Inntil ett år
Personalreglementet åpner for ansettelse inntil 1 år uten utlysning av stilling. Ansettelsen forutsetter at behovet er midlertidig.
Dette er minimumskravene for ansettelse i midlertidig stilling inntil ett år:
- Den ansattes kompetanse er dokumentert med CV, relevante vitnemål og attester.
- Ansettelsen må hjemles i statsansattelovens § 9 Fast og midlertidig ansettelse
NB! Det er ikke anledning til å forlenge ansettelsen utover ett år. Da må ordinær ansettelsesprosess følges.
15 timer per uke med en ansettelsestid som strekker seg utover ett år
Personalreglementet åpner for en forenklet prosess, men stillingen må lyses ut og kvalifikasjonsprinsippet må følges.
Dette er minimumskravene for utlysning av slike stillinger:
- Stillingen må lyses ut offentlig i Jobbnorge.
- Leders vurderinger av søkernes kompetanse må dokumenteres (forenklet innstilling) i saksbehandlingssystemet
- Den ansattes kompetanse må dokumenteres med CV, relevante vitnemål og attester i personalmappen
- Hvis ansettelsen er midlertidig, må behovet hjemles i statsansattelovens § 9.
Vikar fra bemanningsbyrå
Ved kortvarige vikarbehov kan det være hensiktsmessig å benytte vikar fra et vikarbyrå. Høgskolen i Østfold har inngått avtale om vikartjenester på teknisk-/administrative stillinger med Manpower, og dette innebærer at andre vikarbyråer enn Manpower ikke skal benyttes.
Det er kun dersom Manpower ikke kan dekke vårt behov, eller dersom det blir en forsinkelse i leveringen, at Høgskolen i Østfold kan benytte seg av annet bemanningsbyrå.
Ta kontakt med din HR-partner dersom du ønsker å leie inn en vikar fra Manpower.
Arbeidsavtaler
Det er utarbeidet tre ulike avtalemaler for disse formålene:
- Prosentavtaler inntil ett år (ta kontakt med HR)
- Time- og oppdragskontrakt (timelærere, studentassistenter mv.)
- Selvstendig næringsdrivende (firma eller enkeltmannsforetak)
Rutine for bestilling av oppdragskontrakt til næringsdrivende
Høgskolen i Østfold (HiØ) ønsker så langt som mulig å unngå avtaler med næringsdrivende (Enkeltpersonforetak, AS, mv.) til å utføre oppdrag innenfor sin kjernevirksomhet. Dersom dette likevel ikke kan unngås, skal denne avtalen inngås før arbeidet starter.
Før inngåelse av oppdragskontrakt må det gjøres en vurdering av om oppdraget er å anse som lønn eller næring som kan faktureres HiØ. Kontakt din HR-partner for bistand til å fylle ut vurderingsskjema. En forutsetning for all fakturering er at fakturaen kommer fra et registrert foretak.
Rutine for inngåelse av oppdragskontrakt
- Oppdraget skal være godkjent av den som har budsjettdisponeringsmyndigheten (BDM).
- Bestiller må sende følgende informasjon til HR-partner:
- Navn og organisasjonsnummer på næringsdrivende og kontaktinformasjon
- Oppdragets varighet (til-fra dato)
- Beskrivelse av oppdrag (eks. emne og studieprogram, type arbeidsoppgaver)
- Oppdragets omfang (antall timer/avtalt pris/timesats)
- Hvilken budsjettenhet og prosjekt/arbeidsordre oppdraget skal belastes
- Tilganger som er påkrevd, eks. tilgang canvas mv.
- HR ferdigstiller kontrakten og sender den til BDM for godkjenning i P360
- BDM godkjenner kontrakten i P360
- HR sender kontrakten til næringsdrivende
- Næringsdrivende returnerer signert kontrakt til HR-partner
- Arkiveres i P360