Overtok to skoler

Hvis du vil bli lærer, finnes det bedre måter å lære skoleledelse og læreryrket enn å overta undervisning og ledelse av en hel skole?
StrupeRektorer.jpg

REKTOR EI UKE: Marte Norum og Cecilie Berger overtok ledelsen av Strupe ungdomsskole. Alle foto: Bård Halvorsen, Høgskolen i Østfold (HiØ) 

To skoler i Halden ble overtatt av HiØs grunnskolelærerstudenter 15-19.2.2016:
• Strupe ungdomsskole, med 17 klasser, er Haldens største grunnskole
• Gimle skole, med 300 elever fra 1. til 7. klasse, er Haldens nyeste barneskole

”Vikingetida” var prosjekt for Gimle skole denne uka.

”Halden 2040” het ett av ukesprosjektene til Strupe ungdomsskole. 

Skoleovertakelsen blir oppsummert som et vinn-vinn-prosjekt for flere:
• Studentene klarte seg selv, lærte mye og ville gjerne hatt enda en slik praksisuke
• Elevene gav ved avslutningen tydelig melding om at lignende uker anbefales videre
• Skolenes faste lærere og ledelse fikk bruke uken på miljøbygging og skoleutvikling

Hva studentene kan og lærte

– Studentene overtar skolene og får prøvd seg som lærere bare noen måneder før de selv skal ut i yrkeslivet. Dette innebærer å oppleve lærerhverdagen på riktig, med fullt ansvar for både elever, undervisning, teamsamarbeid, skole-hjem samarbeid og ledelse, sier Magne Skibsted Jensen. Han er høgskolens prosjektleder for denne første skoleovertakelsen blant grunnskolelærerstudentene. 

StrupeOvertakelseMagne.jpg

PÅ IDRETTSHALLENS SCENE: Alle elevene og prosjektleder Magne klappet da rektor Rita Vik Amundsen overleverte nøkler og styringen til studentrektorene Cecilie Berger og Marte Norum. 

Grunnskolelærerutdanningen på 4 år er grove trekk slik:

1. året  har studentene fokus på elevenes læring og klasseledelse

2. året står elevkunnskap sentralt – hvem er eleven, hvilket mangfold må ivaretas

3. året handler mye om samhandling, entreprenørskap og skolen som organisasjon

4. året er en blanding av fagstudium, profesjonsdager og fordypningspraksis
Underveis får studentene undervisning, praksis, og  de fordyper seg i flere skolefag.

– Under skoleovertakelsen skal studentene, som fungerende lærere eller ledere, vise at kan være med på å drive skolen og undervisningen framover, sier Magne Skibsted Jensen.

LedetStrupeUngdomsskole.jpg

STUDENTENE SOM LEDET STRUPE UNGDOMSSKOLE - fra venstre: Sosiallærer Malin Elise Strøm, rektorene Marte Norum og Cecilie Berger, samt inspektør Karoline Ekeli Valen. Alle fire er grunnskolelærerstudenter 4. året ved Høgskolen i Østfold. 

Ved Strupe ungdomsskole ledet de an medstudentene som skulle undervise og tilrettelegge for tre større elevprosjekter:  På 8. trinn "Om Halden i 2014". På 9. trinn om energi, og 10. trinn om personlig økonomi. 

UngdomshusSkoleprosjekt.jpg

Grunnskolelærerstudent Karine Cecilie Melby var kontaktlærer for Strupe ungdomsskoles klasse 8D. Her ser vi henne sammen med en elvegruppe som finpusset på sin presentasjon og modell for hvordan et nytt ungdomshus i Halden kan se ut i framtida. 

Aktuelle lenker:

Grunnskolelærerutdanning 1. – 7. trinn

Grunnskolelærerutdanning 5. – 10. trinn

Ledet Gimle skole

Grunnskolelærerutdanning

Publisert 24. feb. 2016 13:46 - Sist endret 4. nov. 2022 21:28