Om pedagogiske mapper

Gjennom en pedagogisk mappe skal søkeren beskrive sin undervisningsfilosofi, beskrive og dokumentere eget pedagogisk utviklingsarbeid og reflektere over egen praksis og kompetanse

Innholdet i den pedagogiske mappen danner grunnlag for å vurdere søknaden om å bli merittert underviser. Her beskrives søkerens undervisningsfilosofi samt pedagogiske utvikling og kompetanse. Det omfatter didaktiske overveielser og refleksjon over utvikling av egen undervisnings- og utdanningspraksis forankret i pedagogisk teori og erfaring. Teksten skal også dokumentere tilbakemeldinger på eget pedagogisk arbeid fra så vel studenter som kollegaer og andre aktører. Tilbakemeldinger som viser hvordan søkerens utvikling av utdanningspraksis er samfunnsrelevant, vil styrke søknaden.

Teksten vil således være en samlet dokumentasjon av underviserens utvikling og oppnådde kompetanse.

Undervisningsfilosofi

Begrepet undervisningsfilosofi er en direkte oversetting fra det engelske begrepet «teacing philosophy». I skandinaviske land blir denne typen tekst også omtalt som pedagogisk grunnsyn.

I denne delen skal søkeren beskrive hva som er «tankegodset» bak det pedagogiske utviklingsarbeidet. I «min undervisningsfilosofi» beskrives de ulike syn som ligger til grunn for de ulike tilnærmingsmåtene det pedagogiske utviklingsarbeidet bygger på. I den delen som omhandler refleksjon over egen praksis og kompetanse drøftes søkeren sin undervisningspraksis i lys av de presenterte teorier om undervisning og læring.

Dokumentasjon på formell pedagogisk basiskompetanse

Søker må dokumentere 

  • gjennomført "studium i praktisk universitets- og høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer" eller tilsvarende.
  • annen pedagogisk utdanning

Der søker mangler studium i praktisk universitets- og høgskolepedagogikk (minimum 200 timer) og digitale undervisningsformer (minimum 50 timer), må søker beskrive og dokumentere hvordan kravet til pedagogisk basiskompetanse er tilfredsstilt på annen måte.

Dokumentasjon av eget pedagogisk utviklingsarbeid

  • kort beskrivelse av undervisningserfaring i høyere utdanning og erfaringer med utdanningsledelse, emneansvar, koordinering av studieprogram, studieprogramledelse, avdelingsledelse e.l.
  • motivasjon for søknad som merittert underviser
  • dokumenterte FoU/KU-arbeider knyttet til utdanning og undervisning
  • formidling (erfaringsdeling og publisering) av undervisningsaktivitet og pedagogiske FoU/KU-arbeider
  • deltakelse i kollegaveiledningsgruppe
  • utmerkelser og priser

Refleksjon over egen praksis og kompetanse

  • redegjør for utviklingen av egen undervisningspraksis over tid
  • begrunn og belys egen undervisningspraksis ut fra en kvalifisert didaktisk forståelse forankret i et personlig pedagogisk grunnsyn. Legg vekt på forholdet mellom læring og undervisning og hvordan den pedagogiske praksis bidrar til studenters læring
  • dokumenter hvordan egen undervisningspraksis har bidratt til økt utdanningskvalitet
  • vis til hvordan arbeidet har bidratt til å realisere høgskolens strategiske mål hva gjelder utdanningskvalitet så vel som kvalifisert bruk av digitale verktøy og medier i undervisning og utdanning
  • beskriv hvordan søkerens innsats bidrar til en kollegial og samarbeidsorientert undervisningskultur

Vedlegg (inntil 15 vedlegg)

  • Dokumentasjon på pedagogisk basiskompetanse (obligatorisk)
  • Dokumentasjon på ansettelsesforhold ved universitet/høgskole (obligatorisk)
  • Begrunnet anbefalingsbrev fra nærmeste leder (obligatorisk)
  • Uttalelser/ tilbakemelding fra andre
    Dette kan være tilbakemeldinger fra studenter, rapporter fra studentevaluering av undervisning/ læringsmiljø eller uttalelser og tilbakemeldinger fra kollegaer og andre aktuelle aktører.
  • Annen dokumentasjon som støtter opp under undervisningsfilosofien
    Dette kan f.eks. være kvantitative data om gjennomstrømming og henvisning til relevante publikasjoner.
Publisert 23. okt. 2019 14:18 - Sist endret 1. juni 2021 08:17