Retningslinjer for pedagogisk merittering

Målgruppe og krav til søker 

Målgruppe

Meritteringssystemet omfatter alle fast ansatte i undervisnings- og forskerstillinger med hovedstilling ved høgskolen og en stillingsprosent på minimum 60 %. Det forutsettes også at søker har minimum fem års undervisningserfaring ved en høyere utdanningsinstitusjon hvorav tre år ved Høgskolen i Østfold.

For å kunne søke må den ansatte ha dokumentert kompetanse/erfaring utover pedagogisk basiskompetanse. Som definisjon på pedagogisk basiskompetanse vises det til UHRs veiledende retningslinjer, og høgskolens tilbud om basisstudium i praktisk høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer.

Kriterier og krav til søker

Tittelen Merittert underviser tildeles personer som over tid og systematisk har videreutviklet sin undervisningskompetanse til et nivå som er vesentlig høyere enn den forventede basiskompetansen.

For nærmere beskrivelse, se Pedagogisk mappe for krav til dokumentasjon og Kriterier for pedagogisk merittering for hva som legges til grunn for vurderingen.

Søknadsprosess

Utlysning og frister

Utlysning skjer via høgskolens nettsider minimum seks måneder før søknadsfrist. Informasjon om utlysningen sendes dekaner for videre informasjon til aktuelle ansatte.

Frist for innsending av søknad er normalt 1. juni annet hvert år. Søknaden sendes elektronisk via JobbNorge.

Informasjon og veiledning

Aktuelle søkere og andre interessenter skal få tilbud om å delta på et oppstartseminar i regi av PULS og HR. Det bør legges opp til et søkerseminar på begge studiested. Seminaret legges i starten av søknadsperioden.

På seminaret skal deltagerne få mer informasjon om meritteringsordningen, hvordan den pedagogiske mappen skal utformes og hvordan søknaden skal sendes inn.

Viktig: Deltakelse på oppstartseminar er et vilkår for videre tilbud om faglig- og pedagogisk veiledning (etter avtale) underveis i søknadsprosessen. PULS har ansvaret for videre veiledning i søknadsprosessen.

Krav til dokumentasjon

Søkeren laster opp dokumentasjon digitalt.

Søknaden skal bestå av:

  • Et søknadsbrev med kort beskrivelse av søkeren og dennes karriere i høyere utdanning som underviser/veileder, herunder ansiennitet og på hvilket nivå undervisningen/ veiledningen har foregått. I tillegg skal søknadsbrevet også inneholde tanker om hva søkeren ønsker å bruke statusen til i samarbeid med de andre meritterte underviserne (maks 2 sider).
  • CV:  Relevant utdanning og yrkeserfaring mv. relevant for søknaden 
  • En pedagogisk mappe som beskriver og dokumenterer søkerens undervisningsfilosofi

Vurdering av søknadene

Oppnevning av sakkyndig utvalg

Søknadene vurderes av et sakkyndig utvalg bestående av:

  • en ekstern representant (enten en merittert underviser fra annen UH-institusjon eller en person med tilsvarende kompetanse) (fast medlem)
  • en ekstern representant hentet fra søkers fagområde
  • en intern representant med minimum førstekompetanse og bred veilednings- og undervisningserfaring (fast medlem)

De faste medlemmene i utvalget oppnevnes for en periode på fire år i samsvar med styreperioden. Fram til ny styreperiode oppnevnes et midlertidig utvalg.

Utvalget oppnevnes av rektor etter forslag fra PULS (faste representanter) og avdelingene (søkers fagområde). Komiteen gis en kontaktperson i Seksjon for HR.

Kriterier for vurdering

Sakkyndig utvalg skal legge følgende kriterier til grunn for vurderingen:

  • Minimumskompetanse: Det forutsettes at søkeren kan dokumentere pedagogisk basiskompetanse gjennom deltakelse i studiet Praktisk høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer eller tilsvarende.
  • Minimumserfaring: Søker har vært ansatt ved høyere utdanning i minimum fem år, hvorav tre år ved Høgskolen i Østfold, og har omfattende undervisningserfaring.

I tillegg stilles det krav til at søker har fokus på studentenes læring, viser utvikling over tid, har en forskende/vitenskapelig tilnærming og viser en kollegial holdning og praksis.

Sakkyndig vurdering

Når søknadsfristen for å søke om status som merittert underviser har gått ut, sender Seksjon for HR søknadene til det sakkyndige utvalget for vurdering. Det oppnevnes en koordinator for arbeidet blant medlemmene. Koordinator har ansvar for fremdriften og fordelingen av arbeidet i gruppen. Avhengig av antall søkere, settes fristen for når utvalget skal ferdigstille sitt arbeid og returnere vurderingen og sin innstilling til Seksjon for HR.

Vurderingen skal være enstemmig og utvilsom.

Klageadgang

Så snart den sakkyndige vurderingen foreligger sender HR rapporten til søkerne. Det er ikke anledning til å klage på de sakkyndiges uttalelser, men søker kan komme med innsigelser på saksbehandlingen eller merknader til uttalelsen innen to uker etter at rapporten er sendt deg.

Tildeling av status

Godkjenning

Med bakgrunn i endelig innstilling fra det sakkyndige utvalget, utarbeider Seksjon for HR en oversikt over de som er innstilt som merittert underviser. Rektor godkjenner den endelige innstillingen og tildeler tittel som merittert underviser.

Seksjon for HR utarbeider individuelle brev som undertegnes av rektor og seksjonsleder HR. Dekan, økonomi og lønn settes som kopimottakere.

Belønning/økonomiske insentiver

Dersom søknaden innvilges vil søker få tildelt status som merittert underviser.

Vedkommende tildeles et varig lønnstillegg for 100 %-stilling tilsvarende kr 45 000. Tillegget justeres ut fra stillingsprosent. Lønnsøkningen gjelder fra den 1. i måneden etter at status som merittert underviser er tildelt. Tillegget er uavhengig av annen lønnsutvikling.

Den merittertes avdeling tildeles et engangsbeløp på kr 75 000. Midlene disponeres av dekan og skal benyttes til tiltak som styrker den kollegiale undervisningskulturen ved avdelingen. Bruk av midlene tas opp i den interne styringsdialogen.

Utnevnelse av meritterte undervisere skjer ved overrekkelse av diplom på en egnet anledning, og markeres på høgskolens nettsider.

Kunnskapsnettverk

Etter hvert som det utnevnes meritterte undervisere, vil disse inngå i et kunnskapsnettverk knyttet til PULS. Hensikten med nettverket er å sikre en videre utvikling av utdanningskvaliteten og spre kunnskap om god praksis. Medlemmene i nettverket kan blant annet brukes som representanter i det sakkyndige utvalget og som pedagogiske ressurspersoner/mentorer ved konkrete forespørsler fra avdelingene. Omfanget av aktivitet må tilpasses den enkeltes arbeidssituasjon.

Nettverket vil selv være med på å utvikle sitt eget mandat og virkeområde.

Evaluering av ordningen

Innen utgangen av 2025 skal høgskolen evaluere ordningen. Evalueringen gjennomføres av en bredt sammensatt gruppe oppnevnt av høgskoledirektøren.

Følgende momenter skal vurderes:

  • utlysning/informasjon
  • veiledning/opplæring
  • kriterier
  • krav til dokumentasjon
  • sakkyndig vurdering inkludert sammensetning av sakkyndig utvalg
  • belønningsordning
  • organisering, ansvar, roller
  • spørsmål om utvidelse til ytterligere ett nivå
  • eventuell revurdering av status som merittert underviser

Roller og ansvar

Meritteringssystemet er organisert under Seksjon for HR. PULS har i samarbeid med Seksjon for HR ansvar for informasjonskurs og veiledning av søkere. PULS har også ansvaret for kunnskapsnettverket og den faglige utviklingen av systemet. 

Aktør

Ansvar og oppgaver

Rektor

Overordnet ansvarlig for systemet

Oppnevner sakkyndig utvalg

Tildeler status som merittert underviser etter anbefaling fra sakkyndig utvalg

Seksjon for HR

Systemeier = operativt ansvar for drift og utvikling av systemet

Håndtering av søknader

Sekretariat for sakkyndig utvalg

Mottar vurdering med anbefaling fra sakkyndig utvalg

Utarbeider svarbrev til den enkelte søker. 

PULS

Veiledning av søkere

Utvikling og gjennomføring av oppstartseminar og informasjonsmøter

Foreslår sakkyndige representanter inn i sakkyndig utvalg til rektor

Utvikling og ajourhold av nettsider

Videreutvikling av systemet

Ansvar for kunnskapsnettverk av meritterte undervisere

Søker

Sørge for dokumentasjon i henhold til gitte krav

Følge gitte frister

Etter merittering: Bidra i videre utvikling av undervisningskvalitet

Sakkyndig utvalg

Lese og behandle søknader i henhold til gitte kriterier

Oversende vurdering og anbefaling til Seksjon for HR før endelig tildeling av status

Dekan/studieleder

Sørge for at egne ansatte er informert om ordningen og søknadsprosessen

Legge til rette for at ansatte som ønsker det, gis mulighet til å søke

Forslår ekstern sakkyndig representant fra søkers fagområde til PULS

Ansvar for oppfølging av den meritterte f.eks. gjennom medarbeidersamtaler

Forvalte gitt økonomisk bidrag til avdelingen og påse at midlene benyttes i tråd med forutsetningene.

Økonomienheten

Sørge for overføring av økonomiske midler til avdeling.

Publisert 23. okt. 2019 14:36 - Sist endret 10. jan. 2024 14:17