Kunnskapsdepartementet har sendt ut rundskriv, datert fredag 20.11.2009, om "Nasjonale rammer for de nye grunnskoleutdanningene".
Brevets innledning sier blant annet følgende: "Departementet ber både ledelsen ved institusjonene og alle ansatte innenfor lærerutdanningen gjøre seg kjent med og arbeide videre i tråd med rammene som gis i dette rundskrivet."
RUNDSKRIVET FRA KUNNSKAPSDEPARTEMENTET
sier følgende om Oslofjordalliansen og Høgskolen i Østfold:
Oslofjordalliansen
Regionen består av Høgskolen i Vestfold (HiVe), Høgskolen i Buskerud (HiBu) og
Høgskolen i Østfold (HiØ).
Institusjonenes og regionens egne ønsker/planer
Høgskolen i Vestfold vil tilby begge grunnskolelærerutdanningene, i utgangspunktet
med en 60/40-fordeling. Det planlegges et opptak på minimum 120 studieplasser,
eventuelt med en økning til 150 studieplasser. Utdanningene har en profil blant annet
mot profesjonskompetanse, grunnleggende ferdigheter og norsk og matematikkfaget.
Høgskolen i Buskerud vil primært videreføre dagens 60 studieplasser mot trinn 5-10, i
utgangspunktet med tre faglige hovedretninger. Utdanningen vil blant annet ha en
profil som multikulturelle/flerspråklig skole. Et studietilbud i Buskerud mot trinn 1-7
søkes etablert som et samarbeid i Oslofjordalliansen, men det forutsetter
utviklingsmidler og nye studieplasser.
Høgskolen i Østfold ønsker å tilby begge utdanningene. Høgskolen er dimensjonert for
et opptak på 100 til allmennlærerutdanningen. For å unngå urimelig skjevfordeling
mellom utdanningene basert på søkning alene vurderer høgskolen å sette et
maksimumstak på 50 studenter per utdanning.
Oslofjordalliansen har som mål et felles opptak til grunnskolelærerutdanningene fra
høsten 2011. Det er en intensjon å samordne arbeidet med utvikling av programplan for
utdanningene. Fagtilbudet ved den enkelte institusjon vil etter hvert bli nærmere
avklart og profilert ved fortsatt samarbeid og arbeidsdeling innenfor alliansen.
Institusjonene ønsker i fellesskap å dekke alle grunnskolens fag på bachelornivå, samt å
ha mastertilbud på en rekke sentrale områder. I denne sammenhengen er det ønskelig
å videreutvikle tilbud om nettstøttet undervisning.
Departementets vurdering
Både HiVe og HiØ ønsker å tilby begge grunnskolelærerutdanningene. Departementet
merker seg at HiBu ut fra sine faglige forutsetninger ønsker å prioritere utdanningen
mot trinn 5-10. HiBu ønsker å tilby 1-7 i samarbeid med de to andre høyskolene i
regionen gjennom tilførsel av nye studieplasser.
Oslofjordalliansen bør i fellesskap videreføre arbeidet med å styrke rekrutteringen til 1-
7-utdanningen. Alliansen kan imidlertid ikke planlegge ut fra en økt tildeling av nye
studieplasser fra departementet. Departementet minner om at Høgskolen i Vestfold ble
tildelt 25 studieplasser og Høgskolen i Østfold 20 studieplasser til
grunnskolelærerutdanningen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i 2009. I
tillegg har institusjonene de siste årene hatt utfordringer med å fylle de tidligere
aktivitetskravene.
Tatt i betraktning at HiBu ikke skal tilby 1-7, bør de to andre høgskolene minimum
planlegge ut fra en fordeling på 60/40 mellom de to utdanningene, helst enda flere til 1-
7-utdanningen.
Oslofjordalliansen har gode muligheter til å utnytte potensialet som ligger i økt
mobilitet blant både fagpersonale og studentene. For å styrke kvaliteten i tilbudene bør
høgskolene fortsette med prosesser som tydeliggjør ansvarsdelingen om ulike fag eller
fagområder. Samtidig er det viktig at institusjonene sikrer en tilstrekkelig bredde i
skolens undervisningsfag. Det er i denne sammenheng også viktig å videreføre arbeidet
med å utvikle gode nettbaserte løsninger.
Konklusjon.
• Høgskolen i Vestfold skal tilby 120 studieplasser totalt til begge utdanningene
med en fordeling på 60/40
• Høgskolen i Østfold skal tilby 100 studieplasser til begge utdanningene med en
fordeling på 60/40
• Høgskolen i Buskerud skal tilby 60 studieplasser i utdanningen rettet mot trinn
5-10
• Oslofjordalliansen må vektlegge en styrket rekrutteringen av 1-7-utdanningen
slik at en større andel av studentene totalt i regionen på sikt velger en slik
innretning. Studieplassene til dette må frigjøres fra høgskolenes egne rammer
• For å styrke kvaliteten i tilbudene bør man fortsette med prosesser som
tydeliggjør ansvarsdelingen om ulike fag eller fagområder
• Institusjonene må påse at omfanget i tilbudsstrukturen som planlegges innenfor
de to utdanningene er faglig og økonomisk realistisk.
Aktuell lenke:
Hele rundskrivet fra Kunnskapsdepartementet (pdf-fil)