og utviklingsprosjekter som de ulike KUPP-gruppene har jobbet med i høst.
15 deltakere fra prosjektet KUPP (Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap) deltok på Nordisk konferanse i Aksjonslæring og aksjonsforskning (NORALF), som ble arrangert av Universitetet i Tromsø 13.-14. oktober.