Helt siden 1998 har det vært lærerutveksling mellom universitetet i Korfu og Høgskolen i Østfold (HiØ).
– Dette har bidratt til å videreutvikle både undervisningen og forskningen vår, sier Sigmund Kvam fra HiØs Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag (ØSS).
I samarbeid med fem andre europeiske høyere utdanningsinstitusjoner, har HiØ ledet intensivprogrammet Wisstrans i regi av Erasmus. Her deltar universiteter og høyskoler fra flere europeiske land. Neste Wisstrans finner sted i 2013 med deltakere fra Island, Finland, Tyskland, Slovenia, Hellas og Norge.
Studenter fra Korfu får undervisning fra Halden
I årenes løp har dette gitt til sammen 100 studenter fra forskjellige europeiske land muligheten til å delta.
Bildet: Noen av årets greske studenter foran universitetet i Korfu by. (Foto: ØSS)
Dette intensivprogrammet har gitt støtet til å utvikle felles kurs mellom Universitetet i Korfu og HiØ.
• Studenter ved universitetet i Korfu tar et 10-poengs kurs innen tysk påbygging her ved HiØ.
• Undervisningen foregår på nett, dessuten ved en ukes intensivseminar på Korfu, pluss innlevering av oppgaver til HiØ og muntlig eksamen på Korfu.
– Kurset har helt siden 2006 vært populært, men dagens krise i Hellas har bidratt til en dobling av studenttallet. De greske studentene får nemlig stadig dårligere undervisningstilbud ettersom sparetiltakene slår ut. I år må kurset derfor kjøres to ganger.
Internasjonalisering gir resultater
– I mai hadde vi ukeskurs med 30 studenter og i november 2012 følger ny runde ved 30 studenter, sier Sigmund Kvam, og tilføyer:
– Forskningssamarbeidet er en naturlig forlengelse av arbeidet med intensivprogram og felles kurs. I disse dager legges siste hånd på en antologi om risikokommunikasjon (”Narratives of Risk”), som inneholder 20 artikler på engelsk og tysk og der 6 norske og utenlandske institusjoner er representert.
Høgskolen i Østfold står alene for 12 av bidragene og har dessuten redaksjonsansvaret. Boken kommer ut på Waxmann Verlag i Münster nå i høst.
– Dette er noen eksempler på at internasjonalising er et utmerket redskap til å få i gang et samarbeid innen både undervisning og forskning, sier Sigmund Kvam til Høgskoleavisa.