Lønnsvurdering etter første arbeidsår

Lønnsvurdering etter første arbeidsår er hjemlet i hovedtariffavtalenes punkt 2.5.5. 3)

HTA 2.5.5 3 - innen første arbeidsår

Nærmeste leder skal inntil 12 måneder etter ansettelse, og ved overgang fra midlertidig til fast ansettelse, vurdere arbeidstakerens lønnsplassering på ny innenfor stillingens lønnsalternativer. Dette gjøres etter dialog/lønnssamtale med den ansatte.

Ved HiØ innplasseres alle nyansatte ut fra kjennskapen vi har til stillingen og søkeren på tidspunktet for lønnsplassering. Lønnsjustering av den nyansatte kan kun gjøres når ett av følgende vilkår er oppfylt:

  • Direkte feil ved lønnsplassering ved ansettelse
  • Leverer vesentlig bedre i stillingen enn sammenlignbare kollegaer
  • Leverer vesentlig bedre enn forventet ved ansettelse

Skjema "Vurdering arbeidstakers lønnsplassering" fylles ut av nærmeste leder etter dialog med den ansatte og arkiveres i arbeidstakers personalmappe i P360. Navngi dokumentet "Vurdering av arbeidstakers lønnsplassering ( HTA 2.5.5 )"

Virkningstidspunktet settes som hovedregel til senest 1 år etter ansettelse/overgang til fast stilling, og tidligst 6 måneder etter tidspunktet for lønnsplassering. 

Leder skal vurdere lønnen til alle ansatte i løpet av det første arbeidsåret og vurderingen skal registreres og sendes videre for saksbehandling til HR-partner. Det er HR-sjef som fatter endelig avgjørelse.

HTA 2.5.5 nr. 4 - lønnsvurdering etter ulønnet permisjon

Arbeidstaker som har vært i permisjon uten lønn, skal vurderes lønnsmessig av arbeidsgiver ved gjeninntreden.

Arbeidsgiver og hovedtillitsvalgte er enige om at følgende kriterier er sentrale ved vurderingen:

  • Lønnsutvikling arbeidstaker har gått glipp av i permisjonen 
  • Leders vurdering av den ansattes kompetanseheving og kompetansens relevant for stillingen arbeidstaker skal tilbake til 

Leder skal vurdere kompetansehevingen og kompetansens relevans til alle ansatte som kommer tilbake fra ulønnet permisjon og vurderingen skal registreres og sendes videre for saksbehandling til HR-partner. HR-partner innhenter opplysninger om lønnsutvikling i perioden som den ansatte har vært ute i permisjon. HR-sjef har ansvar for drøftingen mot tillitsvalgte. 

Skjema

 

 

Publisert 16. apr. 2018 08:44 - Sist endret 8. mai 2024 14:26